لرستان

ثبت تصاویری نادر از لحظه شکار یک بز کوهی توسط پلنگ ایرانی

روزهای بروجرد– تصاویری نادر از لحظه شکار یک بز کوهی توسط پلنگ ایرانی در ضلع جنوبی منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد توسط دوربین‌ها ثبت و ضبط شد.

در سنوات گذشته با نصب دوربین‌های تله‌ای در مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های حساس تصاویری از پلنگ و سایر گونه‌های جانوری ثبت شده بود اما این بار دوربین‌ها موفق به ثبت لحظه‌ای نادر از شکار یک رأس بز کوهی توسط یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده سفید کوه لرستان شدند.

منطقه حفاظت شده «سفید کوه» خرم آباد به دلیل شرایط خاص توپوگرافی و همچنین پوشش مناسب جنگلی و تنوع گونه‌ای یکی از زیستگاه‌های اصلی این گونه با ارزش در غرب کشور است.

پلنگ ایرانی گونه‌ای نادر و بسیار با ارزش و در معرض خطر انقراض است که به عنوان یک گونه چتر در رأس هرم غذایی قرار دارد و نشان دهنده پویایی و کامل بودن زنجیره غذایی در یک زیستگاه است.

سال گذشته تصویر چهار قلاده پلنگ در استان ثبت و تأیید شده بود، در این راستا اقداماتی از قبیل هوشمندسازی زیستگاه‌های حساس، آموزش و فرهنگ‌سازی، حضور مداوم و مستمر محیط‌بانان زحمتکش در مناطق تحت مدیریت و همکاری و همراهی جوامع محلی باعث افزایش جمعیت حیات وحش شاخص در استان شده است.

منطقه حفاظت شده «سفیدکوه خرم آباد» یکی از مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است که با وسعتی بالغ بر ۷۰ هزار هکتار در غرب شهرستان خرم آباد قرار دارد.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close