اخبار جهان

پایان شب نخست دور تازه مذاکرات احیای برجام؛ دو طرف از گفتگو‌ها ابراز رضایت کردند

روزهای بروجرد- پس از ۶ ماه تاخیر در بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای سرانجام دولت جدید ایران گفتگو با کشورهای باقی مانده در برجام را آغاز کرد.

نخستین دور گفتگوهای احیای توافق هسته‌ای در چارچوب نشست کمیسیون برجام در وین روز دوشنبه ۲۹ نوامبر آغاز و ایران و کشورهای ۴+۱ به همراه نماینده اتحادیه اروپا در این جلسه حضور یافتند. ساعاتی پس از آغاز این این نشست طرفین با ابراز رضایت از روند گفتگوها به نخستین شب گفتگوها پایان دادند.

به گزارش یورونیوز، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست خبری با خبرنگاران از آغاز دوباره مذاکرات ابراز خرسندی کرد. آقای مورا همچنین تاکید کرد که ایران پذیرفته کار طبق همان مسیری که در ۶ دور مذاکره پیشین طی شده ادامه یابد.

بر اساس توافقی که در دولت روحانی با اعضای کمیسیون برجام صورت گرفته بود، دو کارگروه به صورت موازی و همزمان اقدامات لازم برای احیای برجام را انجام می‌دادند. در یک کارگروه به بحث تعهدات هسته‌ای ایران پرداخته می‌شد و در در کارگروه دوم به موضوعات مربوط به تحریم‌هایی که باید لغو شود.

مورا در ادامه صحبت‌های خود تایید کرد که کار این دو کارگروه ادامه خواهد یافت. او با اشاره به اینکه تیم ایرانی حساسیت‌های سیاسی در داخل کشور دارد، تاکید کرد که از سه‌شنبه ۳۰ نوامبر کارگروه رفع تحریم‌ها کار خود را آغاز خواهد کرد و یک روز بعد، یعنی روز چهارشنبه اول دسامبر کارگروه هسته‌ای به اقداماتی که ایران باید در خصوص بازگشت به تعهداتش انجام دهد، بار دیگر کار خود را از سر خواهد گرفت.

آقای مورا همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال برگزاری نشست وزرای کشورهای عضو تاکید کرد که برگزاری چنین جلسه‌ای در آینده نزدیک محتمل نیست.

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران نیز پس از پایان دور نخست گفتگوها از روند طی شده ابراز رضایت کرد. آقای کنی در گفتگو با خبرنگاران ایرانی پذیرش کشورهای اروپایی در خصوص حق ایران برای رفع تحریم‌ها را «یک دست‌آورد» بر شمرد و افزود: «همانطور که ما تاکید کرده بودیم قرار شد ابتدا در خصوص رفع تحریم‌ها مذاکراتی صورت گیرد که این مهم از فردا آغاز می‌شود و پس از آن در خصوص موضوع هسته‌ای مذاکرات آغاز خواهد شد.

اشاره آقای باقری کنی احتمالا همان تفاوت یک روزه است. چرا که انریکه مورا هم تلویحا به مسئله «حساسیت سیاسی تیم ایرانی» اشاره کرده است. در نتیجه احتمالا کشورهای گروه ۴+۱ پذیرفته‌اند دو کارگروه با فاصله یک روزه کار خود را آغاز کنند. این مسئله به ویژه از آنجا حائز اهمیت است که علی باقری کنی و دیگر مقام‌های تهران در ماه‌های اخیر تاکید کرده بودند که گفتگویی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در وین صورت نمی‌گیرد و تیم ایرانی تنها برای آنچه آنها «لغو تحریم‌ها» خوانده بودند راهی پایتخت اتریش می‌شوند.

از دیگر نکات قابل توجه در پایان دور نخست مذاکرات، پذیرش تیم ایرانی به ادامه مسیر گفتگوها در همان ریلی است که در دولت پیشین طراحی شده بود. به این معنا که برخلاف اظهارنظرهای سیاسی مقام‌های دولت رئيسی، عملا علی باقری و هیات همراهش اصراری بر آغاز دوباره مذاکرات از نقطه صفر نداشته و گفتگوها از همان‌جایی که متوقف شده بود ادامه می‌یابد. هرچند جزئیات در خصوص این مسئله با آغاز به کار کارگروه‌ها بیشتر مشخص خواهد شد.

میخائيل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین که در ۶ دور ابتدایی گفتگوهای وین هم حضور رسانه‌ای پررنگی داشت و همواره اطلاعاتی از جلسات پشت‌درهای بسته منتشر می‌کرد، پس از پایان شب نخست گفتگوهای دور هفتم، آغاز این مذاکرات را بسیار موفقیت آمیز خواند.

با توجه به اعلام مقام‌های رسمی، این گفتگوها با آغاز به کار کارگروه رفع تحریم‌ها از روز سه‌شنبه به فعالیت خود ادامه خواهد داد. همچنین از آنجایی که قرار است این دور از مذاکرات برای دست‌کم دو روز دیگر نیز ادامه یابد، روز چهارشنبه نیز نشستی در خصوص بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای در کارگروه هسته‌ای برگزار می‌شود. در عین حال و با توجه به تجربیات پیشین تمدید احتمالی این مذاکرات برای یک یا چند روز دیگر دور از ذهن نخواهد بود.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close