اخبار ایران

احتمال ادامه روند افزایشی کرونا تا ۳ هفته دیگر/ قله پیک ششم؛ در میانه‌ اسفند

روزهای بروجرد- یک اپیدمیولوژیست ضمن تشریح شرایط کنونی کرونا در کشور، گفت: احتمالا از اواسط اسفند ماه به قله پیک ششم می‌رسیم و ممکن است تا یک ماه‌ونیم در قله ماندگاری داشته باشد.

دکتر بابک عشرتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه اکنون در بازوی صعودی موج ششم کرونا هستیم، گفت: این صعود سرعت بالایی هم دارد. فکر می‌کنم حدود ۳ تا ۴ هفته آینده به همین شکل درگیری با بیماری وجود داشته باشد و تصورات این است که تا حدود یک ماه ‌و نیم در قله پیک بمانیم. البته این موضوع در کشورهای مختلف متفاوت است، برخی مدت طولانی‌تری در قله ماندند و برخی سریع‌تر به روند نزولی رسیده‌اند.

وی با تاکید بر لزوم تسریع واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌ها، اظهار کرد: ۴۰ روز قبل پیش‌بینی افزایش موارد را داشتیم و ممکن است از اواسط اسفندماه به قله پیک برسیم.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: الزاما نیاز نیست همه به این سویه از کرونا بیمار شوند، تا ایمنی جمعی حاصل شود. ایمنی جمعی یعنی کسانی که واکسن زدند و کسانی که بیمار شدند؛ اگر این شاخص به درصد قابل توجهی برسد، روند پیک کاهشی می‌شود.

عشرتی تاکید کرد: تزریق واکسن موضوع بسیار پر اهمیتی است. در این بین رعایت دستورالعمل‌ها برایمان زمان می‌خرد تا پوشش واکسیناسیون بویژه دز سوم را افزایش دهیم و کادر درمان هم فرصت ارائه خدمات کافی به بیماران را داشته باشند تا به این ترتیب مرگ و میر ناشی از بیماری کاهش یابد.

وی افزود: تزریق واکسن جلوی ابتلا به انواع شدید بیماری، بستری و مرگ را می‌گیرد. ابتلا به فرم‌های خفیف بیماری چندان مشکل‌زا نیست. بیشتر مشکل با عدم تزریق واکسن و ابتلای شدید به امیکرون است که ادامه این روند ممکن است به افزایشی شدن روند مرگ و میر منتهی شود.

عشرتی با اشاره به اینکه افزایش ابتلای سنین زیر ۱۸ سال به کرونا از آبان ماه آغاز شده است، بیان کرد: نسبت ابتلا در این گروه سنی افزایش یافته است؛ اما خوشبختانه مرگ در این گروه سنی زیاد نیست. این نشان می‌دهد بچه‌ها بیشتر ولی سبک‌تر به بیماری مبتلا می‌شوند. عمده نگرانی ما این است که کودکان می‌توانند انتقال دهنده بیماری باشند چون بی‌علامتی در آنها بیشتر است.

وی در خاتمه تاکید کرد: وفاداری به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بسیار راهگشا است؛ از طرفی اگر نوبت دز سوم واکسن‌مان رسیده است نباید زمان را از دست بدهیم و دنبال نوع خاصی از واکسن بگردیم. هر واکسنی که در دسترس باشد، بهترین واکسن است.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close