اخبار ایران

آمریکا تضمین دهد/ تا مطمئن نشویم تحریم‌ها برداشته می‌شود، اقدامی نخواهیم کرد

روزهای بروجرد- سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به  ویژه برجام پرداخت.

سعید خطیب زاده در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آمریکایی‌ها پیشنهاد دادند مذاکرات دوجانبه و محرمانه‌ای در کشور ثالث مثل عراق داشته باشند، گفت: «بین ایران و آمریکا مدت‌هاست گفت‌وگویی نبوده و بعد از خروج آمریکا از برجام هم به عنوان کشوری که آن زمان عضو کمیسیون مشترک برجام بود ولی بعد از آن دیگر تماس و یا ملاقات مستقیم یا غیرمستقیم نبوده است.»

خطیب‌زاده ادامه داد: “آمریکا به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و غیرقانونی از برجام خارج و تمام تلاش را کرده برجام را از بین ببرد و تحریم‌های فرامنطقه‌ای و ظالمانه را بر ضد مردم ایران اعمال کرده و تمام تلاش را کرده مانع روابط عادی ایران در حوزه‌های تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها شود و آن‌چنان زیاده روی کرده که کشورهایی که با ایران همکاری می‌کردند مورد فشار قرار داده بلکه متحدان خود را تنبیه کرده است. ایران تا موقعی که این واقعیت‌ها بر روی زمین تغییر نیابد تصور نمی‌شود کرد در هیچ شکل و فرمتی تماسی بین تهران و واشنگتن برقرار شود.”

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران اعلام کرده که آمریکا باید برای ماندن خود در برجام تضمین دهد تا به مانند دوران ترامپ یک جانبه از این توافق خارج نشود و ایران به صورت عینی به دنبال گرفتن چه تضمین‌هایی از آمریکا در این ارتباط است، گفت: «در مورد مباحث فنی و تکنیکی باید در چارچوب خودش بحث و گفت‌وگو شود و مطرح کردن این گونه مسائل در فضای عمومی بعضا باعث ایجاد سوءتفاهم می‌شود.»

خطیب‌زاده ادامه داد:‌ « اصل این موضوع این است که ایران و کشورهای ۱+۴ تأکید بر این دارند که آمریکا باید نیت خود را در عمل و آن هم با ارائه تضمین‌هایی نشان دهد که دیگر هیچ کس در واشنگتن با خروج یک جانبه از توافقات دنیا را به سخره نمی‌گیرد. آنچه که ترامپ با خروج غیرقانونی از برجام انجام داد تنها به سخره گرفتن طرف‌های مقابل در برجام نبود بلکه به نوعی حقوق بین‌الملل و سازوکارهای بین‌المللی را به سخره گرفت. اینکه آمریکا چه نوع تضمین‌های سیاسی و حقوقی ارائه دهد که در برجام گنجانده شود در مورد آن مباحثی مطرح شده است. آمریکا به دنبال پیشبرد اهداف خود خارج از ارائه هر گونه تضمینی است و تصور می‌کند که پلیس دنیاست و هر موقع که بخواهد می‌تواند قوانین و مقررات را نقض کند. ما در موضوع برجام اجازه نخواهیم داد که اقتصاد و بخش‌های اقتصادی ما که از آن شوک یک بار رد شدند مجددا در وضعیتی قرار بگیرند که وضعیت تردید باشد. تنها وقتی بازگشت آمریکا به برجام را می‌پذیریم که مطمئن باشیم این بازگشت قطعی است.»

خطیب‌زاده تاکید کرد: «تا مطمئن نشویم که تمامی تحریم ها برداشته می شود هیچ اقدامی نخواهیم کرد.»

واکنش به اختصاص بودجه اسرائیل برای حمله به ایران 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اختصاص بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری برای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران و پاسخ ایران عنوان کرد: «تهدید رژیم اشغالگر قدس برای ثبات و امنیت منطقه را نادیده نگرفتیم. ذات این رژیم بحران آفرینی و ریشه‌های آن در ناامنی است. رژیم اشغالگر قدس به خوبی از مجموعه توانمندی‌های ایران آگاه است و توانمندی محدود خود را هم می‌داند و از آن طرف اراده ایران را برای این‌که درباره امنیت ملی خود با هیچ طرفی نه مصالحه می‌کند و نه شوخی می‌گیرد. لذا این موضوع در جای خود پاسخ داده شده و اگر لازم باشد پاسخ داده خواهد شد.»

پاسخ به سخنان بلینکن 

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که مشخص نیست ایران اراده‌ای برای بازگشت به مذاکرات داشته باشد و اگر نباشد گزینه‌های لازم را دنبال می‌کنیم. گفت: «اگر امروز در وضعیت برجام در این نقطه قرار داریم بلینکن دچار فراموشی نشود. در این نقطه هستیم چون آمریکا گردنکشانه با نقض بدیهیات حقوق بین‌الملل از برجام خارج شد. نسبت آمریکا با برجام نسبت کشوری است که از نظر حقوق بین‌الملل غیرقانونی خارج شده و از نظر سیاسی تلاش کرده این توافق بین‌المللی مورد تایید قطعنامه شورای امنیت را از بین ببرد و تلاش کرده دلار را تبدیل به سلاح علی هاین توافق کند. اگر سیستم سیاسی آمریکا دچار آلزایمر موضعی شده لازم است به آنها گفته شود چه کسی از توافق خارج شد.»

خطیب‌زاده ادامه داد: “ایران با صبر راهبردی یک ساله تمام تعهدات خود را انجام داد و بعد از بی عملی اروپا برخی اقدامات جبرانی را انجام داد و آمریکا همه را می‌داند.”

او گفت: «برخی اظهارات تکراری و به تعبیر دقیق‌تر بی روح و نخ نما شده مبنی بر این‌که گزینه‌ها روی میز است آمریکا می‌داند گزینه‌ها چیست و بهتر است به جای اینکه در دام ادبیات و منطق تندروها در آمریکا بیفتد تلاش کند ادبیات جدید و منطق جدیدی را ایجاد کند اقدام درست را جامعه جهانی با آغوش باز خواهد پذیرفت.»

 فشار عربستان به لبنان 

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات ایران و عربستان و مسائل پیش آمده بین عربستان و لبنان و برخی کشورهای دیگر گفت که گفت‌وگوهای ایران و عربستان دوجانبه و منطقه‌ای است و ما درباره دوستان خود با کسی صحبت نمی‌کنیم. ریاض می‌داند سیاست فشار و محاصره علیه دیگر کشورها اثر خود را مدت‌هاست از دست داده است. ما در کنار مردم یمن و دوستان خود ایستاده‌ایم. گفت‌وگوهای ایران و عربستان جدی بوده است. این‌که به کجا برسیم مربوط است به جدیت طرف مقابل برای عبور از اظهارات صرف رسانه‌ای.

سفر باقری برای خروج از بن‌بست بود 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه سران آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در رم عنوان کرد: «ایران در چارچوب ان.پی.تی تعهداتش را انجام داده و می‌دهد. از روزی که اجرای پروتکل الحاقی متوقف شده ایران رسما اعلام کرده که براساس نیازهای برنامه صلح آمیز هسته‌ای اقداماتش را می‌چیند. سطح غنی سازی و میزان آن و اورانیوم فلزی همه براساس اهداف و برنامه‌ صلح آمیز ایران انجام می‌شود. هیچ گاه پذیرفته نمی‌شود آنها موضوعات طبیعی را به یک موضوع تبدیل کنند.»

او افزود “سفر آقای باقری به بروکسل برای همین بود که روشن شود که چرا آمریکا ۶ دور گفت‌وگوهای رو به جلو را به بن بست کشاند و با رویکرد یکجانبه اجازه نداد آنچه باید در اجرای برجام اجرایی شود، عملیاتی شود و این‌که چگونه می‌شود از بن بست پیش آمده خارج شد.”

خطیب زاده گفت: «اگر آمریکا روزی که به وین می‌آید با برنامه درست به وین بیاید و سیاست قبلی خود و حفظ برخی تحریم‌های ترامپ را کنار بگذارد و انرژی و وقت ۱+۴ و ایران را تلف نکند، همه مطمئن باشند توافق برای چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و رفع یکجا و موثر تحریم‌ها به سرعت می‌تواند رخ دهد. منتظر اقدام و عمل واشنگتن هستیم.»

تاریخ مذاکرات وین در این هفته نهایی می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتظار ایران از نقش چین در مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: “گفت‌وگوهای ما در وین قبل از نوامبر نهایی می‌شود. ما و پکن رایزنی‌های خیلی نزدیکی با هم داریم و در بروکسل تاریخ قطعی و نهایی نشد چون ایران می‌خواست با همه طرف‌ها و از جمله پکن رایزنی کند و تاریخ در این هفته نهایی می‌شود.”

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیوستن وزرای خارجه به نشست در وین گفت: «الان در سطح وزرای خارجه موضوعی مطرح نیست و فعلا در حد معاونان سیاسی است چون موضوعات مختلفی باید بحث شود و این گفت‌وگوها طی دو سه هفته آینده خواهد بود. قرار است با انرژی ویژه‌ای پیگیری شود.»

خطیب‌زاده همچنین گفت که تاریخ سفر وزیر خارجه هند در دستورکار بوده است و به محض نهایی شدن اعلام می‌کنم.

تا بازگشایی سفارت ایران و عربستان فاصله داریم

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان و اینکه آیا احتمال می‌دهید مذاکرات در جریان بین دو کشور به تسهیل روابط تجاری کمک می‌کند؟ نیز بیان کرد: “تا بازگشایی سفارتخانه‌ها فاصله داریم و الان زود است در خصوص این موضوع صحبت کنیم. آن‌چه هست گفت‌وگوهای ما در بغداد شروع یک فرآیند بوده که انتهای آن می‌تواند به آنجا بینجامد. اینها مشروط و منوط به تعهد جدی ریاض برای اقدام موثر است.”

خطیب‌زاده درباره پرواز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، عربستان مصر و آمریکا در منطقه گفت که با جدیت و با دقت رصد می‌کنیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close