اخبار جهان

بلومبرگ: تلاش بازرسان آژانس برای تدوین جایگزین برجام در صورت شکست مذاکرات!

روزهای بروجرد- بلومبرگ در گزارشی مدعی شد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال حاضر مشغول تدوین برنامه‌ای هستند که در صورت شکست در مذاکرات احیای برجام در وین اتریش، با کمک این برنامه بتوانند محدودیتِ حال حاضر بازرسی‌های خود را کاهش دهند و شکاف‌های کنونی در بازرسی خود را پر کنند.

 بلومبرگ با بیان این مطلب اعلام کرد اقدام بازرسان قصد دارند برنامه پیشنهادی خود را ماه آینده میلادی در وین اتریش به دیپلمات‌های حاضر در نشست برجامی ارائه دهند.

از زمانی که در آغاز سال جاری میلادی و با افزایش تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشورمان، دولت ایران دسترسی ناظران آژانس اتمی را به فعالیت‌های هسته‌ای کاهش دادند، این افراد در تلاش هستند تا نگاهی کلی از وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای ایران به دست آورند.

با توجه به آن که مذاکرات برجامی در وین در حال حاضر پیشرفتی نداشته و زمان برگزاری دور هفتم آن نیز تعیین نشده است، ایران دسترسی ناظران آژانس به فعالیت هسته‌ای را محدودتر از گذشته کرده است و اجازه ضبط ویدئو و گردآوری برخی اطلاعات را به این نهاد بین‌المللی نمی‌دهد.

دیپلمات‌های حاضر در وین نیز به بلومبرگ گفتند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این توانایی را دارد که توافق جداگانه‌ای با ایران داشته باشد و به موجب آن تعداد دفعات بازدید خود از سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم را مرتب به‌روزرسانی کند.

بلومبرگ همچنین ادعا کرده است: «این توافق که به اصطلاح با نام “توافق جامع پادمانی” شناخته می‌شود و کشور‌ها را مجبور می‌کند چنانچه از مرز‌های تعیین شده در توافق اصلی عبور کردند، اجازه دسترسی برای بازرسی و نظارت بیشتر را به بازرسان بدهند.»

دو مقام مطلع از این تصمیم بازرسان آژانس اتمی نیز مدعی شدند: «تصمیم ایران برای غنی‌سازی اورانیوم و افزایش کلاهک‌های هسته‌ای خود به وضوح عبور کردن از خطوط تعیین شده است.»

پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی ادعایی که در اختیار اعضای این نهاد بین‌المللی قرار گرفت، پیشرفت فعالیت‌های ایران در زمینه اورانیوم فلزی غنی‌شده را تأیید کرده است. این آژانس مدعی شده ایران اقدام به تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد کرده است.

این در حالی است که به ادغان منابع خبری، ایران بر این مسأله که اهدافش تماماً صلح آمیز و در حال توسعه نوع جدیدی از سوخت رآکتور است، تأکید کرده است.

مقامات تهران بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر صیانت از حقوق ملت در برجام، اعلام کرده‌اند تا زمانی که طرف‌های غربی و به ویژه آمریکا به تمامی تعهداتش ذیل برجام عمل نکند، ایران به صورت گام به گام اقدام به کاهش تعهدات خود در این باره خواهد کرد.

 

باشگاه خبرنگاران

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close