اخبار جهان

درخواست تازه آمریکا از ایران

روزهای بروجرد- رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، گفته است که دولت جو بایدن خواهان آزادی تمام آمریکایی‌های است که در ایران زندانی هستند و “توافق جزئی” برای آزادسازی آنها را نخواهد پذیرفت.

به گزارش شبکه ان بی سی نیوز، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران این اظهارات را در گفت‌وگو با تعدادی از زندانیان سابق و خانواده‌های زندانیانی آمریکایی که هم اکنون در ایران در زندان هستند مطرح کرده است.

رابرت مالی در ادامه گفته “من در خصوص این موضوع در دولت باراک اوباما کار کردم، زمانی که توانستیم تعدادی از شهروندان ما که به ناحق بازداشت شده بودند را آزاد کنیم، اما همه آزاد نشدند.”

در دی‌ماه ۹۴ همزمان با اجرایی شدن توافق هسته‌ای موسوم به برجام بین جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی، ایران چند شهروند آمریکایی، شامل جیسون رضاییان، امیر حکمتی، سعید عابدینی و نصرت‌الله خسروی رودسری، را آزاد کرد.

اما سیامک نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران، در جریان این مبادله آزاد نشد. سیامک نمازی مهرماه سال ۱۳۹۴ به اتهام «همکاری با حکومت آمریکا» بازداشت شد و پدرش، باقر نمازی، نیز که برای کمک به آزادی او به ایران رفته بود، یک سال بعد دستگیر شد.

ایران بارها اعلام کرده که آماده تبادل همه زندانیان دو طرف است.

نگرانی از اتمام فرصت برجام

در همین حال وبگاه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی نوشت به نقل از منبعی مطلع به مواضع تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در وین، نوشت که اعضای این تیم نگران هستند فرصت برای احیای برجام رو به پایان باشد.

این منبع – که نام و مقامش ذکر نشد – به بلومبرگ گفت از نظر دولت دموکرات آمریکا، توافق هسته‌ای ایران علی‌رغم نواقصی که دارد، همچنان قدرتمند است و بازگشت به این توافق در زمان کنونی می‌تواند فواید عدم اشاعه داشته باشد.

این پایگاه خبری همچنین به نقل از «کِلسی داوِنپورت» مدیر بخش عدم اشاعه در سازمان آمریکایی «انجمن کنترل تسلیحاتی» نوشت: «هرچه ایران دانش هسته‌ای بیشتر کسب کند، مطمئن شدن از اینکه برجام همان سد قدیم در برابر تولید تسلیحات اتمی باقی می‌ماند، سخت‌تر می‌شود».

در برگزاری دور هفتم مذاکرات وین تاخیر طولانی ایجاد شده است و نگرانی هایی را درباره احتمال شکست مذاکرات ایجاد کرده است. به نظر برخی ناظران این تاخیر به انتقال قدرت در ایران ارتباط دارد.

 

منبع: فرارو

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close