اخبار بروجرد

بیش از ۱۰۰ مورد ابتلا به اوتیسم در بروجرد شناسایی شد

روزهای بروجرد- مدیر مرکز اوتیسم حکمت بروجرد با اشاره به اینکه شمار مبتلایان به اوتیسم رو به افزایش است، گفت: بیش از ۱۰۰ ‌کودک مبتلا در این شهرستان شناسایی شده و بیش از ۴۰ کودک مبتلا در این مرکز پرونده دارند.

سمیه کریمی به مناسبت روز جهانی اوتیسم و ماه اطلاع رسانی در مورد این بیماری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیماران شناسایی شده مواردی هستند که با پیگیری خانواده‌ها برای ارزیابی و تشخیص به بهزیستی مراجعه داشته اند در حالی که با توجه به مراجعاتی که در کلینیک‌های آزاد صورت می گیرد، تعداد موارد ابتلا بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه آمار مبتلایان به اوتیسم بیشتر از اعداد و ارقام موجود است، افزود: در مواردی به علت آگاه نبودن خانواده‌ها و نگرانی آنها بخاطر برچسب زدن به کودک از مراجعه به مراکز درمانی و تشخیصی پرهیز می کنند در صورتی که هرچقدر مراجعه زودتر انجام شود امید اثربخشی خدمات آموزشی و توانبخشی بیشتر است.

مدیر مرکز آموزش و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم حکمت بروجرد با بیان اینکه این مرکز به عنوان تنها مرکز تخصصی اوتیسم آمادگی ارائه هرگونه خدمات تشخیصی، آموزشی و توانبخشی به کودکان مبتلا را دارد، گفت: این مرکز ظرفیت ۵۰ نفر را دارد و هم اکنون به بیش از ۴۰ کودک مبتلا به اوتیسم خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می دهد.

کریمی بیان کرد: در طول سال بیش از ۲۰ مورد جدید مشکوک به اوتیسم غربالگری می شود که بعد از ارزیابی هایی بیشتر حدود ۱۵ تا ۱۶ نفر آنها تشخیص قطعی داده می شود.

وی افزود: خانواده ها چنانچه رفتارهای مشکوک به اوتیسم در کودک زیر پنج سال خود مشاهده کنند و از همان حدود ۲ تا سه سال می توانند برای ارزیابی دقیق تر به مراکز درمانی مراجعه کنند تا پس از ارزیابی اگر اوتیسم تشخیص داده شد زودتر آموزش و توانبخشی از سوی مراکز تخصصی آغاز شود.

مدیر مرکز اوتیسم حکمت بروجرد با تاکید بر همکاری والدین در تشخیص زودهنگام این اختلال ادامه داد: مرکز اوتیسم بروجرد در عین حال مرکز غربالگری هم است و در هر زمان از سال خانواده‌ها می توانند برای انجام تست غربالگری به این مرکز مراجعه کنند و یا اینکه با مراجعه به سایت سازمان بهزیستی و باز کردن صفحه مرتبط با غربالگری اوتیسم تست غربالگری را انجام دهند.

کریمی افزود: تعداد ۱۰ سوال در این صفحه طراحی شده است که خانواده ها بعد از پاسخ سوالات به آنها گفته می شود کودک شما مبتلا و یا مشکوک به اوتیسم است و مورد راهنمایی قرار می گیرند تا به نزدیکترین مرکز درمان محل زندگی خود مراجعه کنند.

کریمی یادآور شد: ۱۰ سوال کلیدی که در قالب پرسشنامه غربالگری اختلال طیف اوتیسم طراحی شده است شامل این سوالات است که در هنگام ضرورت(مثلا ضمن یادگیری به فعالیت و یا بازی ) از دیگران تقلید نمی کند؟ بدون دلیل حالت های حاکی از ترس و وحشت شدید از خود نشان می دهد؟برای بدست آوردن اشیاء مورد نیاز خود به جای کلام ، از حالت و وضعیت بدن خود استفاده می کند؟ صداهایی با تن زیر (مثلا صدای ای ی ی ی ی) و صداهای مشابه برای برانگیختن خود ایجاد می کند؟ و در زمانی که مورد تشویق قرار می گیرد، دیگران سعی در سرگرم کردن و یا شاد کردنش دارند، شاد نیست و به نقطه ای خیره می شود؟

وی افزود: پنج سوال دیگر غربالگری اختلال طیف اوتیسم شامل این سئوالات است که در زمان حضور دیگران از خود واکنشی نشان نمی دهد؟ از ارتباط چشمی امتناع می ورزد و زمانی که خود دیگری به او نگاه می کند، به جای دیگری نگاه می کند؟ کلمه من را بطور نامناسب مورد استفاده قرار می دهد و برای اشاره به خود از کلمه من استفاده نمی کند؟ دست ها و انگشت هایش را در کنار بدن و یا جل چشمانش حرکت می دهد؟ و اشیای مختلف را ( مثلا اسباب بازی ، دست خود و یا موی سر دیگران را ) می بوید؟

کریمی افزود: چنانچه کودکی که بین ۲ تا پنج سال دارد و پاسخ سه سوال یا بیشتر از سئوالات مطرح شده بله باشد برای بررسی بیشتر توسط کارشناسان و دریافت راهنمایی لازم به مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم باید مراجعه شود تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

 اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است. اتیسم شایع‌ترین اختلال رشدی و از اختلالات پرهزینه است.

به گفته کارشناسان، ۷۵ تا ۸۸ درصد بچه‌هایی که در طیف اتیسم قرار دارند، علامت‌هایی از این اختلال را در ۲ سال اول زندگی‌ نشان می‌دهند. در صورت شناسایی اختلال اوتیسم در کودکان آنها به خدمات متعدد توانبخشی نیاز دارند تا بتوانند تا حدممکن از یک زندگی معمولی در کنار سایر اقشار بهره مند شوند.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close