اخبار بروجردویژه ها

روز خبرنگار در تلویزیون: بدون نام صارمی، بی اشاره به جنایت طالبان!

روزهای بروجرد- هر سال در ۱۷ مرداد ابتدا از مناسبت این روز – شهادت محمود صارمی به دست طالبان در مزار شریف در سال ۱۳۷۷- گفته می‌شد اما امسال همزمان با پیش‌روی های طالبان این فقره فاکتور گرفته شده است!

 

مهرداد خدیر(عصر ایران)– سال‌هاست که ۱۷ مرداد به عنوان روز خبرنگار نام گذاری شده و مناسبت آن هم شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در حملۀ طالبان به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در شهر مزار شریف افغانستان است.

در آن یورش به جز صارمی شماری از دیپلمات‌های ایرانی نیز به شهادت رسیدند.

این اتفاق در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ رخ داد و در ۲۳ سال گذشته در این باره بحث‌های فراوان درگرفته که آیا امکان جلوگیری از این اتفاق وجود داشت یا نه یا آیا اشتباه محاسباتی در انتقال ایرانیان حاضر صورت گرفت یا موارد دیگر.

امسال اما اتفاق متفاوتی رخ داده و آن هم بازگشت طالبان یا طالب‌های پشتون به عرصۀ سیاست در افغانستان است و گویا طالبان به عنوان یک واقعیت پذیرفته شده و پذیرش هیأت اعزامی آنان در تهران و مشهد نه یک استثنا که قاعده بوده چون دیر و دور نیست که جمهوری اسلامی افغانستان به امارت اسلامی افغانستان تبدیل و به عنوان واقعیت موجود در همسایگی شرقی پذیرفته شود.

شاید به همین خاطر باشد که در اخبار ساعت ۱۴ شبکۀ اول سیمای جمهوری اسلامی ایران در ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ و در گزارشی که به مناسبت روزخبرنگار پخش شد نه اشاره‌ای به مناسبت این روز – حملۀ طالبان به نمایندگی ایران در مزار شریف –شد و نه حتی نامی از شهید محمود صارمی برده شد! تصویر دو خبرنگار نازنین قربانی سانحۀ اخیر اتوبوس در سفر محیط زیستی یا قربانیان کرونا را نشان دادند اما سوژه اصلی- صارمی – را نه! شاید تا خدای ناکرده به “ملا عبدالغنی برادر” که چندی پیش میهمان‌مان بود بر نخورد. ( نویسنده بخش های دیگر را ندیده اما اخبار ساعت ۱۴ رسمی ترین بخش حبری سیماست)

مثل این که در روز معلم به ترور استاد مرتضی مطهری در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ به دست گروه فرقان اشاره نشود. (روز معلم البته ۱۲ اردیبهشت است) یا در روز شعر به نام شهریار اشاره نشود.

آیا تلویزیون با طالبان رودربایستی دارد یا سیاست رسمی در قبال طالبان تغییر کرده است؟

در این روزها البته روشن شده بنای صدا وسیما بر تهییج افکار عمومی علیه طالبان نیست چرا که اگر چنین بود گزارش‌های هرات با شهروندانی فارسی زبان و غالبا شیعه مذهب آب و تاب پخش می‌شد و نیروهای مقابل طالبان، مردم توصیف می‌شدند و نمی‌گفتند نیروهای دولت افغانستان.

  با این وصف بعید نیست اگر طالبان کابل را هم فتح کنند و با ساقط کردن جمهوری اسلامی افغانستان و تشکیل امارت اسلامی بر تخت بنشینند از ایران هم بخواهند روز خبرنگار را از ۱۷ مرداد به روز دیگری تغییر دهد تا نیاز به یادآوری جنایت طالبان هم نباشد و چه بسا سال دیگر به جای ۱۷ مرداد روز دیگری به عنوان روز خبرنگار تعیین شود مثلا روز سقوط هواپیمای خبرنگاران در ۱۵ آذر ۱۳۸۵ و تغییر نماد خبرنگار از شهید صارمی به علیرضا افشار که در این ۱۵ سال به خاطر پی‌گیری‌های مثال‌زدنی پدر نام و تصویر او در مقابل نگاه شهروندان وبر مکان‌های مختلفی بوده است.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close