اخبار ایران

سرطان معده صدرنشین مرگ‌های سرطانی ایران

روزهای بروجرد– رئیس انجمن اندوسکوپی های گوارشی ایران، سرطان معده را صدرنشین مرگ‌های سرطانی در ایران برشمرد و گفت: سالانه ۱۵ هزار مورد ابتلا به سرطان معده در کشور اضافه می‌شود.

علائم ابتلا به سرطان معده

کامران باقری لنکرانی در گفت و گو با ایرنا افزود: روند سن ابتلا به سرطان معده کاهش یافته و بیشترین علت مرگ در هر دو جنس مرد و زن است.

وی اظهار داشت: در نیمه شمالی کشور به دلیل ژنتیک، تغذیه، وجود عوامل باکتری زا شیوع سرطان بیشتر است و در برخی مناطق به علت وجود نیترات در آب سرطان معده شایعتر بوده و انجام آندوسکوپی در تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری‌ها نقش مهمی دارد.

لنکرانی تصریح کرد: در گذشته به دلیل تصمیم نادرست انجام آندوسکوپی در مطب ها ممنوع شده بود اما با بررسی این موضوع توسط وزیر بهداشت دولت سیزدهم این کار در مطب ها قانونی شده و موجب تشخیص زودهنگام بیماری التهابی به ویژه سرطان های معده و روده خواهد شد.

تاثیر اصلاح سبک زندگی افراد در پیشگیری از بروز سرطان

به گفته این متخصص گوارش وکبد، سرطان معده روز به روز در کشور درحال افزایش است و چون این بیماری علامت مشخصی ندارد و تشابه دردهای آن با درد زخم معده و اثنی عشر، زیاد است تشخیص را برای پزشکان با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه تغذیه سالم، خودداری از مصرف سیگار و ورزش در پیشگیری از ابتلا به سرطان معده موثر است، ادامه داد: افراد بالای ۴۰ سال به خصوص کسانی که سابقه سرطان یا بیماری‌های التهابی روده در خانواده دارند، سالانه برای تشخیص زودهنگام سرطان معده آندوسکوپی انجام دهند، این بیماریها نیاز به مراقبت جدی دارد، درمان آنها به خوبی در دسترس است و یک تا دو درصد ممکن است مبتلایان دچار بدخیمی شوند.

وی افزود: همچنین افرادی که سابقه ژنتیکی سرطان معده، پولیپ معده، داری هلیکوباکترپیلوری، مردان بالای ۵۰ سال و افرادی که سیگار استفاده می کنند بیشتر باید مراقب باشند که مبتلا به سرطان معده نشوند.

مشکلات گوارش و کبد علت مراجعه یک سوم افراد بزرگسال به مراکز درمانی

به گفته این متخصص گوارش و کبد، در عین حال علت مراجعه یک سوم افراد بزرگسال به پزشکان مربوط به مشکلات گوارش و کبد است و باید خدمات ارتقای سلامت را در بخش تشخیص و درمان ارتقا دهیم.

لنکرانی با بیان اینکه ۲۶ درصد سرطان هایی که در دنیا اتفاق می افتد مربوط به گوارش و کبد و ۳۵ درصد مرگ و میرها نیز ناشی از این سرطان های گوارش و کبد است، تصریح کرد: سرطان های کولون، کبد و پانکراس روند افزایشی در دنیا دارند که عاقبت جالبی برای این بیماریها متصور نیست.

آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد سالانه ۱۱۲ هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می شوند و این بیماری تا ۱۵ سال آینده علت ۸۰ درصد مرگ و میرها را در ایران خواهد بود.

سرطان گوارش و کبد بعد از بیماریهای قلبی و عروقی دومین علت مرگ و میر را در جهان شامل می شود و در ایران رو به افزایش است. به طوری که به ازای هر ۱۰ هزار نفر در مردان ۱۷۷ نفر و در زنان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۴۰ نفر به این بیماری مبتلا هستند.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close