اخبار بروجردویژه ها

نبود سردخانه و چوب حراج دلال‌ها به دسترنج باغداران بروجردی

روزهای بروجرد- نیمی از محصول سیب لرستان در بروجرد تولید می‌شود و این در حالیست که این محصول از نبود سردخانه و صنایع تبدیلی رنج می‌برد و دلال‌ها هم به دسترنج باغداران چوب حراج زده‌اند.

سیب بروجرد محصولی مرغوب است که در سال‌های اخیر به عنوان برند در داخل و خارج از کشور شناخته شده است، محصولی که این روزها روزگار خوشی ندارد و بدون داشتن بازار مشخص و سردخانه به حال خود رها شده است و در این میان کسی جز باغداران و تولید کنندگان ضرر نمی‌بینند.

به گزارش مهر، همه ساله در اوایل پاییز فصل برداشت سیب بروجرد آغاز می‌شود اما به دلیل نبود بازار هدف، صنایع تبدیلی و سردخانه این محصول روی دست باغداران می‌ماند.

چوب حراج دلال‌ها به سیب بروجرد

نبود بازار هدف، عدم وجود صنایع تبدیلی، نبود ظرفیت نگه داری و سردخانه، عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان و … مواردی هستند که انتظار می‌رود دست اندرکاران توجه بیشتری به رفع مشکلات تولیدکنندگان در تمامی حوزه‌های کشاورزی و باغداری داشته باشند.

یک باغدار بروجردی در سخنانی به مهر گفت: من به عنوان باغدار، کلی سختی و مشقت را باید تحمل کنم تا محصول سیب را بتوانم تولید کنم و این در حالیست که الان محصول من روی زمین مانده و گندیده شده است.

این باغدار بروجردی در ادامه با بیان اینکه دولت اعلام کرده که سیب را با قیمت هر کیلو هزار و ۴۶۰ تومان خریداری می‌کند افزود: این پول به جیب شرکت‌های نهاوندی و همدانی سرازیر می‌شود و این در حالیست که سیب را دلال‌ها از ما هر کیلو ۶۰۰ تومان می خرند.

حسینی یکی از فعالان صنایع تبدیلی در شهرستان بروجرد نیز در این رابطه گفت: روزانه حداقل ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن سیب را به استان ارومیه ارسال می‌کنیم چرا که ما دستگاه تولید پوره در کل استان لرستان نداریم.

وی ادامه داد: با همه این سختی‌ها، ما مجبور هستیم که محصول تولیدی خود را با نام و نشان خارجی و یا شرکت‌هایی که در تهران یا همدان هستند و راحت تر می‌توانند مجوز صادرات بگیرند، به فروش برسانیم.

کمبود ظرفیت سردخانه‌ای

جواد گودرزی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد در این رابطه به مهر گفت: ظرفیت نگهداری محصول سیب در شهرستان بروجرد در حال حاضر هشت هزار تن بوده که این عدد بسیار پایین است.

وی عنوان کرد: ما مجوز ایجاد ۲۰ هزار تن ظرفیت سردخانه را در شهرستان صادر کرده‌ایم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی بروجرد بیان داشت: این مجوزها نیازمند تسهیلات بانکی هستند که فعلاً در اختیار ما نیست.

گودرزی با تاکید بر اینکه ما در حال حاضر چهار صنایع میوه خشک کنی، لواشک، ترشک و همچنین کارخانه سرکه سازی در شهرستان داریم که فعال هستند افزود: اما این ظرفیت‌ها در مقابل حجم و میزان تولید ما بسیار پایین است.

احمد گودرزی فرماندار بروجرد نیز در این رابطه اظهار داشت: دو بخش خصوصی قرار بوده در رابطه با راه اندازی سردخانه در شهرستان بروجرد پای کار بیایند.

وی با تاکید بر ضرورت پرداخت تسهیلات برای ایجاد صنایع تبدیلی و تبدیل میوه‌ها به خصوص سیب به پوره افزود: اگر اینها ایجاد شوند، تعاون روستایی می‌تواند میوه‌ها را از باغداران خریداری کند.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close