اخبار بروجرد

ویلاسازی مانع احیای قلعه آقبلاغ شد

روزهای بروجرد-معاون عمرانی فرماندار بروجرد با اشاره به ماهیت قلعه آقبلاغ اظهار داشت: افراد زیادی می خواستند به روستا بیایند و ساکن آنجا شوند و یک منطقه را نیز جلوی قلعه(روبروی روستای قدیمی) برای سکونت انتخاب کرده بودند که یک زمین تخت با موقعیت خوب بود.

مسعود فلاح  در گفت و گو با رصد نیوز هدف ساکنان جدید این منطقه را ویلا سازی با استفاده از زمین و خدمات رایگان و نه احیای روستا ذکر کرد و افزود: برخی افراد به دنبال ویلاسازی بودند که ما مخالفت کردیم و گفتیم اگر میخواهید روستا را احیا کنید همان افرادی که قبلا در روستا بودند (حالا درصدی بیشتر) این کار را انجام دهند اما دولت هیچ خدماتی نمی دهد.

وی با بیان اینکه ساختمان سازی آن گونه نخواهد بود که خانه های چند طبقه بسازند بلکه باید سنتی و تحت نظر میراث فرهنگی ساخته شود تا با بافت قلعه همخوانی داشته باشد، عنوان کرد: در این راستا نه قول و نه وعده وعیدی به کسی داده ایم و گفته ایم هر کس میخواهد که به روستا برگردد زمینش را مشخص کند طراحی کل روستا را بنیاد مسکن انجام می دهد و حتی گفتیم آواربرداری باید با مالک و خانه سازی تحت نظر میراث فرهنگی باشد.

فلاح ادامه داد: ۱۴۰ نفر ادعا داشتند که می خواهند به روستا برگردند در صورتی که مشخص بود قصد احیای روستا را نداشتند و فقط می خواستند ویلاسازی کنند. در سال های گذشته با همکاری سپاه و اعتبارات میراث فرهنگی کارهای خوبی در قلعه آقبلاغ انجام و باعث شد که قلعه شکل و شمایلی به خود بگیرد.

فلاح گفت: فضای داخلی آن شامل ۵ اتاق است که تقریباً درست شده اما مدتی است که مانند قبل به آن رسیدگی نمی شود اما نکته مهم این است که این قلعه موقعیت عالی در زمینه گردشگری دارد و طرح های خیلی خوبی را در آن جا می شود اجرا کرد و یک ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر است.

وی درباره اقدامات سپاه نیز یادآور شد: پیش از این کارهای زیادی در جهت احیای این قلعه انجام داده اما حاشیه قلعه وضعیت مناسبی ندارد و بیشتر مخروبه و آثار باقی مانده از خانه هایی است که مهاجرت کرده اند اما می‌شود احیایش کرد به شرطی که به دنبال احیای روستا باشند نه ویلاسازی.

معاون عمرانی فرماندار ادامه داد: امور آب باید آنجا کنترل کند که آیا امکان زدن چاه آب در آنجا وجود دارد که از آن استفاده شود یا نه زیرا قبلا از آب قنات استفاده می کرد اگر مشکل آب حل شود به راحتی می‌توان خدمات زیربنایی را ارائه داد.

به گفته وی مالکیت قلعه در اختیار خود آقای دکتر پور پرویز است و میراث فرهنگی هم روی آن نظارت دارد و از تخریبش جلوگیری می کند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close