اخبار جهان

گزارش گروسی به شورای حکام آژانس: مذاکراتم با ایران بی‌نتیجه بود

روزهای بروجرد- مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آغاز نشست روز چهارشنبه شورای حکام آژانس گفت: «علیرغم تلاش‌های من، این مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای رسیدگی به مسائل پادمان‌های باقی‌مانده ایران که در دو گزارش به تفصیل شرح داده شد، بی‌نتیجه بود.»

به گطارش یورونیوز، اشاره گروسی به گزارش‌هایی بود که پیشتر در اختیار نمایندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام که در نشست فصلی مجازی شرکت کرده‌اند، گذاشته شده بود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس با شرکت در نشستی با حضور خبرنگاران اذعان کرد که «با وجود تمام تلاش‌هایم، روز گذشته نتوانستیم به توافق برسیم.»

وی سپس تاکید کرد که آژانس خواهان احیای ظرفیت نظارت و بازرسی‌‌های مورد نیاز خود در ایران از جمله فعال شدن دوربین‌ها، رسیدگی به تجهیزات نصب شده آژانس و تعمیر آنها و نیز حل مسائل باقیمانده‌ در مسائل پادمانی است.

گروسی دیروز و پریروز با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

راه‌اندازی دوباره دوربین‌های نظارتی تاسیسات هسته‌ای کرج که بخشی از فعالیت‌های سانتریفیوژهای پیشرفته ایران و غنی‌سازی اورانیوم در آن انجام می‌شود، یکی از نقاط حساس روابط میان تهران و آژانس در ماه‌های گذشته بوده است. دوربین‌های نظارتی در جریان یک عملیات «خبرابکارانه» در این مرکز به شدت آسیب دید. ایران از راه‌اندازی کامل این دوربین‌ها سر باز می‌زند.

به گفته آژانس، ایران در ماه‌های اخیر ذخیره اورانیوم غنی شده، میله سوخت فلزی و ظرفیت غنی‌سازی خود را به شدت افزایش داده است.

قرار است شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای پیش رو درباره برنامه هسته‌ای ایران قطعنامه صادر کند. این در حالی است که هیات نمایندگی جمهوری اسلامی، ۲۹ نوامبر و پس از ۶ ماه غیبت، به میز مذاکرات وین برای احیای برجام باز می‌گردد.

با وجود آنکه نمایندگان طرف‌های غربی برجام به‌علاه ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از دولت ابراهیم رئیسی خواسته‌اند تا فرصت مذاکرات وین را برای بازگشت تهران و واشنگتن به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مغتنم شمرد، ایران سیاست سرسختانه‌ای را درباره لزوم رفع تحریم‌ها و تضمین ایالات متحده برای جلوگیری از خروج مجدد از برجام در پیش گرفته است.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close