اخبار بروجرد

موقوفه حاج‌ ابوالفتح‌ خان؛ قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین موقوفه بروجرد

روزهای بروجرد- رییس اوقاف بروجرد با بیان اینکه موقوفه حاج‌ابوالفتح‌خان با قدمت بیش از ۲۰۰ سال به‌ عنوان قدیمی‎‌ترین و بزرگ‌ترین موقوفه بروجرد به‌ شمار می‌‏رود، گفت: این موقوفه پنج روستا از شش دانگ تا دو دانگ را شامل می‎شود که در زمان فتحعلی‎شاه قاجار وقف شده است.

حجت‌الاسلام مصطفی گودرزی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به وجود ۵۵۴ موقوفه با بیش از یک هزار و ۷۰۰ رقبه در بروجرد، گفت: موقوفه حاج‌ابوالفتح‌خان با قدمت بیش از ۲۰۰ سال به‌ عنوان قدیمی‎ترین و بزرگ‌ترین موقوفه بروجرد به‌شمار می‏‌رود.

وی افزود: این موقوفه در زمان فتحعلی‎شاه قاجار توسط شخصی به نام حاج ابوالفتح‌خان گودرزی از اهالی شهرستان بروجرد وقف شده است.

گودرزی با بیان اینکه که این موقوفه پنج روستا از شش دانگ تا دو دانگ را شامل می‎شود، ادامه داد: سند مربوط به این موقوفه نشان می‎دهد که ۲۰۲ سال قبل شخصی به نام ابوالفتح‌خان اقدام به وقف چندین روستا به‌صورت مجزا کرده است که این روستاها از دو دانگ تا شش دانگ روستاها را شامل می‎شود.

رئیس اوقاف و امور خیریه بروجرد با بیان اینکه روستاهای نبی‌آباد، فتح‌آباد، کمره، خشتیانک شامل این موقوفه است که ۷۰۰ رقبه دارد که بنا بر نیت واقف درآمد حاصل از این موقوفه که به‌صورت اجاره از مستاجران است برای روضه‌خوانی امام حسین(ع)، کمک به طلاب علوم دینی و کمک به فقرا و نیازمندان هزینه می‏‎شود.

گودرزی با یادآوری اینکه این موقوفه بالغ‌بر هزار هکتار زمین کشاورزی است که در دست اهالی روستا به‌عنوان مستاجرین است و اهالی روستا در هر دو سال یک بار بابت برداشت محصول اجراه خود را به اوقاف پرداخت می‎کنند.

وی با بیان اینکه این موقوفه چنین نیت متفاوت دارد، اضافه کرد: کمک به نیازمندان شهرستان بروجرد و نیازمندان خارج شهرستان و استان، کمک به طلاب علوم دینی،کمک به دانش‎آموزان نیازمند، تامین سوخت برای فصل سرما، کمک به روشنایی عتبات عالیات، تهیه دارو و کمک به بیماران بخشی از نیات واقف در وقف‌نامه است که درآمدهای حاصله از این موقوفه در این زمینه هزینه می‎شود.

لازم به ذکر است،  ۵۵۴ موقوفه با بیش از یک هزار و ۷۰۰ رقبه در بروجرد وجود دارد که از این تعداد موقوفه، ۴۵۰ مورد آن حسینیه و مسجد شهری و روستایی است و مابقی نیز موقوفات منفعتی با نیات مختلف هستند.

بیشترین نیت موقوفات این شهرستان با نیت روضه‌خوانی حضرت سیدالشهدا(ع) و کمک به ایتام و نیازمندان است و این در حالی‎است که امروز نیاز اصلی بروجرد در حوزه وقف، وقف برای کمک به فعالیت‌های قرآنی است که می‎طلبد نیت واقفان به‎ سمت وقف برای کمک به فعالیت‌های قرآنی سوق داده شود.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close