اخبار بروجرد

تنور گرانی باز هم نان باکیفیت در بروجرد بیرون نداد

روزهای بروجرد- این روزها که قیمت نان در استان لرستان افزایش یافته است، بسیاری از مردم بروجرد از کیفیت نان در منطقه ناراضی و خواستار رسیدگی مسئولان به این موضوع هستند.

نان در زندگی برخی قوت اصلی به شمار می‌آید و سه وعده در روز از آن مصرف می‌شود اما متاسفانه این روزها نان در بروجرد کیفیت خود را از دست داده و سبب نارضایتی مردم شده است، با اینکه قیمت نان در ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است اما کیفیت نان پایین آمده و مردم از این مسئله ناراحت و ناراضی هستند.

ساکی یکی ار اهالی منطقه ابراهیم آباد بروجرد که کارگر ساده ساختمان است در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: من کارگر ساده ساختمانم که از این راه امرار معاش می‌کنم در برخی فصول ساده مانند زمستان کار برای ما کم می‌شود و ما مجبوریم که برای گذران زندگی از جیب بخوریم و از همان پس انداز اندکی که داریم خرج کنم. چهار سر عایله دارم و گاهی اوقات تنها با خوردن نان اموراتمان را می‌گذرانیم.

نانوایان پایین آمدن کیفیت نان را از آرد مصرفی می‌دانند

وی افزود: متاسفانه از وقتی قیمت نان زیاد شده به جای اینکه کیفیت آن بهتر شود، بدتر شده و حتی از نظر وزن هم کمتر شده و این مسئله برای من که توان مالی بالایی ندارم خیلی مهم است. یک کارگر فصلی مگر چقدر درآمد دارد که نصف آن را برای خرید نان کنار بگذارد. اگر نان مرغوب و با کیفیت بود مشکلی نبود. ما مجبوریم که نان را روزانه سه بار خریداری کنیم و این اصلاً انصاف نیست. به نانوا هم که شکایت می‌کنیم با سر و صدا و داد و بیداد می‌گوید: برو یک نانوایی دیگر، من بهتر از این نمی‌توانم بپزم، آردی که به من می‌دهند کیفیت ندارد.

ساکی عنوان کرد : خبازی‌ها کیفیت بد نان را به آرد ربط می‌دهند اما من بیشتر نانوایی‌ها را رفته و می‌بینم که برخی نان خوب تحویل مشتری می‌دهند. شاید نظارت کم مسئولان سبب شده تا نانوایی هر طور دلش می‌خواهد نان بپزد و تحویل مردم دهد این وسط ما مصرف کننده‌های حاشیه شهر ضرر می‌کنیم. وقتی به شکایت ما رسیدگی نشود ما هم مجبوریم همین نان سوخته و خمیر و کوچک را در سفره مان قرار دهیم، نان برکت سفره است ولی اصلاً به سالم بودن و با کیفیت بودن آن اهمیتی داده نمی‌شود.کاش فقط درد ما کیفیت بد نان بود، گاهی اوقات نانوایی محله ما بی جهت تعطیل می‌کند با این که روز تعطیلی مشخصی دارد آن روز باید اسیر کوچه خیابان شویم تا یک نانوایی خلوت پیدا کنیم. شاید باورتان نشود اما هفته پیش به خاطر خرید نان تا چند محله آن طرف‌تر رفتم اما موفق به خرید نان نشدم.

مسئله کیفیت نان در بروجرد سال‌هاست که به حال خود رها شده است

موسوی یکی از ساکنان خیابان رودکی و محله محمود آباد بروجرد نیز در رابطه با پایین آمدن کیفیت نان به خبرنگار تسنیم گفت: قشر ضعیف و کم درآمد چه گناهی کرده‌اند که باید هر روز نان خمیر و سوخته بخرند مگر ما که حاشیه نشین هستیم انسان نیستیم چرا مسئولان به داد ما حاشیه نشینان نمی‌رسند.

وی افزود: هر چند وقت یک بار قیمت نان را بالا می‌برند اما به جای این که کیفیت نان خوب شود کیفیت آن پایین آمده و اصلا نمی‌شود نان را بعد از چند ساعت خریداری، مصرف کرد. بیشتری نانی که خریداری می‌کنیم دور ریز می‌شود و این گناه دارد مگر پول ما حرام است. من خیاطم و کسی این روزها جنسی برای دوخت و دوز تحویل نمی‌دهند همه دنبال خرید لباس آماده هستند، البته به آنها حق می‌دهم با این تورم کسی دنبال خرید این چیزها نیست همین که بتوانیم با نان خالی شکم خودمان و زن و بچه مان را سیر کنیم هنر کرده‌ایم.

موسوی عنوان کرد: نظارت این روزها کم شده و فقط همان روزهای اولی که نرخ نان تعیین می‌شود به خبازی‌ها سر زده تا ببینند که چه نانی تحویل مردم می‌دهند. وقتی قیمت نان زیاد می‌شود نانوا نان مرغوب و خوب و حتی با اندازه بزرگتر و وزن بالا ترمی‌پزد اما بعد از گذشت یک هفته تا ۱۰ روز دوباره برمی‌گردیم به روال عادی و قبل. اگر حرفی هم می‌زنیم نان تحویل نمی‌دهند و حتی می‌گویند همین است که هست برو جایی دیگر. مگر خد ارا خوش می‌آید که اینگونه با مردم ضعیف و کم درآمد رفتار می‌کنند مگر مجانی خرید می‌کنیم، پول می‌دهیم آن هم پول زحمت کشی و کارگری. درد ما یکی دو تا نیست با وجود بیماری کرونا در ابتدا نانوایی‌ها بهداشت را رعایت می‌کردند اما اکنون اصلاً به این مورد اهمیت نمی‌دهند ما جدا از نگرانی برای کم بودن و کیفیت بد نان باید نگران سلامتی خود و خانواده هم باشیم.

مشکل نان در بروجرد حل شدنی نیست

یکی از خبازان منطقه محمود آباد در گفت‌وگو با تسنیم گفت: مسئله نان سال‌هاست حل نشده در شهرستان بروجرد باقی مانده و کسی اصلاً به فکر مردم نیست. ما اینجا باید پاسخگوی همه باشیم همه توقع نان خوب و با کیفیت را دارند اما گاهی اوقات به خاطر آردی که تحویل می‌گیریم شرمنده مردم می‌شویم. اهالی این منطقه اکثرا از قشر ضعیف هستند و نان غذای اصلی آنها محسوب می‌شود ما هم شرمنده‌ایم واقعا بعضی از آردها را نمی‌شود عمل آورد و ما به مردم حق می‌دهیم.

این خباز اظهارداشت: مشکل کیفیت نان مربوط به دیروز و امروز نیست ما سالهاست که با این مسئله درگیر هستیم و هنوز هیچ چاره‌ای برای بهتر شدن نان نشده است. اگر آرد خوب به ما بدهند ما هم نان خوب دست مشتری می‌دهیم. مردم خبر از کیفیت آرد ندارند و نانوا را مقصر می‌دانند و سر ما داد می‌زنند. ما هم خودمان مصرف کننده هستیم و دوست داریم همه راضی باشند. البته حق با مشتری ست و گاها دیده شده که نانوا دل به کار نمی‌دهد یا اصلاً این کاره نیست و هیچ دوره و آموزشی هم ندیده و فقط برایش مزد و دستمزد خودش مهم است نه کیفیت نان و رضایت مشتری. نان برکت سفره همه ماست و باید حرمت و قداست آن حفظ شود نه این که جزء ضایعات شده و دور ریز شود.

واگذاری رسیدگی به کیفیت آرد از اداره صمت به جهاد کشاورزی

جواد گودرزی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد در پاسخ به سوالات و مشکلات این روزهای نان در سطح شهرستان بروجرد اظهار داشت: قرار بر این شده تا کلیه اطلاعات از طریق صنف و صنعت و معدن به جهاد کشاورزی منتقل شود. با توجه به این که حدود ۳۷۰ نانوایی شامل نان لواش، نان سنگک، نان بربری، تافتون و فانتزی در شهرستان فعالیت دارند و چیزی حدود هزار و ۷۰۰ تن نیز مصرف آرد بروجرد است و این امر نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم دارد تا بتوانیم در بحث کنترل و کیفیت نان اقداماتی را انجام دهیم. مسئله مهم ما میزان چانه‌ای است که نانوا درست می‌گیرد این چانه معیار وزن نان را تشکیل می‌دهد و نانوا و خباز باید چانه را همان اندازه بگیرند که از طریق اتحادیه به آنها ابلاغ شده است تا خدای ناکرده اقدام به کم فروشی نکنند و باید طبق وزن چانه رعایت کرده و نانی به اندازه و با کیفیت بالا تحویل مشتری دهند.

وی افزود: لواشی که در خبازی‌ها پخت می‌شود به صورت دستگاه است و نیروی انسانی کمتر با این مورد سرو کار دارد و مشکل عمده‌ای از این بابت نداریم و مشکل عمده ما مربوط به نان سنتی در بروجرد است. نان سنتی تنوع بیشتری در پخت دارد اما از نظر کیفی ماهم با مصرف کنند موافق هستیم ، هرچند کیفیت نان بروجرد چه در استان و چه در کشور جزء نان‌های خوب و مرغوب محسوب می‌شود و کمترین تخلف را در این حوزه داریم. بعد شکایت‌ها و اعتراضات اخیر مردم کنترل و بازرسی‌ها را افزایش داده تا هر روز به صورت محسوس و نا محسوس انجام شود و گشت مشترکی هم در این رابطه راه‌اندازی شده که با همکاری اداره تعزیرات و اداره بهداشت و اداره صنعت و معدن مشترک و هفتگی، به صورت منطقه‌ای خبازی‌ها را بررسی می‌کنند. البته این بررسی‌ها روزانه هم انجام می‌شود بنابراین اگر همشهریان تخلفاتی در سطح نانوایی‌ها به صورت کم فروشی، آرد فروشی و تخلف در کمیت و کیفت مشاهده کردند با همکاران ما در اداره بازرگانی جهاد کشاورزی تماس گرفته و اطلاع رسانی کنند تا همکاران ما سریعاً وارد عمل شده و با متخلفان برخورد قانونی انجام گیرد.

گودرزی عنوان کرد: خمیر و نوع گندم هم در کیفیت نان مهم نان مهم است و باید اختلاط آرد به خوبی صورت بگیرد که این مورد را نانوا باید رعایت کند در بحث بازرسی‌ها از آرد هم نظارت‌ها و بررسی‌ها در حال انجام است. نان باید از گندمی تولید شود که حداقل ۱۵ روز از آرد شدن آن گذشته باشد و این آرد خواب کافی در کارخانه را داشته باشد. حمل آرد هم با جی پی اس رصد می‌شود و از زمان حرکت تا تحویل نظارت می‌شوند تا نانوایی اقدام به فروش آزاد و خارج از شبکه نداشته باشد. آزاد پزها هم از طریق شرکت‌هایی که زیر نظرشان است رصد می‌شوند.

و ی بیان کرد: در بحث تعطیلات نانوانی‌ها نیز هر نانوایی در هفته یک روز تعطیلی دارد، خارج از این یک روز اگر نانوایی قرار شد که به دلایلی تعطیل کند باید از قبل به اتحادیه اطلاع دهد، اگر دلیل موجهی برای تعطیل شدن داشت، سهمیه آرد آن روز نانوایی که کار نمی‌کند به خبازی همجوار تزریق می‌شود تا نیاز مردم رفع شود و مشکلی برای مصرف کننده در محله و منطقه ایجاد نشود.

رسیدگی به بحث کیفیت نان در دستور کار قرار گرفت

مجید منعمی فرماندار شهرستان بروجرد در این رابطه گفت: در بحث نان که چند مولفه کیفیت و کمیت، بهداشت محیط نانوایی و کم فروشی برای آن مطرح است، گزارشات مختلفی به دست ما رسیده و ما نیز برحسب گزارشات پیگیری‌هایی انجام دادیم به جهت این که رضایتمندی مردم اولویت اول ما است.

وی افزود: دستوری صادر شد مبنی بر این که کارگروه مربوط به آرد و نان در اسرع وقت تشکیل شده و کار خود را شروع کند. این یک بخش از کار و بخش ساختاری کار است اما به جهت اینکه ما خودمان بتوانیم فضا را مستقیماً رصد کنیم این مهم در دستور کار قرار گرفت و نظارت میدانی توسط اینجانب آغاز می‌شود و با سرکشی به نانوایی‌های سطح شهر به صورت سرزده از نزدیک با مشکلات مردم را رصد کرده و امیدوارم این مطلب که درخواست به حق مردم است و در پی افزایش قیمتی هم که نان داشته بتوانیم کیفیت را حفظ کنیم و از کیفیت کاسته نشده و بهتر هم شود. پیگیر رضایت مردم هستیم و این موضوع و مشکل به زودی مرتفع می‌شود.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close