اخبار ایران

جزییات جدیدی از متن مذاکرات هسته‌ای/ توافق وین نزدیک است؟

روزهای بروجرد- گزینه توافق موقت از سوی مقام‌های ایرانی نه تایید شده و نه تکذیب. اما شواهد موجود نشان می‌دهد ایران و غرب در مذاکرات وین به توافق موقتی دست یافته‌اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران تاکید کرد که تهران نمی‌پذیرد که مذاکرات وین طولانی شود. وی همچنین گفت که به توافق خوب نزدیک شده ایم، اما دستیابی به آن در مدت زمان کوتاه به اراده و حسن نیت طرف مقابل بستگی دارد. وی در گفتگوی تلویزیونی تاکید کرد که آمریکا می‌خواهد در برابر ۱۰ امتیازی که می‌گیرد یک امتیاز بدهد و ایران این موضوع را نمی‌پذیرد.

به گزارش رویداد۲۴، وزیر خارجه ایران همچنین تاکید کرد که مذاکرات وین وارد مسیر مناسب و خوب شده است. وی همچنین نسبت به دستیابی به یک اتفاق خوب در کمترین زمان ممکن ابراز امیدواری کرد.

مذاکرات غیرمستقیم وین میان ایران و آمریکا و با حضور روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان از آوریل گذشته و با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران آغاز شد. دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدتری را علیه ایران اعمال کرد. ایران در مقابل تعهدات خود را نسبت به برجام کاهش داد و برنامه هسته‌ای خود را به طور قابل توجهی گسترش داد.

روز گذشته، هشتمین روز از هشتمین دور مذاکرات احیای برجام یا آنطور که دولت رئیسی می‌گوید، مذاکرات رفع تحریم‌ها بود. در این روز شاهد استفاده مذاکره کنندگان از کلمه «پیشرفت» در مذاکرات بودیم. یک روز پیش از آن میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در وین با انتشار توییتی نوشته بود که پیشرفت ادامه دارد، اما دستبابی به راه حل نیازمند زمان و تلاش‌های بیشتر است.

در همین راستا و در میان ابراز خوش بینی مذاکره کنندگان ایرانی و غربی، روزنامه رای الیوم در گزارشی به نقل از منابع آگاه خبر داد که موانع در مسیر گفتگو‌های ایران و کشور‌های حاضر در مذاکرات وین در دوره‌های گذشته برداشته شده است و توافقی موقت ۲ ساله در این دور از گفتگو‌ها حاصل شده است.

 

این خبر به سرعت با واکنش ایران مواجه شد و در ابتدا یک مقام آگاه ایرانی انتشار چنین خبری را نادرست خواند و تاکید کرد خبر روزنامه الرای الیوم درباره حصول توافق موقت ۲ ساله در وین «کاملا غلط و ساختگی» است.

پس از آن، صبح امروز سخنگوی وزارت خارجه نیز به این خبر واکنش نشان داد و با بیان اینکه به مذاکرات نه خوش بین هستیم و نه بد بین، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره صحت اخبار حصول توافق موقت در وین نیز به گفتن این جمله که به دنبال توافقی پایدار هستیم اکتفا کرد.

در متن مذاکرات وین چه می گذرد؟

جزئیات منتشر شده از متن مذاکرات در رسانه‌های عربی آمده است که در پایان مذاکرات وین برای احیای برجام در دولت روحانی تنها ۷ پرانتز باقی مانده بود. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی و از سر گیری مذاکرات با حضور تیم جدید ایران، ۵ پرانتز به آن‌ها افزوده و در مجموع ۱۲ پرانتز شامل مواردی که نیازمند گفتگو‌های بیشتر است در متن برجام باقی مانند. پس از آن بود که صدای اعتراض اروپایی‌ها بلند شدن و عنوان کردند که ایران به مذاکرات دولت روحانی پایبند نیست.

در پایان دور هفتم مذاکرات در مجموع ۱۲۰ صفحه توافق نگارش شده بود، تا اواسط دی ماه جاری متن مذاکرات به ۱۵۰ صفحه رسید و دولت رئیسی در جریان مذاکرات دور هشتم ۳۰ صفحه بر آن افزود. در طول این مذاکرات دور هشتم و دور نهم تا به امروز مذاکرات بر برنامه هسته‌ای ایران متمرکز بوده است و خبری از مذاکره بر سر رفع تحریم‌ها نبوده.

موارد مورد اختلاف میان ایران و غرب ۴ موضوع است که همچنان مورد بحث و بررسی است. نخست بحث اقدامات هسته‌ای ایران، دوم رفع تحریم ها، سوم تضمین عدم خروج آمریکا از برجام و چهارم راستی آزمایی تحریم‌ها بوده است و تا به امروز اکثر پیشرفت‌ها در حوزه هسته‌ای و اقدامات ایران بوده است.

در رابطه با اقدامات هسته ای، اروپا بر سر چند مورد پافشاری می‌کنند، نخست سانتریفیوژ‌های پیشرفته ایران است که بعد از خروج آمریکا از برجام، ایران آن‌ها را به کار گرفت. مساله دوم، بحث اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد و فلز اورانیوم است. در مذاکرات دوره روحانی، طرف غربی پیشنهاد نابود کردن سانترفیوژ‌ها را مطرح کرد که ایران آن را نپذیرفت. روسیه یک پیشنهاد بینابینی مطرح کرد و آن انتقال موارد سانترفیوژ‌ها جمع شده و زیر نظر آژانس در تهران انبار شوند.

با روی کار آمدن رئیسی، این موضوع همچنان لاینحل باقی ماند. همچنین موضوع مواد هسته‌ای ایران شامل اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد نیز حل نشده باقی ماند. در مذاکرات دولت رئیسی پیشنهادات دیگری مطرح شد. در رابطه با سانتریفیوژ‌ها ظاهرا طرف اروپایی راضی به صرف پلمپ شدن این مواد در تهران نشده است و برای طولانی کردن دوره بازگشت اقدامات هسته‌ای ایران پیشنهاد تخریب زیرساخت مدار الکترونیک سانترفیوژ‌ها را مطرح کرد. همچنین طبق گزارش‌های مطبوعاتی طرف‌های غربی پیشنهاد انتقال مواد هسته‌ای ایران به روسیه را مطرح کردند. طبق این گزارش‌ها قرار شده است که در صورت توافق این مواد به روسیه منتقل شوند و در صورت خروج دوباره آمریکا از برجام این مواد به ایران بازگردانده شوند.

در رابطه با راستی آزمایی طرف‌های غربی به طور کلی پذیرفتند که ایران راستی آزمایی انجام دهد، اما این روند تنها چند روز باید به طول انجامد. در مورد تضمین‌های مورد نظر ایران نیز دشواری‌های بسیاری وجود دارد. پیشنهاداتی در این باره مطرح شده، اما همچنان این موضوع لاینحل باقی مانده است.

با توجه به موارد حل شده و همچنین مواردی که لاینحل باقی مانده است، گزینه توافق موقت که به آزاد شدن دارایی‌های ۷ میلیاردی ایران در کره جنوبی می‌انجامد می‌تواند محتمل‌ترین گزینه روی میز مذاکرات وین باشد.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close