اخبار ایران

آخرین تحولات بنزین و کارت سوخت؛ چه تغییری در راه است؟

روزهای بروجرد– چندی قبل بود که شرکت ملی پالایش و پخش  در طرحی ضربتی اکثر کارت‌های سوخت موجود در جایگاه‌های عرضه را جمع آوری کرد. در حال حاضر جایگاه‌های بسیار پرتردد ۲ کارت و جایگاه‌های کم‌تردد‌تر فقط یک کارت سوخت آزاد در اختیار دارند. البته در برخی شهرهای جنوب کشور مشکلات کارت سوخت شدیدتر است و در اکثر جایگاه‌ها کارت سوختی وجود ندارد. این مسئله به گفته مسئولین صنفی جایگاه داران، مشکلات و چالش‌های عمده‌ای از جمله ازدحام و حتی درگیری‌های مختلف را در پی داشته است. علاوه بر این در سیاست‌گذاری جدید مسئولین وزارت نفت در بسیاری شهر‌های مرزی در هر بار تنها می‌توان ۳۰ لیتر بنزین از جایگاه دریافت کرد.

آفتاب نیوز: تغییرات عمده در سیاست‌های عمومی حوزه توزیع سوخت بر اضطراب عمومی  و نگرانی در مورد قصد دولت برای افزایش احتمالی قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین افزوده است. مدتی است خبرگزاری‌های طرفدار دولت در اقدامی هماهنگ گزارش‌های مصیبت‌گونه در خصوص ارزانی بیش از حد بنزین در ایران منتشر می‌کنند. درباره آخرین تحولات در مورد بنزین و کارت‌های سوخت با رئیس کانون جایگاه داران گفتگو کردیم.

ناصر رئیسی فر رئیس کانون جایگاه داران سوخت کشور در این‌باره به آفتاب‌نیوز گفت: ما قریب ۱۵_۱۶ سال است که در گفتگو‌های مکرر به مسئولین همواره نقطه نظرات خود را در مورد کارت‌های سوخت و تغییر وضعیت ارائه داده‌ایم، کارت‌های عابربانک که در اختیار قاطبه شهروندان قرار دارند، از این قابلیت برخوردار هستند که کلیه اطلاعات مد نظر از جمله سهمیه سوخت، میزان مصرف و نرخ‌ها را در خود نگاه‌داری نمایند. در حال حاضر استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت به صورت پایلوت در یک جایگاه در تهران در حال اجرا است و امیدوار هستیم این طرح با موفقیت به مراحل بعدی برود.

او افزود:  از این روش در بسیاری از کشور‌ها استفاده شده و نیازی به اختراع دوباره چرخ از سوی ما ندارد. ما می‌توانیم به سادگی از تجربیات دیگر کشور‌ها بهره ببریم. استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت مزایای بسیار دیگری هم دارد. دولت می‌تواند مدیریت بهینه‌تری روی بحث توزیع سوخت داشته باشد، متاسفانه با جمع آوری کارت‌های سوخت در جایگاه‌ها مشکلات حدیده‌ای برای مردم و همکاران ما به وجود آمد. صحبت این بود که این کارت‌ها می‌رود لب مرز و برای قاچاق استفاده می‌شود، طبعاً مردم حاضر نمی‌شوند کارت بانکی خود را در اختیار دیگران قرار دهند، این کارت‌ها نیز به سادگی در هر جا استفاده شود قابل ردیابی و اعمال قانون هستند، بنابراین می‌توانند در زمینه قاچاق سوخت نیز بسیار مفید باشند.

رئیسی‌فر اظهار کرد: سیستم فشل و ناکارآمد فعلی کارت‌های سوخت مشکلات زیادی برای همکاران ما در جایگاه‌های توزیع سوخت و البته برای شهروندان ایجاد کرده است، با جایگزینی کارت‌های بانکی دیگر این مسئله که چه کسی چقدر پول داده، آیا کم حساب کرده یا زیاد دیگر مطرح نیست، می‌توان دستگاهی معادل دستگاه پوز روی هر نازل نصب کرد و فرد با قرار دادن کارت بانکی علاوه بر آنکه بنزین می‌زند، اتوماتیک مبلغ را نیز از همان کارت پرداخت می‌کند و در صورت مدیریت صحیح دیگر نیازی به دو بار عملیات نخواهد بود. کارت‌های سوخت فعلی برعکس کارت‌های بانکی هیچ نوع هویت مشخصی ندارند. یک کارت سوخت که متعلق به یک فرد بوده ممکن است ۲۰ بار خرید و فروش شده باشد یا حتی بعد از فوتش نیز استفاده شده باشد، در حالی که در کارت‌های بانکی تمام این مسائل قابل مدیریت است.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close