اخبار بروجردویژه ها

گردشگری پاییزی ظرفیتی در رونق صنعت توریسم بروجرد

روزهای بروجرد- طبیعت گردی و گردشگری پاییزی یکی از جذاب‌ترین تفریح‌ها برای افراد ماجراجو است، استان لرستان نیز با وجود تنگه‌ها، انارستان و انجیرستان‌ها، آبشارها، سایه‌سارهای درختان انبوه گردو و کوچه باغ‌های منحصر بفرد از قابلیت‌های خاصی در رونق توسعه صنعت توریسم فصلی برخوردار است که در فصل پاییز جذابیت های خاص خود را دارد.

 آنجا که گردشگر با انگیزه و هدف گشتن طبیعت در فصلی که انبوه شاخ و برگ درختان می توانند جلوه ای شکوه رنگ ها را به نمایش بگذارند راهی طبیعت می شود؛ آبشارها و انبوه درختان بلوط، تنگستان های انار، باغات گردو و در مجموع گردشگری باغی یا گردشگری کشاورزی لرستان در  هر فصلی زیبایی های خاصی برای گردشگران دارد که از این بین فصل پاییز؛ آبشار ها و چشمه ها با خلق زیبایی هایی فراتر از رنگ سبز  با برگ ریزان پاییز، بخشی از زیبایی های پاییزی  لرستان هستند.

بنا بر گفته کارشناسان فعال در عرصه گردشگری ، گردشگری باغات یا گردشگری کشاورزی، گردشگری خوراکی های متنوع در مناطق مختلف تنگه ها و رودها، گردشگری آبی، آبشارها و چشمه ها، گردشگری بصورت شب مانی های کوهستانی و گردشگری عکاسان به منظور ثبت تصاویری از شکوه رنگ ها از جمله مواردی است که در فصل پاییز در لرستان مورد توجه گردشگران قرار دارد.

گردشگری در فصل پاییز یکی از این جاذبه ها و به عبارتی انگیزه هاست که می تواند در شرایط خاصی منجر به رونق صنعت گردشگری در جاهای مختلف شود، استان لرستان به سرزمین چهار فصل معروف است و در هر فصلی می تواند با جذابیت های طبیعی که دارد میزبان گردشگران باشد که در این بین گردشگری باغی یا کشاورزی، انارستان ها و انجیرستان ها، آبشارها و گردشگری شبانه در فصل پاییز بیشتر مورد توجه قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان لرستان در این باره می‌گوید: در فصل پاییز مناطقی همچون انارستان های سیاب کوهدشت با توجه به باغات بسیار بزرگ و کهن و یا دره شیرز کوهدشت یکی از جذابیت های طبیعت این منطقه است و تماشای شکوه و تنوع رنگ ها بر بالای این تنگه به خصوص قبل یا بعد از بارش باران در فصل پاییز زیبایی خیره کننده ای دارد.

عطا حسن پور با اشاره به گردشگری تفریحی و گردشگری خوارک که در مناطقی از لرستان عینیت دارد می گوید: گردشگری باغی یا کشاورزی که در عین حال در همراهی با گردشگری خوراک می تواند مورد توجه باشد از جذابیت هایی دیگر گردشگری پاییز در مناطقی از لرستان است از جمله انجیر زودرس منطقه پلدختر که در اوایل فصل پاییز به زودس ترین انجیر جهان معروف است  می تواند یکی از جاذبه های گردشگری لرستان در فصل پاییز باشد.

این کارشناس گردشگری تصریح می کند که مناطق سردسیر بروجرد و الشتر در دو سویه های ضلع غرب و شرق گرین بهترین باغ های گردو را دارد که در بخش گردشگری باغی یا کشاورزی مورد توجه است. سایه های سارهای درختان گردو در این مناطق زیبایی خاصی دارد که با برپایی جشنواره هایی همچون جشنواره گردو می تواند تکمیل کننده کردشگری پاییزی و جذب گردشگرانی از نقاط مختلف کشور به این مناطق باشد.

او می گوید: در شهرستان بروجرد، منطقه ونایی با وجود یک غار باستانی و یک سراب پر آب یکی از بهترین مناطق گردشگری است که این زیبایی ها در فصل پاییز با انبوه درختان و تنوع رنگ هایی فراتر از یکپارچگی رنگ سبز، چندین برابر می شود و در امتداد رودخانه تا رسیدن به این روستا می توان پویایی و جنب جوش زنان و دختران را دید که به واسطه محصولات باغی فصلی، مشغول فعالیت های همچون تهیه انواع شورها و ترشی ها و مرباها هستند.

روستای ونایی که در بخش دامنه های شرقی کوه گرین واقع شده  به روستای بدون بیکار نیز معروف است  و این پویایی را به محض ورود به روستا بخصوص در فصل پاییز و همزمان با گرفتن انواع خیار شور می توان مشاهده کرد.

او  همچنین می افزاید: منطقه گلدشت بروجرد، قلعه حاتم، مناطق گیجالی بالا و پایین و سراب کرتیل هر کدام از زیبایی های خاصی در فصل پاییز برخوردار هستند و باغات این مناطق در فصل پاییز مورد توجه گردشگران قرار دارد.

حسن پور با اشاره به ظرفیت لرستان در گردشگری فصلی و پاییزی بیان می کند: گردشگری تنگه ها و رودها در فصل که میزان آب آنها بالا نیست یکی از گزینه های گردشگران است علاوه بر این گردشگری شبانه در فصل پاییز یکی دیگر از جذابیت های سفرهای پاییزی در لرستان است که زمین رطوبت بالای بهار و تابستان را ندارد و کوتاهی روزها و طولانی بودن شب ها یکی از علل تمایل به این نوع گردشگری است.

فصل پاییز یکی از بهترین زمان ها برای سفر به آبشارها و سراب ها است ؛ در بهار و تابستان همه رنگ ها سبز است در حالی که انبوه درختان و تنوع انواع رنگ ها در فصل پاییز جلوه خاصی به این مناطق می دهد که همواره مورد توجه گردشگران هم واقع شده است.

به اعتقاد کارشناسان گردشگری، کوچه باغات بروجرد در فصل پاییز ظرفیت ناآشنا و مغفول در حوزه گردشگری این شهر محسوب می‌شوند که به نظر برای تبلیغ آن در سطح گسترده ضمن فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی باید از نابودی این ظرفیت جلوگیری شود.

از طراحی کوچه باغات این شهر کاملا مشهود است که زیباسازی آنها در فصول مختلف،  مورد توجه بوده است به طوری که  در این باغات، درختان غیر بارور فراوانی از جمله چنار، کاج سرو، بید مجنون و  صنوبر نیز دیده می‌شود.

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری در این خصوص می گوید: با وجود اینکه بخش عمده‌ای از کوچه باغات بروجرد از بین رفته است بازهم می‌توان شرایط احیاء این ظرفیت گردشگری را فراهم کرد.

حجت اله یارمحمدی، می افزاید: در گذشته کوچه باغات بروجرد در شمال شهر یک کمربند سبزی را به وجود آورده بودند که هر چند امروز  بخش مهمی از کوچه باغات بروجرد از بین رفته است اما ادامه آن باغات در غرب بروجرد که شامل جاده گلدشت و دانشگاه آزاد بروجرد است احیا شده است.

او با بیان اینکه کوچه‌ باغ های بروجرد ظرفیتی کم‌نظیر در گردشگری است، می گوید: وجود کوشک‌ها و عمارت‌های تاریخی در دل باغات به ظرفیت‌های گردشگری این مجموعه افزوده است و با بها دادن به آن می‌توان از این سرمایه برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری بهره برد.

یارمحمدی تصریح می‌کند که در فصل پاییز تماشای رنگ‌های مختلف در کوچه باغات و انبوهی از برگ‌ها در زیر پای علاقه‌مندان به طبیعت برای هر گردشگری می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. وجود گذرگاه‌های نفر رو از میان باغات که با پرچین مسیر را مشخص می‌کند از جذابیت های دیگر طبیعت گردی در فصل پاییز بروجرد است.

 به‌هرحال شرایط توسعه گردشگری در کوچه باغات بروجرد مهیا است  چرا که محل قرار گرفتن باغات درحالی‌ که در دل شهر قرار گرفته اما خارج از هیاهوهای شهری است و زیرساخت‌ها و امکانات موردنیاز یک شهر به آن نزدیک است.

یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری بروجرد که می تواند در گردشگری طبیعت در فصل پاییز مورد توجه قرار گیرد، کوچه باغات بروجرد است که بیم از بین رفتن آنها وجود دارد و نیازمند توجه ویژه ای است تا جانی دوباره به به این کوچه های با رونگ و بوی پاییز بخشیده شود.

گردشگری در چند دهه گذشته به یک قطب اقتصادی که به تقویت اقتصاد بسیاری از کشور ها کمک می کند تبدیل شده است.مردم به سفر و تعطیلات به عنوان یک نیاز ضروری و نه یک امر تجملاتی و  غیر ضروری نگاه می کنند.  با در نظر گرفتن یک نیاز ضروری برای انسان از یک طرف و رونق گردشگری به عنوان یک صنعت و فعالیت اقتصادی از سوی دیگر  باید انگیزه های و جاذبه های گردشگری را تقویت کرد؛ گردشگری پاییزی یکی از همین جذابیت هاست که مورد توجه گردشگران واقع شده است.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close