اخبار ایران

دولت مدعیان ریاست قوه مجریه!

روزهای بروجرد عمده انتصابات و پیشنهادهای ابراهیم رییسی برای تشکیل کابینه مشخص شده و چند سازمان و نهاد درجه دوم مثل معاونت فناوری ریاست جمهوری باقی مانده که هنوز مدیران آن از دولت روحانی هستند. شاید در ظاهر، قاعده انتخابات همین باشد که نامزد پیروز به تنهایی کابینه تشکیل دهد و کاری را رقبا نداشته باشد. اما گاهی برخی نامزدها، سعی در استفاده از همه ظرفیت‌های یک جریان سیاسی دارند تا بتوانند در کشور وفاق ملی به وجود بیاورند.

ابراهیم رییسی، در انتخابات ۱۴۰۰ ظاهرا مسیر دوم را انتخاب کرده است. او تا اینجا ۶ چهره شاخص جریان اصولگرا را به کابینه خود دعوت کرده است. گزارش رویداد۲۴ را در ادامه می خوانید: 

محسن رضایی مرد همیشه حاضر در انتخابات

محسن رضایی یکی از مهمترین چهره‌هایی است که حالا در کابینه رئیسی حضور دارد. رضایی فرمانده دوران دفاع مقدس و مرد همیشه حاضر انتخابات ریاست جمهوری، این بار دوم شد و از سوی ابراهیم رئیسی برای مسئولیت «معاون اقتصادی رییس جمهور» انتخاب شد.

رضایی همزمان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم هست. گرچه سال‌هاست شایعه کنار رفتن او از مجمع تشخیص شنیده می‌شود. رضایی در انتخابات ۹۲ توانست آرای بختیاری‌ها را جذب کند و گفته می‌شد شاید به عنوان استاندار ویژه خوزستان انتخاب شود. در روز‌های اخیر، برخی به تعدد حضور ژنرال‌های سیاسی در مسئولیت‌های اقتصادی مثل محسن رضایی و فرهاد رهبر و محمد مخبر دولت رئیسی انتقاد کرده‌اند. به هر حال محسن رضایی مهمترین چهره انتخاباتی بود که در کابینه رئیسی مسئولیت گرفته است.

وزن سیاسی محسن رضایی بسیار بیشتر از چهره‌هایی همچون محمد مخبر و فرهاد و احسان خاندوزی و … است و همین کافی است تا از این به بعد شاهد تاثیرگذاری بیشتر سیاست‌های محسن رضایی باشیم؛ چه آنکه بعید است در حضور محسن رضایی، چهره‌ای همچون مخبر بتواند عرض اندام کند.

در روزهای گذشته نیز اخباری از اختلافات میان محسن رضایی و محمد مخبر نیز به گوش می‌خورد. حتی سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز تلویحا این خبر را تایید کرد و البته توضیح داد که محسن رضایی گفته مشکلی پیش نخواهد آمد: «پس از امضای حکم رضایی اعلام شد دوگانگی در تیم اقتصادی دولت به وجود می‌آید. بنده با رضایی صحبت کردم. او اعلام کرد که از دوران جنگ با معاون اول رئیس‌جمهور آشناست و کار کرده و اختلافی بین تیم اقتصادی ایجاد نمی‌شود.»

قاضی زاده هاشمی از مجلس تا بنیاد شهید

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در انتخابات آخر شد. خودش هم گفته بود برای یک مسئولیت، مجلس را رها نخواهد کرد. اما ظاهرا اهمیت بنیاد شهید و هلدینگ قدرتمند اقتصادی زیرمجموعه آن همچون بانک دی و بیمه دی، باعث شد نایب رئیس مجلس انقلابی، در تصمیم خود تجدید نظر کند.

قاضی زاده اخیرا استعفای خود را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرده است و خود را برای مسئولیت جدید آماده کند تا این دولت هم مثل دولت روحانی، یک قاضی زاده داشته باشد. قاضی زاده در فیلم تبلیغاتی خود به مسئله شهدا اشاره کرده بود و حالا همان اشارات کوتاه دلیل کافی برای رئیس جمهور بوده که او را از نایب رئیسی مجلس به بنیاد شهید ببرد!

نامزد پوششی در شهرداری!

علیرضا زاکانی جدی‌ترین نامزد پوششی ابراهیم رئیسی بود. او فقط برای مناظره‌ها نامزد شده بود و بعد از مناظره‌ها هم اولین نفری بود که چراغ انصراف را روشن کرد. با انصراف او، سعید جلیلی هم تحت فشار قرار گرفت و انصراف داد. زاکانی بلافاصله با لابی پرویز سروری به شهرداری تهران رسید و از نمایندگی مجلس انصراف داد.

علیرضا زاکانی در انتخابات ۸۴ در ستاد قالیباف فعال بود و ارتباط قدرتمندی با گروه‌های سیاسی حاضر در شهرداری تهران دارد. زاکانی که در انتخابات مجلس دهم حتی نماینده تهران نشده بود و در انتخابات مجلس یازدهم راهی قم شده بود، حالا مرد اول شهرداری تهران شده است. این اتفاق را نمی‌توان بدون توجه به انتخابات ریاست جمهوری، تحلیل و تفسیر کرد.

رستم قاسمی؛ مردی که هنوز خود را وزیر نفت می‌داند

رستم قاسمی چهره‌ای بود که بعد از قطعی شدن رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری به نفع ابراهیم رئیسی انصراف داد. او توسط ابراهیم رئیسی به کار گرفته شد و وزارت راه بعد از چند بار دست به دست شدن، سرانجام به او سپرده شد. او وعده داده سالانه یک میلیون خانه در ایران بسازد. رقمی که رسیدن به آن کمی دشوار به نظر می‌رسد. رستم قاسمی تمایل زیادی داشت که در صندلی وزارت نفت قرار بگیرد، اما سرانجام به وزارت راه و شهرسازی، بسنده کرد.

ضرغامی؛ سیاستمداری که هیچ صندلی‌ای را پس نمی‌زند

عزت الله ضرغامی چهره‌ای بود که بعد از رد صلاحیت کمی گلایه کرد، اما هیچوقت جدی گرفته نشد. در سال‌های اخیر، فقط ابراهیم رئیسی بود که رئیس پیشین تلویزیون را جدی گرفت و از او برای مسئولیت وزارت گردشگری و میراث فرهنگی دعوت به کار کرد. ضرغامی با وجود اینکه سابقه مرتبطی نداشت، اما از میانگین وزیران رئیسی، هم سابقه مدیریت بیشتری داشت و هم شناخته شده‌تر بود و رای اعتماد بسیار بالایی هم به دست آورد.

در روزهای گذشته خبر رسیده که او تا هفته نخست حتی با معاونان وزارتخانه هم جلسه برگزار نکرده و صرفا با نهادهای بیرونی و مرتبط جلسه داشته است. وضعیت به گونه‌ای است که ضرغامی در کابینه رئیسی جزو ژنرال‌هاست!

خلیلیان؛ آخرین احمدی نژادی کابینه

صادق خلیلیان وزیر کشاورزی احمدی نژاد، آخرین نمونه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری است که حالا به مسئولیت می‌رسد. ابراهیم رئیسی او را به استانداری خوزستان فرستاده است. او یکی از باسوادترین چهره‌های دولت ابراهیم رئیسی محسوب می‌شود و دکترای اقتصاد منابع طبیعی از دانشگاه تربیت مدرس دارد. حضور یک نفر با سابقه وزارت در استانداری خوزستان، نشان می‌دهد اهمیت این استان برای رئیسی، بیشتر از شعار است.

اگر صادق خلیلیان به عنوان استاندار ویژه اجازه حضور در جلسات هیات دولت را داشته باشد و اگر شهردار تهران هم به این جلسات بیاید، هیات دولت روحانی با حضور ۷ نامزد ریاست جمهوری تشکیل خواهد شد و اگر سعید جلیلی هم با یک انتصاب به جمع کابینه بپیوندد، جمع اصولگرایان جمع خواهد شد. 

برخی اینگونه تحلیل می‌کردند که عبالناصر همتی نیز مزد عدم انصراف خود را دریافت خواهد کرد. این موضوع زمانی اهمیت یافت که وحید حقانیان در یادداشتی از کاندیداهایی که انصراف نداده بودند تشکر کرده بود و تلویحا تایید کرده بود که آش به قدری شور بوده که همان دو سه چهره باقی مانده هم قرار بوده کنار بکشند تا کوچکترین اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای رخ ندهد. با این وصف پیش‌بینی می‌شد اگرچه احتمال استفاده از مهرعلیزاده پایین است، اما همتی می‌تواند در دولت یا حتی یک نهاد حاکمیتی پست مهمی بگیرد. فعلا که خبری از همتی نیست و دور، دور احمدی نژادی‌هاست.

اگرچه به نظر می‌رسد رئیسی سهم تمام نامزدهای پوششی و یارهای کمکی خود را پرداخت کرده اما نکته مهم در این میان آن است که اداره جلساتی که همه خود را مدعی ریاست جمهوری می‌دانند، بسیار دشوار است؛ از محسن رضایی گرفته تا رستم قاسمی و ضرغامی و … همه مدعی‌اند که آنها رئیس جمهور بهتری خواهند شد. اداره کابینه روسای جمهور ساده نیست، منتظر اختلافات باشید.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close