اخبار ایرانورزش

فدراسیون فوتبال ایران تعلیق می‌شود؟

روزهای بروجرد- فدراسیون جهانی فوتبال با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایرادات ماهوی و مبنایی بر انتخابات فدراسیون فوتبال وارد کرد و از هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ایران خواست تا قبل از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال، اساسنامه این فدراسیون را اصلاح کند.

به گزارش اعتماد آنلاین فدراسیون فوتبال در آستانه تعلیق. این جمله‌ای است که در ماه‌های اخیر زیاد شنیده‌ایم. ماجرا از آنجا آغاز شد که مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال استعفا داد و هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، تصمیم گرفت تا انتخابات پیش از موعد برگزار کند. نامزدهای ریاست فدراسیون برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کردند و همه چیز آماده برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در بیست و پنجم اسفندماه ۱۳۹۸ بود اما نامه فیفا همه چیز را به تأخیر انداخت.

اساسنامه فدراسیون فوتبال زیر ذره‌بین فیفا

فدراسیون جهانی فوتبال با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایرادات ماهوی و مبنایی بر انتخابات فدراسیون فوتبال وارد کرد و از هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ایران خواست تا قبل از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال، اساسنامه این فدراسیون را اصلاح کند.

ایرادات اصلی فیفا به اساسنامه و نحوه برگزاری انتخابات به این شرح بود:

به عقیده فیفا وزیر ورزش و معاون وی حق شرکت در انتخابات فدراسیون را ندارند چرا که حضور ایشان به عنوان یک نهاد بالادستی دخالت مستقیم دولت در فوتبال تفسیر می‌شود.

انتخابات فدراسیون ایران فاقد کد انتخابات است.

شرایط ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات و ریاست فدراسیون فوتبال عادلانه نیست؛ به عنوان مثال شرط ۱۰ سال مدیریت در فوتبال غیرمنطقی و غیرقابل قبول است چرا که ممکن است یک ستاره فوتبال بخواهد بعد از دوران فوتبالش بلافاصله به سمت مدیریت در فوتبال حرکت کند که این شرط مانع از این کار خواهد بود.

همچنین دریافت ۱۰ فرم (امضا) از مواردی است که موردتوجه فیفا قرار گرفته و آن را ناعادلانه می‌داند که چرا این مساله به عنوان شرط حضور در انتخابات باز هم فضا را به سمت لابی و روابط پشت پرده می‌برد.

کمیته انضباطی و استیناف فدراسیون فوتبال باید دارای کد انتخاباتی باشند. این دو پست نباید انتصابی باشند چرا که قرار است فعالیتی فراتر از نظر و آرای فدراسیون فوتبال داشته باشند و حتی این مجموعه را کنترل کنند. با این حال انتصاب روسای این دو کمیته از سوی فدراسیون فوتبال، استقلال را از این دو عضو مهم می‌گیرد. با نظر فیفا روسای کمیته انضباطی و استیناف باید در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال و توسط اعضا انتخاب شوند.

تعداد اعضای مجمع باید شفاف بشود. با توجه به ایراداتی که فیفا از حضور برخی نهادهای غیر مربوط و دولتی از انتخابات فدراسیون گرفته، فدراسیون باید در اساسنامه جدید باید تعداد نفرات حاضر در انتخابات را به صورت شفاف در غالب یک آیین نامه جدید اعلام کند. تعداد اعضای مجمع ۷۵ نفر است که با توجه به نظر صریح فیفا، باید جابجایی‌هایی در این افراد صورت گیرد.

نکته دیگری که توسط فیفا مدنظر قرار گرفته مساله کمیته تعیین صلاحیت‌هاست که در حال حاضر این کمیته زیر نظر دبیرکل فدراسیون و حراست این مجموعه (بهمراه حراست وزارت ورزش) در حال انجام وظیفه است. فیفا عقیده دارد شخص دبیرکل فدراسیون نمی‌تواند به تنهایی سرنوشت انتخابات را (از نظر تأیید صلاحیت‌ها)، تعیین نماید.

همچنین یک ایراد مهم نیز مساله کمیته استیناف انتخابات است. اگر کمیته تعیین صلاحیت شامل دبیر کل و حراست، کمیته بدوی انتخابات باشد کمیته استیناف انتخابات نیز باید از سوی مجمع انتخاب بشود تا کسانی که از نظر عدم صلاحیت اعتراضی دارند آن را در یک مرجع صالح و به دور از نظر فدراسیون پیگیری کنند.

تغییر زمان انتخابات فدراسیون فوتبال

هیات رئیسه فدراسیون تلاش زیادی کرد تا بتواند فیفا را مجاب کند تا مجوز برگزاری انتخابات را صادر کند و فدراسیون فوتبال هم بعد از برگزاری انتخابات اساسنامه فدراسیون را تغییر دهد. فیفا اما راضی به این کار نشد و فدراسیون فوتبال هم مجبور شد تا این انتخابات را به تعویق بیندازد.

اختلاف نظر بر سر ماهیت فدراسیون فوتبال

در شروع اصلاح اساسنامه یک اختلاف نظر بزرگ وجود دارد؛ اینکه فدراسیون فوتبال «نهاد عمومی غیردولتی» باشد یا «نهادغیردولتی». هر چند برخی معتقدند این عنوان تفاوت زیادی در اصل ماجرا ندارد و معمولاً در امور فدراسیون دخالت می‌شود.

با این حال یکی از ایرادهایی که فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال گرفته این است که استقلال فدراسیون در پیش نویس حفظ نشده و باید این موضوع به صراحت در اساسنامه قید شود که هیچ نهادی حق دخالت در امور این رشته را ندارد. درحالی که با اساسنامه فعلی وزیر ورزش به عنوان یکی از اعضای مجمع تأثیر مستقیمی در فوتبال دارد.

ارسال پیش نویس به فیفا با هزار امید

فدراسیون فوتبال پس از تدوین پیش نویس با این امید که فیفا چشم بر روی ایرادها ببندد آن را به فدراسیون بین المللی ارسال کرد. البته پیش نویس باید به کنفدراسیون آسیا ارسال می‌شد تا نظر این نهاد هم گرفته شود اما مسئولان فدراسیون ایران با این تصور که می‌توانند AFC را «دور» بزنند، پیش نویس را مستقیماً برای فیفا ارسال کردند. غافل از اینکه فیفا برای اعلام نظر نهایی از کنفدراسیون آسیا استعلام لازم را می‌گیرد.

پاسخ ناامید کننده فیفا به فدراسیون

پاسخی که فدراسیون بین المللی فوتبال برای زیر مجموعه‌اش در ایران ارسال کرد، آب سردی بر پیکر مسئولانی بود که پیش نویس را تهیه کرده و امیدوار بودند که تلاش‌هایشان مورد تأیید فیفا قرار گیرد. اما نامه‌ای که روز جمعه ۲۹ می (۹ خرداد) از سوی فیفا برای فدراسیون ارسال شد، اوضاع را برای مسئولان ایران سخت‌تر کرد. در این نامه علاوه بر ابراز تعجب از برخی تغییرات که با سیاست‌های فیفا تناقض دارد، تاکید شده است اگر فدراسیون ایران همکاری لازم را در جهت اصلاح اساسنامه نداشته باشد، فیفا تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد کرد.

بالای ۸۰ ایراد ریز و درشت به پیش نویس

فدراسیون بین المللی فوتبال در نامه به فدراسیون ایران ایرادهایی زیادی را به پیش نویس وارد کرده که به پیوست نامه اصلی به آن اشاره شده است. در پیوست این نامه بالای ۸۰ ایراد به پیش نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال وارد و از مسئولان فوتبال ایران خواسته شده است تا روز جمعه هفته جاری (۱۶ خرداد) اصلاحات نهایی را برای فیفا ارسال کنند در غیر این صورت احتمال تعلیق فدراسیون و تشکیل کمیته انتقالی وجود دارد.

خودداری فدراسیون از قوانین انتخابات

در ابتدای نامه فیفا برای فدراسیون ایران ضمن تأیید دریافت پیش نویس اساسنامه در تاریخ ۱۳ می ۲۰۲۰ به انتقاد از رعایت نکردن قوانین انتخابات توسط این فدراسیون اشاره شده است. این در حالی است که مسئولان فدراسیون و فیفا روز ۲۷ می ۲۰۲۰ (چهارشنبه هفته گذشته – ۷ خرداد) جلسه‌ای غیرحضوری برگزار کردند که در این جلسه بر رعایت قوانین انتخابات فدراسیون و دستورات ثابت مجمع تاکید شد اما فدراسیون این مهم را نادیده گرفته است.

تعجب فیفا از تغییر ماهیت چند بند مهم اساسنامه

در ادامه این نامه، فیفا عنوان کرده است: «اعمال تغییر در ماهیت چندین موضوع در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران تعجب برانگیز است، چرا که این موضوعات پیش از این توسط مسئولان فیفا، AFC، نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران آقای حیدر بهاروند و اعضای سازمان اجرایی فدراسیون فوتبال ایران مورد بحث قرار گرفته است.»

ایرادهایی که فیفا گرفته است

فیفا در نامه خود ایرادهایی به اساسنامه وارد کرده که مهمترین آن زیر سؤال رفتن استقلال فدراسیون فوتبال ایران است: «ماده‌هایی که می‌توانند تبعیت فدراسیون فوتبال ایران از ماده ۱۴ و ۱۹ بند ۱ اساسنامه فیفا را تحت الشعاع قرار دهند. این دو ماده به طور خاص تصریح می‌کنند که کلیه انجمن‌های عضو باید امور خود را بطور مستقل و بدون نفوذ ناخواسته از طرف شخص ثالث اداره کنند.»

فدراسیون ایران در مسیر اشتباه؛ مبنا توافق قبلی باشد

نامه فیفا با انتقاد از مسئولان تهیه پیش نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال به خاطر نادیده گرفتن توافق‌های قبلی که در سال ۲۰۱۹ بین نمایندگان ایران، فیفا و کنفدراسیون آسیا ادامه پیدا کرده است: «به طور کلی، FIFA و AFC به طور مشترک بر این عقیده هستند که پیش نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران که در تاریخ ۱۳ می ۲۰۲۰ به فیفا ارسال شد گامی در مسیر اشتباه است. پیش نویس اساسنامه‌ای که فیفا در تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰۱۹ (به اسناد ضمیمه شده جهت سهولت در ارجاع مراجعه کنید) ارائه داد باید به عنوان مبنای اساسنامه جدید فدراسیون استفاده شود، زیرا این پیش نویس قبلاً نتیجه مذاکره و مصالحه بین ذینفعان ذیربط بود.»

اولتیماتوم فیفا به فدراسیون فوتبال ایران

فدراسیون جهانی فوتبال در بخش دیگری از نامه خود ضمن اولتیماتوم به ایران، از مسئولان فدراسیون خواسته است تا روز جمعه اصلاحیه نهایی را برای این نهاد ارسال کند: «ما قویاً درخواست داریم که فدراسیون ایران پیش نویس اساسنامه خود را براساس سند ضمیمه شده به این نامه، با حداقل تغییرات در ماهیت آن نهایی کند و یک نسخه از آن را حداکثر تا ۵ ژوئن ۲۰۲۰ (۱۶ خرداد) به FIFA و AFC ارائه کند.»

پیش نویس با الزامات فیفا مطابقت ندارد

در یکی از مهمترین بخش‌های این نامه که تاکنون بارها از سوی فیفا عنوان شده، مجدداً بر مغایرت پیش نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران با فدراسیون جهانی تاکید شده است. فیفا در نامه خود پیرامون این موضوع آورده است: «لازم به یادآوری است که اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال ایران با الزامات اجباری FIFA که در اساسنامه و مقررات آن تعریف شده، مطابقت ندارد.»

ضرب الاجل یک هفته‌ای فیفا

روزبه وثوق احمدی با اشاره به اینکه لحن نامه فیفا در مورد اساسنامه فدراسیون فوتبال تند بوده است، اظهار کرد: با توجه به ضرب الاجل یک هفته‌ای تعیین شده و بر اساس آنچه در رسانه‌ها عنوان شده بود، لحن فیفا در مورد اساسنامه ارسالی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون جهانی فوتبال تند بود.

وی که در یک گفت‌وگوی رادیویی سخن می‌گفت با بیان اینکه فیفا سابقه تعیین کمیته عادی سازی یا به نوعی همان کمیته انتقالی سابق را در سال‌های اخیر مدنظر قرار داده است، بیان کرد: در صورتی که شرایط از نظر فدراسیون جهانی فوتبال مناسب ارزیابی نشود، اقدام به تعیین کمیته عادی سازی بر اساس نظر خود کرده و می‌تواند اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال را تغییر داده و به جای آن افراد دیگری را تعیین کند.

احمدی با بیان اینکه این اتفاق در مورد فدراسیون کشورهایی نظیر تایلند، کویت، مصر، ترینیداد و توباگو و چند کشور دیگر رخ داده است، گفت: سابقه تعیین کمیته عادی سازی از سوی فیفا وجود دارد و این اتفاق در مورد کشورهای مختلفی نیز رخ داده و اگر در مورد فدراسیون فوتبال نیز اساسنامه مربوطه و ۸۰ ایراد وارد شده اصلاح نشود امکان جایگزین کردن کمیته عادی سازی به جای هیات رییسه فدراسیون فوتبال برای تعیین تکلیف اساسنامه وجود دارد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close