اخبار جهان

آخرین سرباز آمریکایی افغانستان را ترک کرد

روزهای بروجرد- آمریکا بعد از بیست سال به حضور نظامی خود در افغانستان، امروز به طور رسمی پایان داد و خاک این کشور را ترک کرد.

به گزارش فرارو، پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد که آخرین گروه آمریکایی‌ها، افغانستان را ترک کرده‌اند و پس از ۲۰ سال طولانی‌ترین جنگ در تاریخ ایالات متحده آمریکا با پرواز آخرین هواپیما به پایان رسید.

بنا به اعلام پنتاگون، سفیر آمریکا در افغانستان و یک ژنرال آمریکایی آخرین افرادی بودند که دوشنبه‌ شب خاک افغانستان را ترک کردند. مقامات وزارت دفاع آمریکا می‌گویند که موفق به تخلیه همه افرادی که مایل به خارج کردن آنها از خاک افغانستان بودند نشدند.

ژنرال کنت مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) در یک نشست خبری گفت: «آخرین هواپیمای سی-۱۷ در ۳۰ اوت در ساعت ۱۹:۲۹ به وقت گرینویچ از فرودگاه کابل بلند شد.»

او گفت بیش از شش هزار شهروند آمریکا در جریان عملیات تخلیه اتباع این کشور به خارج از افغانستان منتقل شدند. فرمانده سنتکام گفت: «هرچند عملیات تخلیه نظامی به پایان رسیده است اما ماموریت دیپلماتیک برای اطمینان یافتن از اینکه تعداد بیشتری از اتباع آمریکایی و افغان‌های واجد شرایط خواهند توانست از افغانستان خارج شوند ادامه می‌یابد.»

براساس گزارش‌ها نیروهای طالبان در فرودگاه کابل خروج کامل نیروهای آمریکایی را با تیراندازی هوایی جشن گرفتند. 

آمریکا در حالی از افغانستان خارج ‌شد که در دو هفته گذشته جهان شاهد فروپاشی دولت این کشور بود. 

بعد از ۱۱ روز جنگ شدید در برخی از مناطق افغانستان و سقوط ولایت‌های متعدد به دست گروه طالبان یا از طریق درگیری و یا با خروج و تسلیم نیروهای دولتی از مقرهای خود، در نهایت روز یکشنبه، ۲۴ اسد/مرداد، این گروه به دروازه‌های کابل رسید که در نتیجه محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با تعدادی از همراهانش از افغانستان فرار کردند.

بعد از تصرف غیرمنتظره کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف، اعلام کردند که شهروندان و همکاران محلی خود را از افغانستان خارج می‌کنند.

در بیشتر از ۱۰ روز گذشته آمریکا بیشتر از ۱۱۰ هزار شهروند آمریکایی و همکاران، و پیمانکاران خود را از افغانستان تخلیه کرد.

حضور بیست ساله آمریکا

به گزارش بی بی سی، آمریکا در پاسخ به حمله ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، بعد از اینکه گروه طالبان درخواست آمریکا برای تسلیم‌ اسامه بن لادن، رهبر وقت شبکه القاعده، را نپذیرفت، با مجوز شورای امنیت، مشارکت ناتو، همراهی عملی کشورهای همسابه افغانستان از جمله ایران در راس ائتلاف بزرگ جهانی به افغانستان حمله کرد.

در نتیجه این حمله، سرانجام “امارت اسلامی طالبان” را که بیشتر کشور را در کنترل خود داشت، در کمتر از یک ماه سقوط کرد.

در سال ۲۰۰۴، نخستین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان رگزار شد که در نیتجه آن، حامد کرزی، برای ۵ سال انتخاب شد.

در سال‌های بعد نیز سه دوره انتخابات ریاست جمهوری، و چهار دوره انتخابات پارلمانی برگزار شد.

در سال ۲۰۰۶، شورشیان طالبان بازگشتند، با تحرکات پراکنده و راه اندازی عملیات‌های انتحاری که در افغانستان سابقه نداشت و افغانستان وارد مرحله دیگری از خشونت‌ها شد.

در مه سال ۲۰۱۱، ده سال بعد از حملات یازدهم سپتامبر، کماندوهای آمریکایی شبانه به مخفی‌گاه اسامه بن لادن در ابیت‌آباد، در نزدیکی اسلام آباد پایتخت پاکستان، یورش بردند و او را کشتند و سپس جسدش را به دریا انداختند.

در سال ۲۰۱۱، در حالی که بیش از ۱۰۰ هزار نیروی آمرکایی در افغانستان بود، باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا ، برنامه کاهش سربازان در افغانستان را اعلام کرد.

قرار شد تا پایان سال ۲۰۱۴، نیروهای آمریکا و ناتو مسئولیت تامین امنیت را به نیروهای امنیتی افغانستان انتقال دهند. روند انتقال مسئولیت‌های امنیتی تا آخر سال ۲۰۱۶ تکمیل شد.

آمریکا همچنان به کمک‌های مالی و نظامی، از جمله نیروی هوایی، مشاوره، آموزش حدود ۳۰۰ هزار نیروی ارتش و پلیس افغانستان ادامه داد.

در فوریه ۲۰۲۰، زلمی خلیلزاد، به نمایندگی از آمریکا و ملا عبدالغنی برادر، معاون رهبر طالبان در دوحه قطر توافقنه‌ای موسوم به “آوردن صلح به افغانستان” را امضا کردند.

بنا به این توافقنامه صلح، آمریکا متعهد شد که نیروهایش را تا اول ماه می ۲۰۲۱ از افغانستان خارج کند.

دولت اشرف غنی، از مذاکرات صلح کنار گذاشته شد. اما او با اصرار آمریکا و با اکراه زیاد بیش از ۶۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرد.

اگرچه طالبان تعهد کرده بود که زندانیان رها شده به جنگ بر نمی‌گردند اما بنا به گزارش‌ها، بیشتر آنها با جنگجویان طالبان همراه شدند و ولسوالی‌ها و شهرهای عمده را از کنترل دولت خارج کردند تا در نهایت کشور سقوط کرد و طالبان پس از فرار غنی وارد کابل شد.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close