اخبار ایران

قبوض جدید برق چگونه محاسبه می شوند؟

روزهای بروجرد– هیات دولت نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را به تازگی تعیین کرده است. بر این اساس هزینه تعرفه برق مشترکین خانگی تنها در صورتی که فراتر از الگو، مصرف کنند، مشمول افزایش قیمت خواهد شد. این افزایش از ۱۵۰ درصد شروع می‌شود و تا ۳۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش فرارو، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر الگوی مصرف برای کلیه مشترکان به جز مناطق گرمسیری، ۲۰۰ کیلووات ساعت در فصل‌های غیر گرم و ۳۰۰ کیلووات در فصول گرم در نظر گرفته شده است. الگویی که نسبت به روند گذشته تغییری نداشته است.

اما معادله‌ای که برای افزایش قیمت نرخ برق در نظر گرفته شده، برای مصارف بیش از الگو تعیین شده است. بدین معنا که اگر مصرف برق تان کمتر از ۲۰۰ کیلووات در فصول غیر گرم سال باشد، مشمول هزینه اضافه نخواهید شد. اما اگر از ۲۰۰ کیلووات تا ۳۵۰ کیلووات ساعت مصرف ماهیانه داشته باشید، باید اضافه مصرف را با ۱۵۰ درصد افزایش پرداخت کنید.

به زبان ساده تر، اگر مصرف تان در ماه تا ۲۰۰ کیلووات باشد با نرخ دولتی محاسبه می‌شود و هر میزان مصرف تا ۳۵۰ کیلووات با نرخ یک و نیم برابری تعیین خواهد شد. مجموع این دو، هزینه قبض برق تان در ماه خواهد بود.

در گام دوم اگر مصرف تان به ۴۰۰ کیلووات برسد، نرخ اضافه مصرف با ۲۵۰ درصد افزایش محاسبه می‌شود. در گام سوم نیز هر میزان که بیش از ۴۰۰ کیلووات مصرف داشته باشید، باید اضافه مصرف تان را با افزایش ۳۵۰ درصدی پرداخت کنید.

قبض برق در فصول گرم چگونه محاسبه می‌شود؟

وزارت نیرو می‌گوید که الگوی مصرف مشترکان برق در فصول گرم نیز ۳۰۰ کیلووات ساعت خواهد بود؛ بنابراین اگر به همین اندازه مصرف داشته باشید، قبض برق تان مشمول افزایش قیمت نخواهد شد. اما اگر از ۳۰۰ کیلووات تا ۴۵۰ کیلووات مصرف داشته باشید باید اضافه مصارف را با ۱.۵ برابر قیمت مصوب پرداخت کنید.

پله بعدی ۶۰۰ کیلووات است که به عبارتی اضافه مصرف آن با نرخ ۲.۵ برابر محاسبه می‌شود. در آخرین گام‌ها از ۶۰۰ کیلووات تا هر میزانی که مصرف داشته باشد، مشمول افزایش ۳.۵ برابری خواهد شد.

فرمول محاسبه در مناطق گرمسیر چگونه خواهد بود؟

الگوی مصرف در مناطق گرمسیر با سایر مناطق کاملا تفاوت است. در حال حاضر الگوی مصرف در مناطق گرمسیری یک با توجه به میزان و پایداری گرما ۳ هزار کیلووات ساعت خواهد بود؛ بنابراین اگر در این مناطق مصرف بیش از الگو باشد با ضریب ۰.۵ و در سایر مناطق گرمسیری با ضریب ۰.۸ محاسبه خواهد شد.

شهر‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و چابهار و کنارک، شهرستان‌های دوگنبدان و لیکک، مهران، دهلران و نیک‌شهر، لار و لامرد می‌شود.

ابهام در محاسبه قبض برق مشترکان خانگی و تجاری

فرمول محاسبه قبض برق با وجود انتشار داده‌های شرکت مدیریت شبکه برق ایران همچنان ابهام‌هایی دارد. مثلا در محاسبه قبض برق کم باری، میان باری و اوج بار در نظر گرفته می‌شود، اما مشخص نیست که در معادلات جدید این آیتم چه تغییری خواهند داشت و هر یک از این آیتم با چه نرخی محاسبه خواهد شد.

علاوه بر این بررسی قبض های برق نشان می دهد که نرخ آیتم کم باری، میان باری و اوج بار در مناطق مختلف شهری، تفاوت مشهودی دارد؛ بنابراین به شکل دقیق نمی‌شود محاسبه کرد که قبض برق یک مشترک با مصرف متوسط ۴۰۰ کیلووات ساعت در مناطق مختلف چه میزان خواهد شد.

در مورد مشترکین تجاری نیز گفته شده که اضافه الگوی مصرف آن‌ها با ضریب یک و نیم (۱/۵) برابر هزینه تأمین برق محاسبه و دریافت می‌شود. اما هنوز مشخص نیست که هزینه تأمین برق چه میزان است.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close