اخبار بروجردویژه ها

یکی از فرصت‌های ناب گردشگری در بروجرد، صنعت گردشگری خوراک است

روزهای بروجرد- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: گردشگری خوراک و نوشیدنی ریشه در اقلیم هر منطقه دارد و از اهمبت بالایی برخوردار است.

حجت اله یارمحمدی در گفت و گو با ایرنا افزود: گردشگری خوراک یا همان غذا و نوشیدنی از یک سو با اقلیم، صنعت کشاورزی و مواد اولیه و از سوی دیگر هنرمندی و مهارت آشپزی در ارتباط تنگاتنگ است.

وی اظهار داشت: نگاهی گذرا نشان می‌دهد که در شهرهای ساحلی گردشگری خوراک حول محور غذاهای دریایی بوده و در نواحی کوهستانی با توجه به رویش برخی گیاهان، برخورداری صنعت دامپروری، مرغوبیت نوع گوشت  و مهارت در آشپزی از تنوع دیگر برخوردار بوده است.

وی تاکید کرد: امروزه گردشگری خوراک و نوشیدنی به نوعی مقصد است و گاه خاطره‌ساز در مقصد می‌شود لذا هر دو حالت در صنعت گردشگری مهم است.

وی اضافه کرد: گردشگری خوراک و ارتباط مستقیم آن با اقلیم هرمنطقه موجب شده تا با ترکیب غذاهای متنوع به مرور بخشی از فرهنگ  مردم یک منطقه ونام ان خوراک در ان شهر بل فرهنگ مردم عحین و به شهرت برسد.
یارمحمدی اضافه کرد: امروز گردشگری خوراک به عنون ارمغان سفر گاهی مقصد گردشگر به شمار امده وبخشی از هزینه سفر  گردشگران به  خوراک اختصاص پیدا میکند.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: در بروجرد با دلیل اقلیم و رویش های کوهستانی غذا و اش‌های مختلف محلی به عنوان ارمغان سفر در رستوران‌ها عرضه می‌شود که مهمترین انها که از شهرت بالایی برخوردار بوده کباب کوبیده بروجرد است.

یارمحمدی دلیل مرغوبیت کباب بروجرد را ابتدا کیفیت گوشت به علت کوهستانی بودن منطقه و چرای خوب دام و نیز مهارت ویژه طباخان دانست که به عنوان بخشی از فرهنگ بین مردم بروجرد و یک کالای موثر جای خود را باز کند.

وی بیان کرد: عرضه انواع ارده، حلواشکری که براساس دانه روغنی تهیه و به عنوان سوغات سفر می‌برند و گسترش کارگاه‌های ارده پزی با تنوع و فرآوری مختلف مورد توجه گردشگران است.

وی اظهار داشت: مهارت نحوه پخت و تهیه برخی از خوراک ها در شهرستان بروجرد در فهرست میراث ناملموس ثبت شده‌است.

یارمحمدی افزود: ازجمله این غذاهای ثبت شده مهارت پخت آش حلیم سرخی بروجرد، مهارت پخت آش بادمجان، مهارت پخت خورش کدو( یا کدو حلوایی) بروجرد مهارت پخت غذای کوفته هلو و مهارت تهیه آش شُله می باشد.

وی افزود: فرهنگ خوراک و نوشیدنی در کنار آثارتاریخی تکنیک مهارت طبخ و تهیه برخی خوراکی‌ها به عنوان فرهنگ خوراکی ثبت شده که این امر موجب علاقه گردشگران به این غذاها و معرفی ان به مناطق دیگر بوده که درصورت استفاده از غذاهای محلی بروجرد در شهری دیگر امتیاز معنوی آن مربوط به بروجرد است.

موضوع خوراک درگردشگری مهم و با برخی مراسم ها و سنتها مانند نوروز در بروجرد عجین شده که به ترویج گردشگری فرهنگی نیز پرداخته است.

وی با تاکید بر این که بعد از بحران کرونا رونق گردشگری داخلی از خارجی بیشتر خواهد بود، گفت: می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد به گونه‌ای که یکی از فرصت‌های ناب گردشگری در بروجرد، صنعت گردشگری خوراک است.

وی تاکید کرد: باید از همین فرصت‌های پیش رو، برای توسعه گردشگری به خصوص در سطح بومگردی‌ها با تکیه بر راهنمایان گردشگری که آشنا به خوراک هستند نیز استفاده کرد.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close