اخبار لرستان

نماینده ولی‌فقیه در لرستان: ائمه جمعه اطلاعات خود را بروز کنند

روزهای بروجرد- نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر لزوم مراقبت از نقش راهبری نماز جمعه گفت: ائمه جمعه با بروز رسانی اطلاعات نقش مرجعیت علمی، فقهی و پاسخگویی به سوالات دینی را حفظ کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی در نشست فصلی ائمه جمعه لرستان، اظهار کرد: نقش مؤثر و کم‌نظیر نماز جمعه در نشر و تبلیغ معارف اسلامی و حفظ شکوه و عظمت نمازگزاران و اجتماع مسلمانان اثرگذار و موجب خوشحالی دوستان و رعب در دل دشمنان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از هجرت نبی مکرم اسلام به مدینه نماز جمعه برقرار شد ولی در زمان ائمه معصومین و برخی دوره‌ها به دلیل ظلم حاکمان و خلفا فرصت برگزاری نماز برای شیعیان برقرار نشد، ادامه داد: فقط در برهه‌ای کوتاه در زمان صفویان نماز جمعه شیعیان برپا شد.

شاهرخی با تاکید بر اینکه شکوه نماز جمعه در معادلات سیاسی و اجتماعی اثرگذار است، افزود: در جنگ تحمیلی یکی از جاهای مهم برای اعزام رزمندگان به حبهه مساجد و پایگاه‌های نماز جمعه بودند کمااینکه در پشتیبانی جنگ نیز شاهد نقش اثرگدار ائمه جمعه و نماز جمعه بودیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با تاکید بر اینکه نماز جمعه به عنوان قرارگاهی که قلب و مرکز فرهنگی شهر است در انسجام و همگرایی و ایجاد ثبات تاثیرگذار است، افزود: در حال گذر برای رسیدن آرمان‌های اسلامی و دینی هستیم و در این گذر گاهی در داخل و بیرون فراز و فرودهایی پیش می‌آید که در این راستا ائمه جمعه موقت نیز باید به عنوان مشاور و معین ائمه جمعه دائم باشند.

وی با یادآوری اینکه در گذشته مرکز و جوشش معارف اسلامی حوزه علمیه، نماز جمعه بودند و امروز مراکز، دانشگاه‌ها و مؤسسات دیگری هم این کار را انجام می‌دهند، ادامه داد: باید به این مراکز به عنوان یک فرصت نگاه شود و وظیفه حوزه‌های علمیه و ائمه جمعه راهبری باشد البته نباید به گونه‌ای عمل کنیم که حوزه‌های علمیه در حاشیه قرار گیرد و یا نقش راهبری آن کمرنگ شود.

شاهرخی با تاکید بر لزوم به‌کارگیری ظرفیت‌ها و مراکز علمی بر لزوم مراقبت از نقش راهبری حوزه‌های علمیه و ائمه جمعه تاکید کرد و گفت: گاهی مشاهده می‌شود جمعیتی در جایی شکل گرفته ولی هیچ ارتباطی با ائمه جمعه، حوزه‌های علمیه و تبلیغات اسلامی ندارند.

امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه در عصر انفجار اطلاعات، امام جمعه دائم و موقت اطلاعات خود را بروزرسانی کنند و وقتی برای مطالعه بگذارند، ادامه داد: ائمه جمعه مرجعیت علمی، فقهی و پاسخگویی به سؤالات شرعی را حفظ کنند.

وی با اشاره به اینکه ائمه جمعه زندگی معمولی دارند و با وجود مشکلاتی که دارند نباید تضاد در گفتار و رفتار داشته باشد، اظهار کرد: روحانیت را به عنوان کسی می‌شناسند که مصلحت اجتماعی را به مصلحت شخصی ترجیح می‌دهد و همین امر موجب احترام مردمی شده است.

شاهرخی با یادآوری اینکه نگاه مردم به روحانیت نگاه به یک انسان امین است، افزود: نقش پدرانه ائمه جمعه حفظ شود و در دفتر امام جمعه رفت و آمدها به گونه‌ای نباشد که مردم احساس کنند محل افراد دنیاطلب است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close