اخبار ایران

اما و اگرهای ساخت یک میلیون مسکن

روزهای بروجرد- رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در مورد وعده دولت در رابطه با ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی می‌گوید: در حوزه مسکن برنامه ما این است که سالی یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود و تلاش ما این است که مصالح از جمله سیمان و میلگرد از طریق دلالی نباشد و از طریق خرید مستقیم از کارخانه باشد تا واحد‌ها با کمترین قیمت به‌دست مردم برسد.

به گزارش فرارو، وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ساخت برخی واحد‌ها را خود مردم و برخی را بنیاد مسکن بر عهده می‌گیرد تا کار‌ها به سرعت پیش برود. از سویی با این قانون جدید جهش و رونق مسکن که توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شده به ما اجازه خوبی داده و زمین، وام و کمک‌های خوبی به مردم ارائه خواهد شد تا صاحب خانه شوند.

این درحالیست که این طرح مخالفان زیادی دارد که اجرای آن در شرایط کنونی اقتصاد کشور را زیانبار می‌دانند. این مخالفان حتی در میان حامیان دولت نیز دیده می‌شوند مهمترین موضوع این است که منتقدان می‌گویند منابع مالی اجرای این طرح مشخص نیست، از طرف دیگر باعث افزایش نقدینگی و تورم می‌شود.

آیا اولویت امروز کشور، ساخت یک میلیون مسکن در سال است؟

وحید شقاقی شهری رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه اجرای طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال با، اما و اگر‌های بسیار زیادی روبرو است، اظهارداشت: تاکنون هیچگونه مد‌ل‌سازی و همچنین جزئیات این طرح اعلام و یا منتشر نشده، این در حالی است که برای اجرای چنین طرحی این با گستردگی، منابع مالی بسیار زیادی لازم است، اما هنوز جزئیات این طرح در دسترس قرار نگرفته تا بر اساس این اطلاعات بتوان این موضوع را مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار داد.

وی افزود: از سویی سوالات بنیادینی در رابطه با اجرای چنین طرحی وجود دارد، سوال اساسی این است که آیا در حال حاضر ساخت مسکن با این ابعاد و حجم جزء اولویت‌های اول اقتصادی کشور است یا اینکه اصلاح نظام بودجه‌ریزی و جبران کسری بودجه با کمترین میزان تورم، اصلاح نظام بانکی، بیمه‌ای، مالیاتی و … باید در اولویت قرار بگیرد، در خبر‌ها آمده بود که به نظام بانکی دستور داده شده ۳۵۰ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شود، این در حالی است که تامین چنین مبلغ هنگفتی با توجه به کسری شدید بودجه دولت در سال جاری و سال آینده با تردید‌های بسیار زیادی روبرو است.

شقاقی با تاکید بر اینکه اساساً ساخت مسکن وظیفه دولت نیست، گفت: دولت به جای اینکه بخواهد خود وارد کار شده و اقدام به مسکن‌سازی کند باید به جای آن زیرساخت‌های لازم برای ورود بخش خصوصی به این حوزه را فراهم کنند و اقدام به سیاستگذاری نمایند، نه اینکه خود بخواهد به صورت مستقیم وارد کار شود، از سوی اینکه شما به عنوان یک وزیر بخواهید به نظام بانکی دستور دهید که ۳۵۰ هزار میلیارد تومان منابع تجهیز کنند برای اجرای چنین طرحی با این وسعت به نظر می‌رسد که کار با دستور پیش نخواهد رفت.

وی اضافه کرد: وظیفه اصلی دولت تعیین سیاستگذاری و نظارت است، به بیان دیگر دولت باید زیرساخت‌ها و بستر‌های لازم را برای فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد ملی فراهم کند نه اینکه خود بخواهد به صورت مستقیم تولید مسکن را بر عهده بگیرد، زیرا اجرای چنین طرح‌های کلانی تمام وقت و تمرکز دولت را می‌گیرد و دیگر توانی باقی نمی‌ماند تا دولت به سایر مسائل و مشکلاتی که وجود دارد، رسیدگی کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه مسکن موضوع تک بعدی نیست، ادامه داد: اینکه شما بخواهید خانه بسازید و فکر کنید که کار تمام شده، اینطور نیست علاوه بر آن به زیرساخت‌هایی نیز دارد، از جمله بیمارستان، مدرسه، جاده، حمل ونقل و…، موضوعاتی از قبیل مهاجرت، مسائل رفاهی، ترکیب جمعیتی، آمایش سرزمین و بسیاری از دیگر مسائل را باید در در اجرای پروژه‌های ساخت مسکن در سطح ملی در نظرگرفت؛ بنابراین اجرای چنین طرحی و ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق دارد و همین طوری نمی‌توان کاری را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین موضوعات امروز کشور خالی شدن روستا‌ها از جمعیت است، خاطرنشان کرد: طی چندین دهه گذشته با رشد بسیار سریع شهرنشینی روبرو بوده‌ایم که این موضوع باعث شده روستا‌ها خالی از سکنه شود. این مسئله به دلیل عدم وجود اشتغال در روستاها، تمرکز قدرت در شهر‌های بزرگ، مشکلات زیرساختی و… رخ داده، این در حالی است که ما حال حاضر ما با چالش‌های بسیار زیادی از جمله مشکلات آب، محیط زیست، اشتغال، عدم عدم توزیع عادلانه امکانات و تمرکز جمعیت در در شهر‌های بزرگ مواجه هستیم، حال اینکه جانمایی این مسکن‌ها به چه شکلی می‌خواهد انجام شود خود مسئله بسیار مهمی است که باید یک کار کارشناسی و دقیق بر روی آن انجام شود. حال با توجه به چنین مسائلی اجرای این طرح مسکن‌سازی توسط دولت با تردید‌های بسیاری زیادی روبرو است.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close