اخبار بروجردلرستانویژه ها

کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی آب تالاب‌های لرستان/ ۲۳۸ گونه پرنده مهاجر و بومی در استان وجود دارد

روزهای بروجرد- معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان گفت: ۲۳۸ گونه پرنده مهاجر و بومی در استان وجود دارد.

نبی الله قائدرحمتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روز جهانی پرندگان مهاجر دو بار در سال یعنی نیمه دوم اردیبهشت و نیمه دوم مهرماه نامگذاری شده است؛ این موضوع از سال ۲۰۰۶ شکل گرفته و برنامه‌هایی برای حفاظت از پرندگان مهاجر در این روز در نظر گرفته می‌شود.

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: روز جهانی پرندگان مهاجر، فرصتی برای یادآوری مسئولیت و حفاظت از این گونه‌های زیستی و آگاه‌سازی مردم برای شناخت و صیانت از آنان است.

قائدرحمتی با بیان اینکه هر موجودی که خداوند خلق کرده است در راستای استفاده و سعادت بشر بوده است، افزود: به عنوان نمونه داروی بیماری فلج اطفال از یک گونه جانوری تولید شده است، براین اساس باید این گونه‌ها مورد حفاظت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه هر ساله عمده پرندگان مهاجر منظم و فصلی به صورت رفت و برگشتی مهاجرت می‌کنند، ادامه داد: به دلیل تغییرات آب و هوایی، دسترسی به مواد غذایی و پیدا کردن زیستگاه امن برای استراحت یا ماندگار شدن، مهاجرت انجام می‌شود.

کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی آب تالاب‌های لرستان بدلیل کم‌آبی

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان  اضافه کرد: تالاب‌های لرستان زیستگاه‌های امنی برای پرندگان مهاجر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۵ تالاب طبیعی در استان وجود دارد یادآور شد: درکنار آن سدهایی همچون ایوشان، حوضیان و مروک که در استان ساخته شده‌اند محلی برای حضور پرندگان مهاجراست.

قائدرحمتی مهمترین تالاب‌های استان را بیشه دالان در بروجرد، تنوردر در دورود و تالاب‌های پلدختر عنوان کرد  و افزود:  این تالاب‌ها پذیرای پرندگان مهاجر هستند.

وی عنوان کرد: امسال با وجود کم آبی در لرستان ۳۰ تا ۴۰ درصد آب تالاب‌های استان کاهش یافته و حتی برخی از آنها همچون تالاب گوری پیکه، گوری زرده و گوری سیاه که فصلی و جزو تالاب‌های پلدختر هستند و امسال زودتر از همیشه خشک شدند.

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان گفت: بیشه دالان و تالاب‌های پلدختر در منطقه تنگ‌فنی دارای پاسگاه محیط بانی هستند که زیستگاه امنی برای پرندگان مهاجر و ماندگاری آنها محسوب می‌شوند.

۲۳۸ گونه پرنده مهاجر و بومی در لرستان وجود دارد

قائدرحمتی بیان کرد: در کشور ۵۵۰ گونه پرنده شناسایی شده که ۲۳۸ گونه‌ از آنان در لرستان موجود است و از این تعداد گونه بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مهاجر هستند.

وی افزود: البته مابقی گونه‌های بومی هستند که مهاجرت آنها به صورت ارتفاعی است و شامل کبک، کبوتر، کلاغ، کبک دری و انواع گنجستان‌هاست.

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان تصریح کرد: گونه‌های مهاجر اکثراً گونه‌های آبزی، کنارآبزی و شکاری بوده که از جمله راسته‌های پلیکان‌سانان، کشیم‌سانان، غازسانان، درناسانان، آبچیلک‌سانان هستند.

این مسئول یادآور شد: از این راسته‌ها طی سال‌های گذشته و امسال به استان مهاجرت کرده‌اند و می‌توان از آنان پلیکان سفید، بالکان، حواصیل خاکستری، حواصیل سفید بزرگ، اگرت کوچک، لک‌لک سفید، لک‌لک سیاه، غازخاکستری، غاز پیشانی سفید، فلامینگو، قوی گنگ، قوی فریادکش، اردک ارده‌ای، گیلار، اردک سرسبز، اردک حنائی، خوتکا، اردک بلوطی، فیلوش، اردک نوک پهن، کاکائی‌ها، سلیم‌ها و غیره را نام برد.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close