اخبار ایران

جزییات شروع تحصیلی سال جدید

روزهای بروجرد- یک هفته دیگر تا شروع سال تحصیلی جدید مانده است. هنوز یکی می‌گوید از مهرماه مدارس بازگشایی می‌شود و آنن یکی می‌گوید از آبان ماه. این در حالی است که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته ممکن اس در آبان ماه خیز جدید کرونا را داشته باشیم. عادل برکم، کارشناس حوزه آموزش می‌گوید در چنین وضعیتی باید فقط برخی از مناطق و رشته‌ها حضوری شود.

تاکنون حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دز دوم را تزریق کرده‌اند، یعنی حدود ۲۰ درصد از تعدادی که باید واکسینه شوند تا جامعه ایمنی نسبی پیدا کنند. اما برخی از خانواده‌ها بر این باور هستند که آموزش مجازی ضربه بزرگی به آمورش و ارتباطات اجتماعی فرزندان آنها وارد کرده و خواهان بازگشایی مدارس هستند. برخی هم می‌گویند امکانات آموزش مجازی را ندارند.

از سوی دیگر برخی نیز می‌گویند با توجه به وضعیت کرونا جان فرزندانشان را به خطر نمی‌اندازند. اگرچه سرعت واکسیناسیون در هفته‌های اخیر بیشتر شده است اما هنوز تعداد زیادی یا واکسینه نشدند یا فقط دز اول را تزریق کرده‌اند. در حالی که باتوجه به ظهور گونه‌های جدید کرونا، برخی از کشورها تزریق دز سوم واکسن کرونا را نیز در دستور کار قرار دادند.

حالا هفته دیگر سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود و برخی از خانواده مانده‌اند بر سر دوراهی! عادل برکم، کارشناس حوزه آموزش در این مورد می‌گوید: « در مدرسه فقط مسائل آموزشی دنبال نمی‌شود بلکه مهارت‌های اجتماعی و ارتباطاتی نیز را باید در نظر گرفت.»

او با تاکید بر ضرورت واکسیناسیون در کشور، ادامه می‌دهد: «ایده‌آل و درست این بود که واکسیناسیون در کشور به گونه‌ای پیش می‌رفت که مدارس مهرماه بازگشایی می‌شدند اما این اتفاق نیفتاد. نهادهایی مثل یونسکو و یونیسف هم توصیه می‌کنند که مدارس حضوری شود.»

برکم در ادامه از مشکلات آموزش مجازی در کشور می‌گوید: «از مشکلات آموزش مجازی می‌توان به کیفیت کمتر آن نسبت به حضوری اشاره کرد. ضمن اینکه برای آموزش مجازی باید زیرساخت آن فراهم باشد. اما به دلایل اقتصادی برخی از دانش‌آموزان به دستگاه و ابزار دیجیتال برای شرکت در کلاس‌های مجازی دسترسی ندارند. بنابراین از نظر عدالت آموزشی نیز با مشکل مواجه می‌شویم.»

برخی رشته‌ها و مناطق آموزش حضوری شود

اما موضوع این است که در حال حاضر جامعه برای کرونا ایمن نشده است. حالا راه حل چیست؟ باید همچنان آموزش مجازی را ادامه داد؟

برکم با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در حال حاضر با توجه کمبود واکسن، کاری که می‌توان کرد این است که آموزش و پرورش برخی رشته‌ها و سطوح تحصیلی و مناطق را در اولویت بازگشایی قرار دهد. در برخی مناطق از نظر واکسیناسیون شرایط بهتری دارند. آموزش و پرورش می‌تواند این مناطق آموزش حضوری را از سرگیرد.»

او با بیان اینکه برخی از رشته‌ها نیاز ضروری به آموزش حضوری دارند، می‌گوید: «برخی از رشته‌ها مانند فنی از آموزش فنی آسیب زیادی دیدند. ورودی سال ۹۸-۹۹ که ورودی رشته فنی بودند تنها سه یا چهار ماه در کارگاه بودند. یعنی نیمی از سال دهم و سال یازدهم به صورت کامل مجازی بودند. در برهه‌هایی کلاس‌های حضوری برگزار شد اما چندان اثرگذار نبود. البته اگر از بازگشایی مدارس می‌گوییم منظور بازگشایی ایمن مدرسه است. یعنی تمهیدات لازم صورت گیرد.»

البته تنها خانواده‌ها نیستند که مخالف یا موافق بازگشایی مدارس هستند. دانش‌آموزان نیز در کنار خانواده‌ها نظرات خود را بازگشایی مدارس بیان کرده‌اند. برخی می‌گویند با آموزش مجازی عقب مانده‌اند و برخی نیز می‌گویند جان خود و خانواده‌هایشان را به برای آموزش حضوری به خطر نمی‌اندازند.

براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به بیش از پنج میلیون نفر رسیده است. حالا باید دید در چنین شرایطی بالاخره مقامات مدارس را بازگشایی می‌کنند یا نه؟

 

منبع: تجارت نیوز

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close