اخبار بروجرد

مروری بر زندگی حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ علی خسروی

روزهای بروجرد- حجت الاسلام شيخ علی خسروی در دهم ارديبهشت‌ ماه ۱۳۱۹ در شهرستان بروجرد ديده به جهان گشود. ايشان فرزند آيت الله آشيخ محمد خسروی و از احفاد علامه آخوند ملا داوود خراسانی و از نسل عبدالسلام بن صالح هروی معروف به «خواجه اباصلت» [صحابی خاص حضرت امام رضا (عليه السلام)] می باشد.

ایشان به پيروی از اجدادش كه همگی از عالمان دين و مروجان معارف اسلام و تشيع بود با جديت و كوشش به تحصيل در حوزه‌های علميه بروجرد پرداخت و از محضر عالمان بزرگی چون حاج شيخ علی محمد بروجردی نجفی، آيت الله سيد طاهر كاظمينی، آيت الله غروی و آيت الله جواهری (نوه صاحب جواهر) بهره‌مند شد.

در شعبان‌ ۱۳۹۳ هجری قمری مرحوم آيت الله حاج شيخ علی محمد بروجردی نجفی ايشان را به عنوان عمادالعلماء مورد اطمينان و وثوق معرفی نمود و اجازه روايت، منبر و جماعت را برای ايشان كتباً مرقوم كرد. سپس آيت الله سيد طاهر كاظمينی(ره) اداره امور شرعی منطقه را به ايشان تفويض كرد.

مرحوم حجت الاسلام شيخ علی خسروی روحانی در عرصه مبارزه با رژيم شاهنشاهی حضوری چشمگير داشت و در صف اول اين مبارزات و تظاهرات بود و در مساجد شهر به سخنرانی می پرداخت. به همين دليل پياپی مورد تعقيب ساواک قرار می گرفت در پی يكی از همین سخنرانی ها دستگير شده كه با وساطت آيت الله العظمی شيخ علی محمد بروجردی آزاد می شود.

ایشان از همان ابتدای جنگ تحميلی بارها حضور فعال در جبهه‌های جنگ داشت که از آن جمله شركت در عمليات‌های مُحرم، طريق‌القدس، فتح المبين، رمضان و و الفجر ۸ را می توان نام برد.

نقش تبليغی وی در سال‌های دفاع مقدس به ويژه در میان رزمندگان ۴۱۱ مهندسی ـ رزمی بروجرد، تيپ ۵۷ حضرت ابوالفضل (عليه السلام)، تيپ ۸۴ لرستان، سپاه امام رضا (عليه السلام) خراسان و گردان ثارالله بروجرد از جمله دیگر فعالیت های ایشان در دوران دفاع مقدس بود.

 

وی با همراهی واقف خيرانديش مرحوم حاج ابوطالب بيرجندی شهرک های امام خمينی(ره) و اسلام‌ آباد را پايه‌گذاری كرد و با  قطعه‌بندی زمین های شهرک ها، آن را به مردم محروم و مستضعف شهر واگذار کرد.

اقامه ۵۰ سال نماز جماعت در مساجد شهر، به ویژه امامت جماعت مسجد جامع بروجرد -قدیمی ترین مسجد غرب ایران- در بيش از سی سال از ايشان شخصيتی مردمی، دلسوز و دردآشنا ساخته بود.

وی با برگزاري جلسات و سخنرانی ها در شرايط سخت و بحرانی كشور علاقه و اهميت خود را به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی اثبات كرد.

از این روحانی وارسته دو مجموعه شعر باقي مانده است: يك مجموعه به نام «ابيات الجنه» كه در مدح و ثنای اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) و نيز ذكر مصائب آل رسول (صلي الله عليه و آله و سلم) علي الخصوص حضرت سيد الشهداء (عليه السلام) می باشد و ديگر، شعرهای حماسی كه به بيان موضوعاتی چون انقلاب اسلامی، جنگ تحميلی، عمليات‌های دفاع مقدس و ساير اتفاقات سياسی، مذهبی و فرهنگی كشور می پردازد.

آن مرحوم سرانجام در تاريخ نهم آذرماه ۱۳۹۸ هجری خورشیدی، در سن ۷۹ سالگي دعوت حق را لبیک و بر روی دستان مردم بروجرد در گلزار بهشت شهدا و در جوار علما و همرزمان شهيدش آرام گرفت.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

2 thoughts on “مروری بر زندگی حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ علی خسروی”

  1. با سلام در پادگان شهید شفیع خانی ومقر لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در منطقه موسیان ودهلران پشت سر ایشان نماز خواندم واز سخنرانی هایشان استفاده کردم .خدا رحمتش کند چه روحانی با صفا وخوش اخلاقی بود .

  2. باسلام دورود بر امام زمانمان من همشهری این مرحوم بزرگوار آقای خسروی هستم از بچگی تا حال به نماز وحرفهای پر محتوای او گوش داده اولهت ین پیش نماز مسجد جامع شهرمان بود خدا رحمتش کنه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close