لرستان

کشتن سگ‌ها با اسلحه گرم در الیگودرز/ با خاطیان برخورد می‌شود

روزهای بروجردکشتار چندین قلاده سگ‌ در الیگودرز اعتراض دوستداران محیط زیست را به همراه داشته است.

به دنبال انتشار فیلمی از سگ‌های کشته شده در الیگودرز، جمعی از دوستاران محیط زیست ضمن تقبیح این کار خواستار پاسخگویی مسئولان و برخورد با خاطیان شدند.

شهرداری‌ هیچگاه در انجام وظایف خود موفق عمل نکرده‌ است

در این خصوص عبدالرضا توکلی یکی از فعالان زیست محیطی الیگودرز اظهار کرد: استفاده از روش عقیم‌سازی و احداث جایگاهی ثابت برای نگهداری از سگ‌ها ضروری است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب از وظایف شهرداری است، عنوان کرد: در این سال‌ها به وفور دیده شده است که شهرداری‌ها به دلایلی از جمله بار مالی، هیچگاه در انجام وظایف خود موفق عمل نکرده‌اند و حتی برای معدوم کردن سگ‌های بی‌صاحب و ولگرد به استفاده از  بی رحمانه‌ترین روش‌ها  یعنی شلیک با سلاح گرم روی آورده‌اند.

عضو هیات مدیره تشکل زیست پویان اظهار کرد: براساس قانون باید زنده‌گیری  به روش‌های مختلف و نگهداری در مرکزی اختصاص داده شده، صورت گیرد.

توکلی با اشاره  به اینکه دلیلی ندارد که به فرض نبود منابع مالی، شهرداری بخواهد به جای عقیم‌سازی و ایجاد جایگاه اختصاصی برای سگ‌های ولگرد آن‌ها را با شلیگ گلوله از بین ببرد، بیان کرد: شلیک گلوله خود عاملی برای ایجاد رعب و وحشت و صحنه‌های منزجر کننده‌ای از کشتن حیوانات در بین حیوانات بوده است.

زنده‌گیری سگ‌های ولگرد با تفنگ بیهوشی جزو وظایف شهرداری است

جدیدی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست الیگودرز گفت: در بحث جمع‌آوری سگ‌های ولگرد چندین جلسه در فرمانداری الیگودرز برگزار شد که در این جلسات اعلام کردیم که کشتن سگ‌ها با تفنگ ممنوع است.

وی با بیان اینکه راهکاری که ارائه دادیم زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب بوده است، ادامه داد: زنده‌گیری سگ‌های ولگرد با تفنگ بیهوشی جزو وظایف شهرداری است و در محلی بیرون شهر برای این حیوانات در نظر بگیرند و در آن محل پیشنهاد دادیم تفکیک جنسیتی انجام تا جفت‌گیری صورت نگیرد و تعداد آنها زیاد شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست الیگودرز عنوان کرد: از اداره کل دامپزشکی درخواست داریم که در راستای جلوگیری از زالد و ولد این سگ‌های بلاصاحب عقیم‌سازی آنها را انجام دهد.

کشتن سگ‌ها با تفنگ توسط پرسنل شهرداری الیگودرز ممنوع است

جدیدی گفت: کشتن سگ‌ها با تفنگ توسط پرسنل شهرداری الیگودرز ممنوع است.

وی بیان کرد: با کشتن این حیوانات مخالف هستیم و فقط با زنده‌گیری آنها موافقیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست الیگودرز اظهار کرد: شهرداری مدعی است که بودجه برای جمع‌آوری سگ‌ها نداریم و این درحالیست که بودجه زیادی برای زنده‌گیری این حیوانات نیاز نیست و این حیوانات حق زندگی دارند و کشتن آنها به دور از انسانیت است چرا باید با تفنگ کشته شوند.

کشتن سگ‌های بلاصاحب در این شهرستان توسط پیمانکار شهرداری انجام شده است

علی میرزا بسحاق، شهردار الیگودرز در این خصوص گفت: کشتن سگ‌های بلاصاحب در این شهرستان توسط پیمانکار شهرداری انجام شده است.

وی اضافه کرد: به هیچ‌وقت موافق کشتن سگ‌ها با تفنگ و سگ‌کشی نبودم و از طرفی با افزایش جمعیت آنها نیز موافق نیستیم و با اساس کار مشکل داریم.

شهردار الیگودرز بیان کرد: جلسات متعددی با محیط زیست و دامپزشکی داشتیم و اعلام کردیم که مکان برای نگهداری و تامین غذای این حیوانات را برعهده می‌گیریم و دامپزشکی عقیم‌سازی آنها را انجام دهد و محیط زیست نیز نگهداری این حیوانات را برعهده بگیرد که متاسفانه هیچ کدام همراهی نکردند.

با پیمانکار خاطی برخوردار خواهیم کرد

شهردار الیگودرز با تاکید براینکه اعتقاد به این ندارم که جان یک حیوان زبان‌بسته را بگیرم، بیان کرد:با پیمانکار خاطی برخوردار خواهیم کرد.

بسحاق با بیان اینکه آمادگی داریم مکانی بهتر و براساس دستورالعمل نگهداری از سگ‌های بلاصاحب و ولگرد انجام شود و ضرورت دارد ناجا اسلحه بیهوش کننده در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم این سگ‌ها را زنده‌گیری کنیم، گفت: محیط زیست هم در نگهداری این سگ‌ها همکاری خود را اعلام کند.

کشتن سگ‌ها با سلاح گرم ممنوع است

در این خصوص، الهام برنا، معاون حفاظت محیط زیست لرستان عنوان کرد: براساس دستورالعمل وزارت کشور، برای کنترل جمعیت سگ‌های بی‌صاحب، باید مراکزی ایجاد و سگ‌ها پس از زنده‌گیری در آنجا نگهداری شوند و پس از غربالگری توسط دامپزشک، سگ‌های هار و بیمار جداسازی و به روش مرگ در آرامش با تزریق دارو  از بین بروند.

وی اضافه کرد: سگ‌های سالم پس از واکسیناسیون و عقیم‌سازی  و شناسنامه‌دار شدن با اخذ تعهد نگهداری اصولی در اختیار متقاضیان قرار گیرند.  

معاون حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه کشتن سگ‌ها با سلاح گرم ممنوع است، تاکید کرد: فقط در شرایط خاص با توجیهات کافی و  با  مصوبه شورای تامین اجازه استفاده از سلاح گرم در دستورالعمل پیش بینی شده است.

عقیم‌سازی حیوانات بلاصاحب، منسوخ شده است

در این خصوص مصطفی زبردست، مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه بر اساس قانون متولی بحث ساماندهی حیوانات بلاصاحب شهرداری‌ها هستند، اضافه کرد: این حیوانات باید توسط شهرداری نگهداری شود.

وی با بیان اینکه  موضوع عقیم‌سازی حیوانات بلاصاحب منسوخ شده است، افزود: به منظور جلوگیری از زاد و ولد این حیوانات به ویژه سگ‌های ولگرد ضرورت دارد تفکیک‌جنسیتی صورت گیرد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان بیان کرد:  عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد که تعداد آنها کم نیست وقت‌گیر، هزینه‌بر و نیازمند توان مالی و پرسنلی است و کدام دستگاه توان مالی و پرسنلی دارد که بخواهد عقیم‌سازی را انجام دهد.

زبردست عقیم‌سازی  برای سگ‌های آپارتمانی، خانگی  و نگهبان  انجام می‌شود، بیان کرد: تفکیک جنسیتی برای سگ‌های شهرستان خرم آباد و بروجرد انجام شده است و سگ‌هایی که شرایط مناسب نگهداری را دارند و جوان هستند پس از واکسیناسیون به منظور استفاده تحت عنوان سگ نگهبان و سگ گله به متنقاضیان به فروش می‌رسند.

چندین مورد هاری در الیگودرز گزارش  شده است

ماشالله نعمتی، فرماندار الیگودرز در این خصوص گفت: جان انسان‌ها نسبت به همه موجودات ارجحیت دارد و این موضوع یک اصل است.

وی ادامه داد: زمانی که تهدیدی علیه بهداشت عمومی وجود داشته باشد به عنوان مدیر بحران یک سری تهدیدات و تمهیدات باید اعمال کنیم.

فرماندار الیگودرز تصریح کرد: در راستای دستورالعمل و شیوه‌نامه، جلساتی گذاشتیم و به مدیران و اعضای جلسه اعلام کردیم آنچه که شیوه‌نامه است در راستای زنده‌گیری سگ‌های ولگرد عمل کنند.

وی با بیان اینکه دو سه مورد هاری در شهرستان الیگودرز گزارش شده است، بیان کرد: تاکنون مشکل خاصی نداشتیم.

کشتن سگ‌ها با اسلحه گرم در شهرستان الیگودرز صحت ندارد

نعمتی با بیان اینکه  کشتن سگ‌ها با اسلحه گرم در شهرستان الیگودرز صحت ندارد، گفت: چنانچه موضوع صحت داشته باشد باید مطابق قانون با افراد خاطی برخورد شود.

فرماندار الیگودرز خاطرنشان کرد: با زنده‌گیری حیوانات موافقیم و مطابق اساسنامه و شیوه‌نامه دستوراتی که به دستگاه‌های مسئول داده شده است عمل شود.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “کشتن سگ‌ها با اسلحه گرم در الیگودرز/ با خاطیان برخورد می‌شود”

  1. یکمی انسان باشید خدا سر بچه هاتون میاره. با این زبون بسته ها کاری نداشته باشید.خدا چرا کاری نمیکنی با این آدمای کثیف توی مملکت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close