اخبار جهان

رابرت مالی: امریکا فعلا وقتش را برای تلاش در جهت احیای برجام تلف نمی‌کند

روزهای بروجرد– رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران گفت: دولت بایدن در حال حاضر با توجه به سرکوب معترضان توسط تهران، حمایت ایران از حمله روسیه به اوکراین و مواضع ایران در مورد برنامه هسته‌ای خود، وقتش را برای تلاش برای احیای برجام تلف نمی‌کند.

به گزارش «انتخاب»؛ در حالی که دولت بایدن به طور رسمی نگفته است که مذاکرات هسته ای به پایان رسیده، اما این اظهارات مالی نزدیک ترین موضع ایالات متحده به اعتراف به مسدود بودن مسیر رو به جلو بود.

مالی گفت: از زمانی که مقامات ایرانی پیشنهاد اتحادیه اروپا را رد کردند و خواسته های بیشتری را در اواخر اوت تا اوایل سپتامبر ارائه کردند، هیچ تحرکی در مذاکرات با ایران وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد که از آن زمان تاکنون، اعتراضات در ایران به دلیل فوت یک زن در بازداشت پلیس آغاز شده و شواهد فزاینده ای مبنی بر حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین به دست آمده است. مالی گفت که دولت بایدن اکنون بر این دو موضوع متمرکز شده است.

وی افزود: در حال حاضر تمرکز ما روی مذاکرات هسته‌ای نیست.

مالی گفت: “این در دستور کار ما نیست. ما بر روی چیزی تمرکز نمی کنیم وقتی چیزهای دیگر در حال رخ دادن است… و وقت خود را روی آن تلف نمی کنیم… “

یکی دیگر از مقامات ارشد دولت بایدن اخیراً به آکسیوس گفت که موضع کاخ سفید در مورد مذاکرات هسته ای حتی سخت تر است.

این مقام گفت که پاسخ تهران به اعتراضات همراه با حمایت ایران از جنگ روسیه در اوکراین، شرایط را به طور اساسی تغییر داد و بنابراین، حتی اگر ایران امروز به میز مذاکره بازگردد و بگوید که خواهان توافق هسته‌ای است، بعید است که آمریکا به جلو حرکت کند.

این مقام افزود: دولت آمریکا در حال حاضر اینگونه به وضعیت نگاه می کند که گویی توافق هسته ای وجود ندارد و اقداماتی را انجام می دهد تا اطمینان حاصل شود که ایالات متحده گزینه نظامی آماده ای دارد.

مالی گفت که دولت بایدن از دیپلماسی برای حل مسئله هسته ای ایران دست برنداشته است، اما خاطرنشان کرد که بایدن آماده استفاده از ابزار نظامی به عنوان آخرین راه حل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close