اخبار ایرانویژه ها

گزارش مرکز آمار از درآمد ۷۴ میلیون تومانی خانوارها/ پرهزینه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین خانوارهای ایرانی

روزهای بروجرد- گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد متوسط درآمد سالانه‌ یک خانوار شهری ۷۶ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان بوده و این در حالی است که متوسط هزینه کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری ۶۲ میلیون و ۱۳۹ هزار تومان بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، مرکز آمار ایران اعلام کرد متوسط هزینه کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری ۶۲ میلیون و ۱۳۹ هزار تومان بوده که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٣١ درصد افزایش نشان می دهد.

از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری ۱۶ میلیون و ۱۹۴ هزار تومان با سهم ۲۶ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۴۶ میلیون و ۲۹ هزار تومان با سهم ۷۴ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده های آن و گوشت هرکدام با سهم ۲۱ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۵۰ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

بنا به گزارش مرکز آمار، متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ۷۶ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان بوده که نسبت به سال قبل ٣٨ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٣٩٩ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است.

بر این اساس، منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می­ دهد که ۳۱.۴ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۱۵.۷ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۵۲.۹ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تامین شده است.

مرکز آمار همچنین با مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٣٩٨ نسبت به سال ١٣٩٩، اعلام کرد: خانوارهای استفاده کننده از یخچال فریزر از ۷۰.۲ به ۷۱.۹، جاروبرقی از ۹۱.۷ به ۹۱.۵، ماشین لباسشویی از ۸۷.۱  به ۸۷.۳، اجاق گاز از ۹۹.۱ به ۹۸.۹ و مایکروویو و فرهای هالوژن دار از ۱۲.۳ به ۱۲.۴ درصد تغییر یافته است. همچنین درصد خانوارهای شهری استفاده کننده از اتومبیل شخصی و ماشین ظرفشویی هر کدام به ترتیب با ۵۳.۱ و ۷.۶ درصد نسبت به سال قبل بدون تغییر بوده است.

در این میان، عمده ترین نوع سوخت مصرفی ۹۴.۵ درصد از خانوارهای شهری برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) در سال ۹۹ اعلام شده است.

هزینه و درآمد خانوار روستایی

مرکز آمار ایران در ادامه متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار روستایی را ۳۴ میلیون و ۶۷ هزار تومان اعلام کرد که نسبت به سال قبل ۳۰.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. بر این اساس، از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار روستایی ۱۳ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان با سهم ۴۰ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۲۰ میلیون و ۴۲۳ هزار تومان با سهم ۶۰ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن با ۲۵ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۳۲ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

بنا به این گزارش، متوسط درآمد اظهار شده­ سالانه‌ یک خانوار روستایی ۴۲ میلیون و ۴۷ هزار تومان بوده است که نسبت به سال قبل ۴۱.۶ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می­ دهد که ۳۲.۷ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۲۹.۷ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۳۷.۵ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تامین شده است.

مرکز آمار ایران همچنین گزارش کرد: مقایسه درصد خانوارهای روستایی استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۹ نشان می­ دهد که خانوارهای استفاده کننده از اتومبیل شخصی از ۳۲.۷ به ۳۴.۱، یخچال فریزر از ۵۰.۴ به ۵۲.۷، اجاق گاز از ۹۸.۴ به ۹۸.۳، جاروبرقی از ۶۵.۹ به ۶۷.۵، ماشین لباسشویی از ۵۶.۵ به ۵۸.۱، ماشین ظرفشویی از ۰.۵ به ۰.۴ و مایکروویو و فرهای هالوژن دار از ۲.۳ به ۱.۶ درصد تغییر یافته است.

– در سال ۱۳۹۹ عمده ترین نوع سوخت مصرفی ۷۵.۲ درصد از خانوارهای روستایی برای گرما، گازطبیعی (شبکه عمومی) و ۱۳.۳ درصد نفت سفید بوده است.

متوسط هزینه‌ها و درآمد خانوار بر حسب استان

مرکز آمار ایران با اشاره به متوسط هزینه و درآمد خانوار برحسب استان، گزارش داد: بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ۹۵ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان بیشترین و استان خراسان شمالی با ۳۵ میلیون و ۱۹۴ هزار تومان کمترین هزینه را در سال ١٣٩٩ داشته‌اند. همچنین استان تهران با ۱۰۹ میلیون و ۸۱۱ هزار تومان بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۴۷ میلیون و ۸۸۳ هزار تومان کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٣٩٩ به خود اختصاص داده است.

بنا به این گزارش، بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی نشان می‌دهد که استان البرز با ۵۶ میلیون و ۶۴۲ هزار تومان بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱۸ میلیون و ۳۹ هزار تومان کمترین هزینه را در سال ١٣٩٩ داشته‌اند. همچنین استان البرز با ۶۷ میلیون و ۶۸۹ هزار تومان بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱۸ میلیون و ۱۰۹هزار تومان، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار روستایی را در سال ١٣٩٩ به خود اختصاص داده است.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close