اخبار جهانپزشکی

چهار کودک ناشنوا به لطف ژن درمانی، شنوایی خود را به دست می‌آورند

روزهای بروجرد– محققان یک ژن ناجی را به گوش داخلی کودکان تزریق کرده‌اند تا جایگزین پروتئین‌های اوتوفرلین شود. اوتوفرلین یک پروتئین ضروری برای عملکرد سلول‌های شنوایی در مغز است. این محققان در مجله آمریکایی «آم‌آی‌تی تکنولوژی ریویو» این روش درمانی را توضیح داده‌اند.

 

یورونیوز: ناتالی لوندون، رییس بخش شنوایی شناسی کودکان بیمارستان «نیکر-آنفانت» پاریس گفت: «این اولین اصلاح ژنتیکی حس انسانی و نویدی برای آینده است.»

عملی ظریف با تزریق یک ویروس در گوش

در واقع چندین آزمایش بالینی دیگر از همین نوع در سراسر جهان در حال انجام است؛ دو مورد در آمریکا و یکی هم در فرانسه.

ناتالی لوندون که از طرف شرکت بیوتکنولوژی «سنسریون» مسئول کارآزمایی بالینی در فرانسه است توضیح داد: «در حال شروع جذب کودکان هستیم.»

خانم لوندون افزود: «ما از تمام تجربیات علمی توسعه یافته در انستیتو پاستور که توسط کریستین پتیت و تیمش در زمان کشف ژن اوتوفرلین در سال ۱۹۹۹ به دست‌ آمده، بهره می‌بریم.» 

این تکنیک شامل تزریق یک ناقل ویروسی بی‌ضرر نوع «ای‌ای‌وی» (AAV) به مایع گوش داخلی و حامل ژن عملکردی اوتوفرلین است. این تزریق به طور خاص سلول‌های مویی داخلی که مسئول شنوایی هستند را هدف قرار می‌دهد. 

این تزریق عمل ظریفی است، چرا که برای تزریق ناقل به مایعی که سلول‌ها را تمیز می‌کند باید به حلزون گوش با رعایت ساختارهای ظریف گوش داخلی دسترسی داشت.

 البته این اتفاق سال‌هاست که در جراحی گوش به ویژه در هنگام نصب کاشت حلزون صورت می‌گیرد. این ایمپلنت‌ها که به بازتوانی شنوایی در موارد ناشنوایی عمیق کمک می‌کنند، دارای ۱۲ تا ۲۲ الکترود با تحریک مستقیم عصب شنوایی در حلزون گوش است. اما در ژن درمانی، این شامل بازگرداندن عملکرد طبیعی کل ساختار با ۳ هزار و ۵۰۰ سلول مویی با معرفی ژن اورژانسی است. 

این محقق تاکید کرد: «این اصلاح می‌تواند به سرعت عمل کند، زیرا می‌دانیم که رشد فیزیولوژیکی و آناتومیکی گوش، تحت تاثیر جهش ژن اوتوفرلین قرار نمی‌گیرد.»

این ژن درمانی قبلا، در سال ۲۰۱۸، اثربخشی خود را در موش‌های حامل این جهش نشان داده بود. به نظر می‌رسد این تزریق، ناشنوایی را برای همیشه اصلاح می‌کند، زیرا سلول‌های مویی حلزون گوش پس از تشکیل گوش در رحم، دیگر تقسیم نمی‌شوند. 

 جهش ژن اوتوفرلین بیماری بسیار نادری است، اما تعداد کودکانی که مبتلا می‌شوند کمتر اعلام شده است، زیرا ناشنوایی‌ای که در بدو تولد ایجاد می‌کند تنها با آزمایش‌های دقیق‌تر قابل تشخیص است که هنوز در بخش زایمان فرانسه انجام نمی‌شود.

خانم لوندون همچنین گفت: «این اولین موفقیت در ژن درمانی برای ناشنوایی مادرزادی با منشا ژنتیکی، راه را برای درمان ناشنوایی‌های دیگر مانند جهش ژن در جی‌جی‌بی‌۲ باز می‌کند.»

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close