اخبار بروجردویژه ها

وعده مسئولان به اهالی «نلخاص» محقق نشد/ رونق به روستا برنگشت

روزهای بروجرد- کلثوم دلیران: در حالی یک سال از وعده‌های مسئولان به اهالی «نلخاص» می‌گذرد که همچنان این روستا و ساکنان آن در محرومیت به سر می‌برند و از امکانات زیرساختی بی‌بهره مانده‌اند.

«نلخاص» روستایی است در ۴۸ کیلومتری بروجرد، با ۱۰۵ نفر جمعیت و ۳۱ خانوار که شغل اغلب مردم روستا کشاورزی، دامپروری و باغداری است؛ علی رغم دور افتاده بودن روستا و نزدیکی آن به مرز استان مرکزی راه دسترسی به روستا آسفالت است.

همه مشکلات روستای «نلخاص»

نداشتن آب شرب، کمبود آب کشاورزی، نبود امکانات مناسب آموزشی، نبود مرکز بهداشت و درمان، عدم گاز کشی، عدم زیرسازی معابر روستایی و نبود دکل مخابرات برای آنتن دهی اپراتورهای تلفن همراه از جمله مشکلاتی است که مردم روستای «نلخاص» سالهاست با آن دسته و پنجه نرم می کنند.

بنابراین گزارش، سال گذشته با حضور مسئولان ارشد استان لرستان و شهرستان بروجرد به منظور تصمیم گیری و رفع برخی مشکلات در مسجد روستا نشستی برگزار شد که در نهایت با وعده های مسئولان دستگاه های اجرایی مربوطه انتظار می رفت طی ماه های آتی شاهد احیاء روستا و برگشتن رونق به زندگی اهالی «نلخاص» باشیم اما دریغ که امروز پس از گذشت چندین ماه از آن نشست می بینیم آن وعده ها همه پوچ بوده و هیچ تغییری در روستا رخ نداده است.

وجود مشکلات عدیده از یک طرف و موضوع انتزاع این روستا از شهرستان بروجرد و پیوستن به استان مرکزی از سوی دیگر کلافی سردرگم است که مسئولان استان و بروجرد نتوانسته اند سرنخ آن را پیدا کنند.

وعده‌های مسئولان تحقق نیافت

آجرلویی دهیار روستای «نلخاص» در این رابطه به خبرنگار مهر، گفت: متاسفانه پس از گذشت یک سال از وعده های مسئولان دستگاه های اجرایی شهرستانی و استانی تاکنون هیچ گونه اقدامی مبنی بر رفع مشکلات روستا انجام نشده است.

وی، افزود: عدم زیرساخت معابر روستایی، گاز کشی، نبود دکل مخابرات برای آنتن دهی اپراتورهای همراه اول، عدم تامین آب کشاورزی و … مشکلاتی هستند که همچون گذشته به قوت خود باقی مانده است.

دهیار روستای «نلخاص»، تصریح کرد: مدیران دستگاه های اجرایی شهرستانی و استانی قول دادند که ظرف چندماه بیشتر مشکلات روستا را برطرف کنند که امروز می بینیم هیچ گونه اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

آجرلویی، افزود: با توجه به کمبود امکانات، دغدغه مردم برگشتن رونق به روستا است و علی رغم تحمل سختی ها اما حاضر نیستند روستا را ترک کنند.

بحران تامین آب شرب برای اهالی روستا

ارکانی مسئول بسیج سازندگی بروجرد نیز در این رابطه، افزود: احداث مخزن آب روستای «نلخاص» حدود دو ماه پیش شروع شده که حفاری در این پروژه زیاد بوده، به ویژه حفاری به صورت کار یدی انجام شده است.

وی، تصریح کرد: اهالی روستا هم در احداث مخزن کمک کردند و سقف مخزن آب باقی مانده است که آن را هم خواهیم پوشاند.

مسئول بسیج سازندگی بروجرد، ادامه داد: مردم روستا برای تامین اعتبار ایجاد مخزن آب کمک کرده که ۲۵ الی ۳۰ میلیون تومان جمع آوری و هزینه شده است.

ارکانی، تاکید کرد: مخزن جدید آب توسط گروه جهادی  و مردم روستا در کنار مخزن قدیمی احداث شده است که حدود ۲ کیلومتر از چشمه ای که آب آن تامین می شود فاصله دارد.

به گفته وی، سال هایی که کم آبی باشد و چشمه خشک شود این روستا با بحران آب مواجه خواهد شد که باید چاره ای اساسی اندیشیده شود.

معاون فرماندار: قبول داریم کار خاصی انجام نشده است

مسعود فلاح معاون عمرانی فرمانداری بروجرد نیز در این رابطه، افزود: برای برطرف شدن همه مشکلات روستای «نلخاص» از سال گذشته تا کنون پی گیری های زیادی انجام شده اما قبول داریم کار خاصی انجام نشده است.

وی، بیان داشت: در آن زمان برآورد شد که برای حفاری ۵ کیلومتر لوله کشی گاز حدود ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که پیش بینی می شود امسال با توجه به تورم موجود این میزان به ۵ میلیارد تومان افزایش یابد.

معاون عمرانی فرمانداری بروجرد، تصریح کرد: شرکت گاز لرستان زیر بار تامین این میزان هزینه برای حفاری و لوله کشی گاز نرفت و همکاری نکرد.

فلاح با بیان اینکه البته مشخص بود این امر شدنی نخواهد بود، ادامه داد: نبود خانه بهداشت در این روستا نیز از جمله مشکلاتی است که علی رغم نامه نگاری ها و پی گیری های متعدد علوم پزشکی لرستان نسبت به آن پاسخ گو نبوده و این مشکل هم به قوت خود باقی مانده است.

به گفته وی، قرار بود یک بهورز هفته ای یک مرتبه و یک پزشک عمومی هر ۱۵ روز یک مرتبه برای رفع امور درمانی مردم در روستای نلخاص حضور پیدا کند که این موضوع هم میسر نشده است.

رونق به روستا برنگشت

معاون عمرانی فرمانداری بروجرد، افزود: در حال حاضر مشکل سرویس بهداشتی مدرسه روستا برطرف شده است و دانش آموزان در این زمینه مشکل خاصی ندارند.

وی، تاکید کرد: چون روستای «نلخاص» دهیاری دارد و اعتبارات آن قطره چکانی است نمیتوانیم اقدامات عمرانی زیادی انجام دهیم و اگر می توانستیم از اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری استفاده کنیم حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیون می توانستیم در این روستا هزینه کنیم.

فلاح، یادآور شد: پیگیری های لازم را انجام داده ایم اما قبول داریم اقدام خاصی برای رفع مشکلات مردم روستای «نلخاص» بروجرد انجام نشده است.

وی، افزود: موضوع انتزاع این روستا از بروجرد و پیوستن آن به استان مرکزی تقریبا غیرممکن است و علی رغم مشکلات عدیده مردم روستا این مساله را پذیرفته اند که در خاک بروجرد بمانند و از این شهرستان جدا نشوند.

بهر حال انتظار می رود در سال رونق تولید و توجه به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه روستاها، ایجاد امکانات رفاهی حداقلی جهت ادامه زندگی و تشویق مردم برای مهاجرت معکوس از شهرها به سمت روستاها، متولیان و مدیران دستگاه های اجرایی این مهم را بیش از گذشته در اولویت کارها قرار دهند و نسبت به اجرای صد در صدی آن اهتمام لازم را به کار ببرند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close