اخبار بروجرد

معضل سگ‌های ولگرد در بروجرد/لزوم ایجاد مکان نگهداری در خارج ازشهر

روزهای بروجرد- معضل پرسه سگ‌های ولگرد در معابر شهری و خیابان‌های بروجرد، مخاطرات متعددی به دنبال دارد که ایجاد مکان نگهداری از این حیوانات در خارج از شهر ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش مهر، تجمع سگ‌های ولگرد در میادین بزرگ و پر تردد، کوچه‌ها و خیابان‌های بروجرد، کشته شدن و رها سازی لاشه سگ‌ها توسط ماشین‌های عبوری در مسیر جاده‌ها، ایجاد بوی نامطبوع و وضعیت غیربهداشتی ناشی از لاشه سگ‌های مرده، افزایش سگ گزیدگی و سرایت بیماری‌های واگیردار و… در ماه‌های اخیر موجب نارضایتی مردم شهرستان بروجرد شده است.

معضل سگ‌های ولگرد در بروجرد

محسن بلوریان معاون سیاسی فرمانداری بروجرد در کمیته کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد بروجرد، گفت: نزدیک به یک دهه بوده که معضل سگ‌های ولگرد، نحوه اتلاف آنها و اعتراضات انجمن حمایت از حیوانات بروجرد در این رابطه مطرح است.

وی، افزود: به دلیل اینکه زیرساخت‌های لازم آماده نبوده و اعتبارات کافی در این زمینه وجود نداشته اقدامی در این راستا انجام نشده است.

معاون فرمانداری بروجرد، ادامه داد: در ماه‌های اخیر اتلاف سگ‌های ولگرد به صورت اسلحه شکاری بوده است که اعتراض مردم را به دنبال داشته و اعتقاد دارند اتلاف باید به شکل عقیم سازی انجام شود.

امیر ثقلینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد نیز در این جلسه، اظهار داشت: بین سال‌های ۹۰ تا ۹۵ یک سایت به مساحت ۱۳.۵ کیلومتر در منطقه «جهان آباد» بروجرد به منظور دفن زباله‌های منطقه از طرف اداره منابع طبیعی به شهرداری بروجرد اعطا شد و قرار بود از این میزان حدود یک هکتار برای نگهداری سگ‌های ولگرد اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است، ادامه داد: طبق قانون دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، با تشکیل کارگروهی شامل شهرداری، شبکه بهداشت و یکی از دهیاران روستایی پیشنهاد می‌شود زمینی خارج از محدوده شهری و منطقه مسکونی تعیین و در اختیار انجمن حمایت از حیوانات بروجرد قرار گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی بروجرد، گفت: شهرداری بروجرد باید مشخص کند این زمین را در اختیار دارد یا خیر؟

نمونه‌هایی از سگ گزیدگی داشته‌ایم

شهرام ممدوحی معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد نیز در این جلسه، گفت: موضوع هاری به صورت آندمیک در کشور وجود دارد و احتمال انتقال آن به انسان توسط حیوانات از طریق گزش وجود دارد.

وی، تصریح کرد: در ماه‌های نخست امسال نمونه‌های سگ و شغال گزیدگی در بروجرد داشته‌ایم که جواب هر دو نمونه مثبت هاری بود و این یک هشدار است.

معاون شبکه بهداشت بروجرد، ادامه داد: برای اتلاف سگ‌های ولگرد و یا عقیم سازی آنها باید ببینیم به چه میزان اعتبار نیاز داریم، چه میزان قرار است هزینه کنیم و دامپزشکی در راستای عقیم سازی با چه میزان نیرو و توان قرار است به میدان بیاید.

وی با بیان اینکه مهم کاهش تعداد حیوان گزیدگی است، تاکید کرد: البته در حال حاضر تعداد حیوان گزیدگی با اتلاف سگ نسبت معکوس دارد و برای تأمین واکسن هاری اعتباری به شهرستان نمی‌دهند و این را کشوری پرداخت می‌کنند.

ضرورت ورود جدی شهرداری

جباری نماینده انجمن حمایت از حیوانات بروجرد نیز در این جلسه، بیان داشت: سگ‌های ولگرد یک معضل شهری است که تیم مردمی و انجمن حمایت از حیوانات حدود یک سال است با شروع فعالیت خود در این زمینه تلاش می‌کند این معضل را رفع کند.

وی با بیان اینکه کشتار حیوانات هیچ دردی از جامعه درمان نمی‌کند، تصریح کرد: در این راستا باید کار ریشه‌ای انجام دهیم و چه بهتر متولی شهرداری بروجرد باشد.

نماینده انجمن حمایت از حیوانات بروجرد، ادامه داد: عقیم سازی سگ‌های ماده باید انجام شود تا زاد و ولد کمتر شود، گروه تیم پزشکی انجمن در زمینه عقیم سازی با شهرداری بروجرد همکاری همه جانبه خواهد داشت.

عبدالرحیم رحیمی فرماندار بروجرد نیز در این جلسه، گفت: وجود سگ‌های ولگرد در سطح خیابان‌ها، میادین و مکان‌های پر تردد شهر آزار دهنده است و این حیوانات باید جمع آوری شوند.

مکان نگهداری از سگ‌های ولگرد تعیین شود

وی، افزود: برای به نتیجه رساندن و برطرف کردن معضل وجود سگ‌های ولگرد باید دو راهکار کوتاه مدت و بلند مدت در سطح شهرستان اتخاذ شود.

فرماندار بروجرد، تصریح کرد: در اصل موضوع با اعضای انجمن حمایت از حیوانات موافق هستیم و سگ‌های ولگرد همیشه وجود دارند و عده‌ای باید باشند که این حیوانات را جمع آوری کنند.

رحیمی، ادامه داد: شهرداری بروجرد موظف است در اسرع وقت برای تعیین زمین خارج از محدوده و حریم شهر با دستگاه‌های مربوطه مکاتباتی داشته باشد.

وی تاکید کرد: تملک این زمین برای نگه داری سگ‌های ولگرد باید دنبال شود تا هر چه زودتر شهرداری نسبت به جمع آوری این حیوانات اقدام کند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close