بهداشت و خانواده

راه‌های شادتر بودن

روزهای بروجرد– دانشمندان راههای دستیابی به شادی از طریق افزایش سطح سروتونین را نام بردند.

 

هورمون شادی سروتونین یک پاداش ثابت برای انسان است. راه های زیادی برای افزایش سطح این انتقال دهنده عصبی مهم وجود دارد.
یکی از مهم‌ترین وظایف مولکول‌های سروتونین، هدایت سیگنال‌ها بین بخش‌های مختلف مغز و در نتیجه تأثیرگذاری بر احساسات، اشتها و گوارش است.
چگونه تولید سروتونین را افزایش دهیم؟ کارشناسان هفت نکته را ارائه می دهند.
۱. به ویژه در فصل پاییز و زمستان زیر نور خورشید قرار بگیرید
به گفته روانشناس شوا عصار، نور خورشید قطعاً احساسات شادی را برمی انگیزد. اعتقاد بر این است که نور خورشید و بر این اساس، ویتامین D بر نحوه درک ما از احساسات مثبت تأثیر می گذارد، ما را از اضطراب و افسردگی محافظت می کند، انرژی بیشتری می دهد و نیرو می بخشد.
۲. کسی را در آغوش بگیرید
همانطور که Sheva Assar توضیح می دهد، تماس فیزیکی، مانند در آغوش گرفتن یا حرکات حمایتی، می تواند به شما کمک کند تا با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنید و سطح سروتونین را افزایش دهید.
۳. مصرف کافئین خود را کنترل کنید
شوا عصار تاکید می کند که اگر احساس می کنید خلق و خوی شما در حال خراب شدن است، بهتر است مراقب مصرف قهوه خود باشید. این متخصص معتقد است که در بسیاری از افراد باعث افزایش موقت و افزایش انرژی می شود، اما در دراز مدت می تواند باعث کمبود سروتونین شود.
۴. خواب کافی داشته باشید
سروتونین ما را متمرکز نگه می دارد و همچنین اعتقاد بر این است که بر تولید ملاتونین، هورمون خواب تأثیر می گذارد. اگر اختلالات خواب در ریتم شبانه روزی شما رخنه کرده باشد، ممکن است سطح سروتونین شما در حال کاهش باشد.
۵. ماساژ یا طب سوزنی را امتحان کنید
وقتی ماساژ می دهید، سطح دوپامین، اکسی توسین و سروتونین شما افزایش می یابد. روانشناس ریچل گلدمن می گوید: هر چه این هورمون ها بیشتر باشد، بدن استرس کمتری را تجربه می کند.
اگر ماساژ را دوست ندارید، طب سوزنی را امتحان کنید. ریشه در طب چینی دارد. آنها از سوزن های فلزی کوچکی که زیر پوست فرو می کردند استفاده می کردند. اعتقاد بر این است که آنها جریان خون را در محل مناسب بدن و سنتز اندورفین به عنوان یک مسکن طبیعی را فعال می کنند.
اگر طب سوزنی برای شما جذاب نیست، مدیتیشن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. این تمرینی برای توجه درونی است، ماهیت آن توسعه آگاهی و احساس حضور در لحظه است.
۶. مثبت فکر کنید
جنیفر ولکین یک روانشناس، مربی ذهن آگاهی و نویسنده است. او متقاعد شده است که سطح سروتونین را می توان با تفکر مثبت افزایش داد. با این حال، او تاکید می کند که انجام این کار همیشه و همه جا برای سلامتی شما خیلی خوب نیست.
۷. موسیقی مورد علاقه خود را گوش کنید
به گفته جنیفر واکین، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه ما، مرکز لذت مغز را فعال می کند که دوپامین و سروتونین ترشح می کند.
منبع: اسپوتنیک 
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close