اخبار بروجرد

۲۰ دی ۱۳۶۵ و پرواز پروانه ها در زنگ اول

روزهای بروجرد- ۲۰ دی ماه ۱۳۶۵ ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه ظهر بود که ۶۸ دانش آموز کودک و خردسال بروجردی بر اثر بمباران هوایی رژیم بعث عراق پرواز پروانه ها را در زنگ اول تجربه کردند و شهید شدند.

به گزارش ایرنا سال ۱۳۶۵ اوج جنگ، بمباران و موشک باران دشمن بعثی بود، برخی از مردم به حاشیه شهر و روستاهای اطراف پناه برده بودند، چند روزی خبری از بمباران دشمن نبود، مدارس باز شده بود و دانش آموزان به مدرسه می رفتند.

۲۰ دی ماه ۱۳۶۵ ساعت ۱۲:۳۰ دانش آموزان کودک و خردسال مقطع ابتدایی و راهنمایی مدرسه فیاض بخش و امام حسن مجتبی(ع) بروجرد برای ورود کلاس در حال تشکیل صف در حیاط مدرسه بودند، برخی از بچه ها به دنبال یکدیگر می دویدند غافل از اینکه باید پرواز را تجربه کنند.

ناظم مدرسه دانش آموزان را به تشکیل یک صف هدایت می کرد، صف تشکیل شد و یکی از دانش آموزان قرآن و مناجات را خواند که به یکباره آژیر وضعیت قرمز به صدا درآمد، در یک چشم به هم زدن جنگنده های عراقی مدرسه را بمباران کردند و ۶۸ دانش آموز مانند پروانه پر کشیدند.

مدرسه ام دیر شد ولی از شهادت جا ماندم

یکی از دانش آموزان آن مدرسه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: من هر روز دیر به مدرسه می رسیدم و ناظم هم مرا تنبیه می کرد، آن روز تلخ هم طبق معمول هر روز دیر به مدرسه رسیدم.

حسین گودرزی افزود: در راه مدرسه بودم که حمله هوایی جنگنده های رژیم بعث عراق به مدرسه اتفاق افتاد، من که وحشت کرده بودم به سمت مدرسه دویدم، مدرسه ویران و پیکر دانش آموزان و دوستانم با خاک و خون ادغام شده بود و من از دوستان شهیدم جا ماندم.

وی بیان کرد: لحظه عجیبی بود با صدای انفجار همه مردم شهر به سمت مدرسه می دویدند، پیکرهای تکه تکه شده دانش آموزان جان را از تن همه مردم گرفته بود و فقط صدای آه و ناله و فریاد به گوش می رسید. 

جانبازی، سهم دوقلوها از پرواز پروانه ها 

اکبر و عباس دوقلوهایی که اثر این حادثه تلخ جانباز شدند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا آن روز غمناک را روایت کردند، عباس اول صحبت کرد و گفت: من و اکبر در انتهای صف ایستاده و منتظر رفتن به کلاس بودیم،  به توصیه پدر و مادر، همیشه دست یکدیگر را می گرفتیم تا همراه هم باشیم.

وی ادامه می دهد: لحظه وحشتناکی بود، من فقط صدای انفجار را شنیدم و دیگر هیچ چیز نفهمیدم، وقتی به خودم آمدم در کوچه های شهر در حال دویدن و گریه کردن بودم.

اکبر نیز این حادثه تلخ را این چنین بیان کرد: من نیز با صدای انفجار به سمت دیوار مدرسه پرت شدم و موج انفجار باعث شده بود که صدایی نشونم مدام عباس را صدا می زدم ولی صدایی از عباس نبود،  پدر و مادرمان با شنیدن صدای انفجار و آگاهی از حمله هوایی دشمن به سمت مدرسه آمده بودند و در میان دانش آموزان سراغ ما می گشتند.

اکبر ادامه داد: من هم گریه کنان از مدرسه بیرون رفتم و به سمت خانه مان دویدم، وقتی به خانه رسیدم دیدم عباس نیز گریه کنان روی سکوی جلوی خانه نشسته و گریه می کند، وقتی یکدیگر را دیدیم هم را بغل کردیم که ناگهان همسایه ها دورمان جمع شدند، به سختی صدای آنان را می شنیدیم که می گفتند پدر و مادرتان دنبال شما به مدرسه رفته اند.

عباس نیز در ادامه گفت: پدر و مادر، بیمارستان و محل اجساد دانش آموزان را گشته بودند ولی با نا امیدی به خانه برگشتند که ما را نشسته بر روی سکوی خانه دیدند.

وی اظهار داشت: بعد از چند ساعت از این حادثه تلخ و مراجعه به پزشک و بیمارستان متوجه شدیم که درصدی از شنوایی خود را در اثر صدای انفجار از دست داده ایم.

شهادت ۶۸ کودک دانش آموز نشان مظلومیت ملت ایران در جنگ تحمیلی

امام جمعه بروجرد نیز گفت: حمله وحشیانه به مدرسه کودکان خردسال که هیچ گناهی ندارند حادثه تلخی بود که در هیچ کجای جهان دیده نشده است،

حجت الاسلام سید علی حسینی افزود: بمباران هوایی مدرسه فیاض بخش و امام حسن مجتبی(ع) که محل تحصیل کودکان خردسال بوده است باید به جهانیان نشان داده شود که مدعیان دروغین حقوق بشر از جنایات خود آگاه شوند.

وی اظهار داشت: برگزاری یادواره ۶۸ شهید خردسال و کودک دانش آموز در بروجرد اقدامی مهم برای یادآوری این واقعه تلخ به مدعیان حقوق بشر و شکستن سکوت مرگبار آنان در حمایت از تروریست است.

امام جمعه بروجرد گفت: ۲۰ دی ماه ۱۳۶۵ یک روز تلخ در تاریخ این شهرستان و دفاع مقدس است که باید به عنوان روز بروجرد ثبت شود تا هیچگاه جنایات دشمنان اسلام و انقلاب از یادمان نرود.

ساخت مستند “زنگ آخر”

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد نیز گفت: حادثه تلخ شهادت ۶۸ کودک خردسال دانش آموز هیچ‌گاه برای مردم  فراموش نمی شود چراکه این حادثه در کشور نظیر نداشت و  به یکباره ۶۸ دانش آموز کودک و خردسال در اثر بمباران هوایی دشمن به شهادت رسیدند.

نادر ارجمندی افزود: انجمن سینمای جوان بروجرد یک فیلم سینمایی مستند را به نام ” زنگ آخر”  کلید زده که مقدمات تهیه آن آغاز شده است.

وی بیان کرد: همچنین برگزاری یادواره ۶۸ شهید دانش آموز کودک و خردسال در ۲۳ دی ماه توسط دانشگاه های آزاد اسلامی و آیت الله بروجردی(ره) یک اقدام خوب جهت زنده نگه داشتن نام و یاد و شهدا است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد هم گفت: امسال برای برگزاری یادواره شهدا اقدامات خوبی با تشکیل هشت کمیته انجام شده است و با برنامه ریزی های انجام شده سال آینده کنگره بزرگ ملی برای ۶۸ شهید دانش آموز کودک و خردسال نیز در بروجرد برگزار می شود.

داریوش جاوید با اشاره به حضور رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در این یادواره اظهار داشت: در این راستا اقدامات خوبی برای هر چه باشکوه‌تر برگزار کردن این رویداد در نظر گرفته شده است.

شهرستان بروجرد در دوران دفاع مقدس یکهزار و ۵۰۰ شهید را تقدیم انقلاب و اسلام کرده است.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “۲۰ دی ۱۳۶۵ و پرواز پروانه ها در زنگ اول”

  1. جنگ جنگ است و کوچک و بزرگ نمیشناسد اما وزیر
    آموزش و پرورش وقت، کجای کار ایستاده بوده
    آیا ایشان به لحاظ جغرافیایی هم بی خبر بوده که لرستان در غرب کشور فاصله کمی با عراق دارد ،
    آیا بی خبر از بمباران شبانه روزی غرب کشور بوده .
    آیا نمی دانسته که مردم غرب کشور به لحاظ بمب باران آواره شده و شهر گریز شده اند آیا نباید مدارس را حداقل در غرب کشور تعطیل اعلام می کرد البته آموزش و پرورش وقت
    استان هم در این میان کوتاهی کرده و بی تقصیر نیست باید تقاضای تعطیلی مدارس استان را از وزیر مربوطه می کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close