نجوم و کیهان شناسی

۲ سال خاموشی مطلق پس از برخورد سیارک منقرض کننده دایناسورها با زمین

روزهای بروجرد– یک مطالعه جدید نشان می‌دهد سیارکی که دایناسورها و تقریباً تمام حیات را ۶۶ میلیون سال پیش نابود کرد، دو سال تاریکی را بر روی زمین موجب شده است.

به گفته تیمی از آکادمی علوم کالیفرنیا، بلافاصله پس از برخورد این سیارک به سیاره زمین، دوده ناشی از آتش‌سوزی‌ها آسمان را پر کرده و نور خورشید را کاملا مسدود کرده است
.
این سیارک با عرض ۱۲ کیلومتر با سرعت ۲۷ هزار مایل در ساعت(حدود ۴۴ هزار کیلومتر بر ساعت) در حال حرکت بود که به خلیج مکزیک کنونی برخورد کرد و یک دهانه برخوردی به نام “دهانه چیکشلوب”(Chicxulub) ایجاد کرد.

برخورد این سیارک با زمین در نهایت به انقراض ۷۵ درصد از کل حیات روی زمین منجر شد و دانشمندان مدت‌هاست که در حال بررسی اثرات بعدی این برخورد هستند.

اکنون یک تیم آمریکایی در یک مطالعه جدید کشف کرده است که محرک اصلی این انقراض وسیع ممکن است ابرهای متشکل از خاکستر و ذرات دوده باشد که پس از این برخورد در جو زمین پخش شده‌اند.

آنها می‌گویند این ابرها تا دو سال باقی مانده‌اند و بخش‌های بزرگی از زمین را در تاریکی قرار داده‌اند و رشد یا بقا را برای هر چیزی سخت کرده‌اند.

حیات در منطقه اطراف این برخورد فوراً از بین رفت، اما در سال‌های پس از برخورد، خسارات قابل توجه و بیشتری بر حیات و سیاره زمین وارد شد.

این خسارات شامل امواج جزر و مدی، سیل و تغییرات عظیم محیطی از جمله پرتاب ذرات به جو و گسترش آنها در سراسر جهان است.

وی تاکید کرد که این یافته‌ها مقدماتی هستند و فقط یک اکوسیستم را بررسی می‌کنند.

اگر تاریکی فقط ۱۵۰ روز طول بکشد، اکوسیستم‌ها عمدتاً می‌توانند بهبود یابند، اما پس از ۲۰۰ روز به نقطه اوج بحران می‌رسند. این نقطه‌ای است که برخی از گونه‌ها با رسیدن به آن منقرض شدند و ترکیب گونه‌های باقی مانده به گونه‌ای تغییر کرد که به اکوسیستم آسیب رساند.

شبیه‌سازی‌های بیشتر نشان می‌دهد که اگر زمین ۷۰۰ روز در تاریکی فرو رفته باشد، ۴۰ سال طول کشیده است تا شرایط به حالت قبل بازگردد.

این یافته‌ها در نشست سالانه اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا(AGU) ارائه شده است.

منبع: افق رویداد

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close