اخبار بروجرد

۲۰ سال چشم انتظاری برای ایجاد یک خیابان؛ فاز دوم میدان قیام بروجرد به بن‌بست رسید

روزهای بروجرد- طرح ساماندهی میدان قیام بروجرد با گذشت ۲۰ سال هنوز تکمیل نشده و مشکلات و معضلات زیادی پیش روی مردم این منطقه گذاشته است.

به گزارش تسنیم، شهرستان بروجرد از دیر باز مورد توجه سیاحان و گردشگران زیادی بوده است و در فصل بهار به ویژه اردیبهشت‌ماه میزبان مسافران زیادی است. طبیعت بکر این شهر سبب شده تا علی‌رغم ساختمان‌های بزرگ، ازدیاد شهرک‌ها و افزایش جمعیت بازهم زیبایی‌های خاص خودش را داشته باشد.

هر کسی وارد  شهر بروجرد می‌شود باید از میدان مرکزی که قیام نام دارد بگذرد. میدان قیام یکی از اصلی‌ترین میادین این شهر و در واقع دروازه بروجرد به‌شمار می‌‌آید و سال‌هاست به‌خاطر بی‌مهری مسئولان، شهرداران و شوراهای سابق به حال خود رها شده چیزی جز بی‌نظمی، شلوغی، ترافیک و انبوه دستفروشان برجای نگذاشته است.

برای فرار از این  مشکلات طرح ساماندهی میدان قیام در سال  ۷۷ به تصویب رسید و شهرداری با خریداری مغازه‌ها و ساختمان‌های اطراف میدان قیام قرار بود که رونقی به این منطقه بدهد که از جانب مالکان با مخالفت‌های شدید روبه‌رو شد. طرح ارتقای این میدان در ۵ فاز شروع شد اما با مشکلاتی که سر راهش بود بعد از گذشت بیش از ۲۰ سال اکنون فقط دو فاز آن به سرانجام رسیده و هنوز هم ناقص است.

محلی امن برای بزهکاران

در حال حاضر پشت فاز دوم میدان قیام که پاساژ تجاری تفریحی امام رضا(ع) قرار دارد محلی شده برای تجمع معتادان متجاهر و  بزهکاران به‌طوری که این معبر نیمه تمام انتهایش به هیچ جا نمی‌رسد و سال‌هاست که به صورت بن‌بست باقی مانده است با مردم نجیب و مغازه‌دارهای با حوصله این محله که سال‌هاست دادشان در گلو مانده و کسی صدایشان را نمی‌شنود هم صحبت شدیم تا از مشکلات و معضلات این منطقه بگویند.

20 سال چشم انتظاری برای ایجاد یک خیابان؛ فاز دوم میدان قیام بروجرد به بن‌بست رسید

فاطمه حجتی یکی از ساکنان این محله در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بروجرد اظهار داشت: من در این کوچه که مزین به نام شهید عباس چکشی است کارگاه قلمزنی دارم. کارآموزهای من با ترس و وحشت به آموزشگاه می‌آیند. متاسفانه شهرداری ناخواسته  مکانی را ایجاد کرده که محل تجمع معتادان و خلافکارها شده و جالب اینجاست با این که می‌دانند مردم محل با چه رنجی زندگی می‌کنند ولی حاضر به برطرف کردن  مشکل آن نیستند.

مردمی که صدایشان به مسئولان نمی‌رسد

وی افزود: متاسفانه پشت فاز دوم میدان قیام تبدیل به  محل امنی برای خلافکاران شده است.بچه‌های ما چه گناهی کرده‌اند که هر روز باید شاهد این گونه صحنه‌ها باشند، واقعا غیرقابل تحمل است. باور کنید با ترس و وحشت رفت و آمد داریم. ما در این محل آبرو داریم ولی متاسفانه کسی به این چیزها اهمیت نمی‌دهد.

حجتی عنوان کرد: قرار بود معبر پشت فاز دوم میدان قیام به یک خیابان فرعی تبدیل شود ولی خلافکاران با تجمع‌شان در محل با کمال آرامش مواد مخدر مصرف کرده و قمار بازی می‌کنند و رفتار ناشایست آنها سبب شده تا زنان و دختران نتوانند در محله آمد و شد داشته  باشند. از اهالی بپرسید همه شاکی هستند ولی صدایمان به جایی نمی‌رسد، از سال گذشته تاکنون سه معتاد تزریقی جلوی چشم همه محل از بین رفته ولی هیچ کسی هیچ کاری برای برطرف کردن این مشکل نکرده است.

این مربی قلمزنی تصریح کرد: حرف امروز ما به مسئولان شهر این است که چرا در این چند سال  پشت فاز دوم میدان قیام را به حال خود گذاشته‌اند و اصلا به فکر برطرف کردن این مشکل و معضل نیستند. بارها به شهرداری مراجعه کرده و درد و دل خود را گفته‌ایم ولی ترتیب اثری نداده‌اند. خودشان را جای ما بگذارند آیا حاضرند در این معبر نیمه کاره زندگی کنند؟ به خدا سوگند در برابر بچه‌های ما مسئولند و باید پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: اینجا به آبریزگاه عمومی تبدیل شده است واقعا زشت است. بوی بدی تمام این محله را گرفته و اصلا نمی‌دانم چرا جلوی اینکار را نمی‌گیرند. نمی‌توانیم پنجره خانه‌‍‌هایمان را باز کنیم چون هم با صحنه‌‍‌های بد و هم بوی نامطبویی روبه‌رو می‌شویم. بارها ما اهالی تصمیم گرفته‌ایم که کلید منازلمان را به فرمانداری تحویل بدهیم و برویم جای دیگری چادر بزنیم تا در امان باشیم.

معبری که به هیچ جایی نمی‌رسد

علی صابرپور نیز که یکی از مغازه‌داران و معتمدان که ساکن این محله است در مورد مشکلات این محله و تایید صحبت‌های اهالی به خبرنگار تسنیم گفت: مسئولان بروجرد نه تنها کاری برای شهرمان نمی‌کنند کم لطفی هم می‌کنند. قرار بود این خیابان که از پشت پاساز امام رضا(ع) می‌گذرد از ترافیک شهر کم کرده و ترافیک خیابان سعدی به میدان قیام را بشکند و به سمت خیابان آزادی کشیده شود ولی بهانه می‌آورند و می‌گویند یکی از مالکان زیر بار فروش خانه‌اش نمی‌رود.

وی افزود: بیش از ۸ سال است که این پروژه به حال خود رها شده و کسی به فکر نیست. میلیاردها تومان هزینه شده و تعداد زیادی از خانه‌های  این مسیر خریداری و به تملک شهرداری درآمده ولی این خیابان هنوز راه‌اندازی نشده و  مامن امنی برای خلافکارها و بزهکاران شده است.

صابرپور عنوان کرد: چندین بار خدمت شهردار بروجرد نامه نوشته‌ایم چه شهرداران سابق و چه شهردار فعلی فقط بازدید می‌کنند و می‌روند. امام جمعه هم آمده و از نزدیک مشکلات ما و اهالی را دیده و رفته‌اند و دریغ از اقدامی. چند وقت پیش جافری شهردار بروجرد و معاونش هم آمدند و این محل را دیدند تنها حرفی که به ما زدند این است که در حال تملک ساختمان‌ها هستیم و مشکل را برطرف می‌شود. ولی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است، ما از مسئولان شهر انتظار برطرف کردن مشکل را داریم نه این که بیایند بازدید کنند و بروند، بازدید آنها دردی از ما دوا نمی‌کند.

مالکان از قیمت فروش رضایت ندارند

فریبرز محسنی رئیس شورای شهر بروجرد در پاسخ به خبرنگار تسنیم و چگونگی برطرف کردن این معضل گفت: معبر پشت فاز دوم میدان قیام که به‌منظور رفع ترافیک و سهولت در رفت و آمد طراحی شده بود چند سالی‌ است با مشکل راه‌اندازی روبه‌رو شده و پروژه عملا تعطیل است.

وی با اشاره به این مورد که متاسفانه عدم رضایت صاحبان املاک در دو طرف این معبر برای فروش سبب شده تا پروژه به حال خود باقی بماند تصریح کرد: البته این کار فایده ندارد چون قانون معین کرده و گفته که اگر ملکی در معبر باشد و معبرقانونی و با حساب و کتاب راه‌اندازی شده باشد می‌توان آن ملک را به تملک شهرداری درآورد و به معبر تبدیل کرد بنابراین کار معبر کاملا قانونی است و کسی نمی‌تواند جلوی حرکت آن را بگیرد.

رئیس شورای شهر بروجرد عنوان کرد: در قانون شهرداری‌ها آمده است وقتی اجرای پروژه‌ای عمرانی برای شهری لازم باشد و طرف مقابل نیز حاضر به توافق نباشد براساس قانون دادگستری طبق قیمت کارشناسی ملک را برآورد کرده و به حساب دادگستری واریز می‌کند تا از طریق دادگستری به صاحب ملک داده شود و معبر عمومی هم مشکلش برطرف شود. با پیگیری‌هایی که در همین چند روز اخیر شده قرار بر این شد که واحد املاک شهرداری و شهردار  پیگیری کرده و زودتر آن محل را تعیین تکلیف کنند.

وی تاکید کرد: اگر معبر پشت فاز دوم میدان قیام  را به عنوان خیابان طراحی کرده‌اند قانونا باید مسیرش را باز کنند تا از حجم ترافیک هم کاسته شود و خیابان آزادی را به خیابان سعدی وصل کنند، اگر چنانچه خیابان نیست و سبب ایجاد مشکل و مزاحمت برای اهالی این منطقه شده است اما شهرداری باید این معضل را برطرف کند. اگر این دو واحد تملک شود مشکل هم برطرف می‌شود. بنابراین از شهردار بروجرد تقاضا دارم که هر چه سریع‌تر مشکل را با درایت و آگاهی که دارند برطرف کند.

شهرداری و انتظار کتبی برای کسب تکلیف

رحیم جافری در پاسخ به اهالی پشت فاز دوم پاساژ امام رضا(ع) در میدان قیام اظهار داشت: این پروژه ایرادات زیادی در بحث فنی و شهرسازی و شکلی و سیما منظر دارد و حتی نحوه و شکل استفاده از مکان وجود دارد. در کل نوع ساختی که در این محل و مجموعه صورت گرفته ایرادات زیادی دارد و حرف و حدیث‌های زیادی هم در این مورد گفته شده است.

وی افزود: در راستای برطرف کردن مشکل این اهالی و بازگشایی پشت فاز دوم و این معبر تا این لحظه و از زمانی که من به این شهرستان دعوت شده‌ام پیگیری‌های زیادی با شورای شهرستان داشته‌ایم که شورا نسبت به صدور مجوز ضرورت اجرا اقدام کنند. به محض صدور این مجوز با دعوت از مالکان در ابتدا به صورت توافقی تواتر کرده و ملکی دیگر در منطقه‌ایی دیگر به آنها داده می‌شود و اگر توافق حاصل  نشد وجه نقد پرداخت می‌کنیم و اگر نهایتا توافقی صورت نگرفت با تشکیل هیئت سه نفره کارشناسی اعلام قیمت کرده و با پیگیری لازم حتما به نتیجه خوبی هم خواهیم رسید.

جافری تصریح کرد: تمام پروژه‌های شهرداری که قرار است به مرحله اجرا برسند باید ضرورت اجرا هم داشته باشند و این ضرورت اجرا از جانب شورای شهر به شهرداری اعلام می‌شود بنابراین وقتی ضرورت اجرای این طرح به تصویب برسد در آن زمان دست شهرداری برای اجرای نهایی باز است و براساس لایحه قانونی نحوه تملک صورت  پذیرفته و حق و حقوق مالکین و ذی‌نفعان پرداخت می‌شود.

وی گفت: بنده به زمانی که این پروژه شروع شده و با این مشکلات و معضلات برخورد کرده کاری ندارم و مطمئن هستم این مسئله به‌زودی و در زمان مسئولیتی که به من محول شده به سرانجام می‌رسد.

گزارش از مژگان کرمی

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close