اخبار جهانسینماگوناگون

هر آنچه که باید درباره سریال بازی مرکب بدانید!

روزهای بروجرد- سریال اسکوئید گیم (Squid Game) که در ایران تحت عنوان بازی مرکب شهرت یافته است، در ۹۰ کشور دیگر نیز به صدر پلتفرم‌های نمایش آنلاین دست یافته است. نتفلیکس، این سریال کره‌ای را هفته‌های اخیر و بدون هیچ تبلیغاتی به نمایش درآورد. سریالی که نام‌اش حالا میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دهان دهان می‌چرخد و بازدید کنندگان بیشتری را برای بازی مرکب جمع می‌کند.

به گزارش فرادید؛ مجله اکونومیست درباره سریال پرطرفدار بازی مرکب می‌نویسد: سریال اسکوئید گیم نام خود را از یک بازی معمولی در حیاط مدارس کره‌ای گرفته است و گروهی از بازندگان بدهکار، شامل پدری زیر بار قرض، یک قمارباز بیکار، یک فراری از کره شمالی و یک کارگر مهاجر پاکستانی را در فضای داستان گردهم آورده است.

در سریال بازی مرکب، شرکت کنندگان با پوشیدن شلوار‌های سبز -همچون لباس‌هایی که دانش آموزان کره‌ای هنگام ورزش در مدرسه می‌پوشند- تحت نظارت سرپرستان سایه پوش با ماسک‌های مشکی و لباس‌های گرم صورتی قرار می‌گیرند. آن‌ها در شش بازی بر سر دریافت جایزه ۴۰ میلیون دلاری با هم به رقابت می‌پردازند.  

البته شرکت کنندگان در این رقابت با یک ریسک بزرگ مواجه هستند، ریسک باخت و مرگ!

اما از آن جا که تمامی ۴۵۶ شرکت کننده در بازی مرکب، همگی بدهکارند و شکست‌های بزرگی را متحمل شده اند، پیه مرگ را به تن شان را می‌مالند، تا با بردن جایزه ۳۸.۴ میلیون دلاری شکست‌ها و بدهکاری‌های شان را جبران کنند.

در نهایت نیز بازنده‌ها با شلیک کشته و حذف می‌شوند.

در سریال اسکوئید گیم (Squid Game) بازی مرکب چه می‌گذرد؟

پیش از این گفته شد که از میان ۴۵۶ شرکت کننده در بازی‌های سریال اسکوئید گیم (Squid Game) یا همان بازی مرکب، تنها یک نفر به جایزه ۳۸.۴ میلیون دلاری دست خواهد یافت، بنابراین ما سریال را از زاویه دید قهرمان قصه می‌بینیم.

اما ماجرای سریال بازی مرکب از آن جا شروع می‌شود که برگزارکنندگان بازی، کارت ویزیت‌هایی که یک شماره تماس ۸ رقمی روی آن نوشته شده، به افراد برگزیده می‌رسانند. کارت ویزیت‌های که صرفا به افراد مستعد داده می‌شود، تا برای حضور در بازی، با آن شماره تماس بگیرند و اعلام آمادگی کنند.

البته برگزار کنندگان برای جلب توجه شرکت کنندگان، مبلغی جزئی به آن‌ها می‌پردازند، تا برای حضور در این بازی‌ها راغب شوند.

پس از اعلام آمادگی برگزیدگان، آن‌ها متوجه می‌شوند که با تعدادی بازی کودکانه که در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی در کره جنوبی رایج بوده، طرف هستند. اما وقتی وارد بازی می‌شوند، می‌بینند که نه تنها هیچ چیز طبق پیش بینی آن‌ها جلو نمی‌رود. بلکه بازی‌ها پیچیده‌تر و خونین‌تر از آن است که فکرش را می‌کردند.  

مخاطبان بازی مرکب معتقدند که تلفیق بازی‌های خاطره انگیز کودکانه کره‌ای با خشونت، آن‌ها را به دیدن سریال تشویق کرده است.

سریال کره‌ای بازی مرکب چگونه به موفقیت جهانی رسید؟

رکوردهایی که بازی مرکب یک باره جابجا کرد!

کمتر رسانه‌ای در جهان پیدا می‌شود که در طول سه هفته اخیر به سریال بازی مرکب نپرداخته باشد. سریالی که براساس آمار نتفلیکس به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر این شبکه نمایش داده شده است. اما برخی آمار غیر رسمی مدعی اند که این سریال کره‌ای تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون تماشگر داشته است.

در این میان مسئولان ارشد شبکه نتفلیکس نیز پیش بینی می‌کنند که در روز‌های آینده، سریال بازی مرکب به پربیننده‌ترین برنامه طول تاریخ این شبکه بدل شود.

تاکنون ۱۲۴ هزار کاربر IMDB در نظرسنجی این سریال شرکت کرده اند و امتیاز قابل قبول ۸.۳ به بازی مرکب رسیده است. در راتن تومیتوز (rottentomatoes) نیز این سریال کره‌ای امتیاز ۹۰ درصدی کسب کرده است.

همچنین تریلر رسمی بازی مرکب در یوتیوب تاکنون حدود ۲۴ میلیون بازدید کننده داشته است.

رسانه‌های حوزه سینما احتمال می‌دهند که بازی مرکب در ادامه رکورد‌های دیگر سینما و تلویزیون را هم بکشند.  

سریال کره‌ای بازی مرکب چگونه به موفقیت جهانی رسید؟

این موفقیت‌ها چگونه برای یک سریال غیر هالیوودی پدید آمد؟

هوانگ دونگ هیوک، کارگردان بازی مرکب معتقد است که دو عنصر سادگی و شخصیت‌هایی که به‌راحتی می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد عوامل اصلی موفقیت این مجموعه بوده است.

این در حالی است که برخی از منتقدان و مخاطبان، سازندگان سریال را به وام‌گرفتن بیش از حد مفاهیم بعضی فیلم‌های دیگر ژانر بقا متهم می‌کنند.  

به اعتقاد این دسته از منتقدان، بازی مرکب شباهت‌هایی به چند فیلم و سریال موفق از جمله «نبرد سلطنتی»، «بازی‌های گرسنگی»، «آینه سیاه» و «انگل» دارد.

در مقابل نیز، برخی منتقدان و مخاطبان بر این عقیده اند که ظرافت و نکته‌سنجی کارگردان در ساخت اثر، در وایرال شدن بازی مرکب تاثیرگذار بوده است. آن‌ها می‌گویند در سریال واقعا ۴۵۶ شرکت کننده بازی می‌کنند و عروسک حاضر در آن‌ها نیز در سایز واقعی وجود دارد.

علاوه بر این مضماین همدلی برانگیز برای تمامی مخاطبان از سراسر جهان، یکی دیگر از دلایل موفقیت زودهنگام سریال کره‌ای بازی مرکب به شمار می‌رود.

تا کی منتظر فصل دوم سریال بازی مرکب (Squid Game) بمانیم؟

با موفقیتی که بازی مرکب در همین فصل نخست برای شبکه تلویزیونی نتفلیکس به ارمغان آورد، بدون شک فصل دوم این سریال نیز ساخته می‌شود. اما هنوز این شبکه مشهور، خبری از عقد قرارداد با سازندگان بازی مرکب برای فصل دوم منتشر نکرده است.

اما رسانه‌های حوزه سینما و تلویزیون پیش بینی می‌کنند که در صورت عقد قرارداد، احتمالا انتشار فصل دوم سریال به انتهای سال ۲۰۲۲ و یا ابتدای سال ۲۰۲۳ خواهد رسید.

فصل نخست سریال اسکوئید گیم (Squid Game) یا همان بازی مرکب در ۹ قسمت تولید و پخش شد. با این حال هنوز معلوم نیست که فصل دوم چند قسمت خواهد داشت و چه زمانی پخش خواهد شد.

نویسنده و کارگردان سریال بازی مرکب، هوانگ دونگ هیوک است.

همچنین لی جونگ جه، پارک هه سو، وی‌ها جون، او یونگ سو، وی‌ها جون، جونگ هو یون، هو سونگ ته، انوپام تریپاتی، کیم جو ریونگ به عنوان بازیگران اصلی این سریال کره‌ای حضور دارند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close