اخبار جهان

تحول تازه در مذاکرات وین/ حضور دیپلمات‌های کره جنوبی و عربستان در محل مذاکرات برجام

روزهای بروجرد– در دومین روز از سرگیری مذاکرات برجام در وین، تحرکات هیات‌های مذاکره کننده افزایش یافته است. امروز خبری مهم منتشر شد که نشان از تحول تازه در مذاکرات دارد. 

معاون وزیر خارجه کره جنوبی برای مذاکره با طرفین برجام وارد وین شد. چوی جونگ-کان، معاون وزیر خارجه کره جنوبی در اولین ملاقات خود با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرد.

به گزارش فرارو، وزارت خارجه کره جنوبی بدون ذکر جزئیات این دیدار، گفت که رابرت مالی مقام کره‌ای را در جریان آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای گذاشت و وزیر خارجه کره جنوبی هم از تلاش‌های سیاسی برای حل مسئله هسته‌ای ایران حمایت کرد.

کره جنوبی عضو توافق هسته‌ای برجام نیست اما بخش بزرگی از دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور است. دلیل انسداد این دارایی ها که مربوط به صادرات نفت ایران به کره جنوبی بوده، تحریم های مالی و بانکی ایالات متحده آمریکا علیه ایران است.

حضور این مقام ارشد کره‌ای در مذاکرات احتمالا برای رایزنی درباره چگونگی آزادسازی منابع مسدود شده ایران است. 

قرار است مقام کره‌ای با نمایندگان ایران و دیگر اعضای برجام نیز مذاکره کند. 

همچنین گفته می‌شود که نماینده ویژه آمریکا امروز با دیپلمات‌های عربستان سعودی در وین دیدار کرده است. طبق شنیده‌ها این دیدار در هتل ماریوت که عموما جلسات هیات آمریکایی با گروه ۱+۴ برگزار می‌شود صورت گرفت. گفته می شود که نمایندگان سه کشور اروپایی نیز در این جلسه حضور داشتند.

در تحولی دیگر اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیام توییتری نوشت: «من با دکتر علی باقری، رئیس تیم ایران و معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کردم. ما درباره موضوعات اصلی حل نشده که باید در جریان گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام حل شود، گفت‌وگو کردیم.»

روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره وضعیت کنونی مذاکرات گفت: «در چهار حوزه رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات، تضمین‌ها، راستی‌آزمایی و همچنین موضوع هسته‌ای پیشرفت‌هایی داشته‌ایم که در برخی از حوزه‌ها پیشرفت‌ها کم و در برخی حوزه‌ها پیشرفت‌ها زیاد بوده است».

هشدار انگلیس 

همچنین بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس ساعاتی پیش در تماسی با نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درخصوص ایران و مذاکرات وین به گفت‌وگو پرداخته بود.

پس از این تماس سخنگوی نخست وزیر انگلیس، عنوان کرد که جانسون می‌خواهد با حسن نیت با ایران تعامل داشته باشد.

او گفت: “در دیپلماتیک باز بوده اما زمان برای حصول توافق رو به اتمام است.”

همچنین رویترز به نقل از این سخنگو نوشت که انگلیس می‌خواهد شاهد این باشد که مذاکرات وین به احیای کامل برجام منتهی شود.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close