اخبار بروجرد

نمونه‌ای از تغییرات اقلیمی در بروجرد

محمد گودرزی (الف.فرهیخته)- این روزها مسئله‌ی خشکسالی و کاهش منابع آبی به ویژه در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان به یک بحران مهم زیست‌محیطی و سیاسی اجتماعی تبدیل شده و موضوع اصلی رسانه‌های همگانی قرار گرفته است.

بی آن که بخواهم به اصل موضوع و بررسی علل آن وارد شوم، موضوعی که در صلاحیت علمی من نیست، خبری از روزنامه «راز» شماره ۸۶، به تاریخ هفتم مرداد ۱۳۲۵ را نقل می‌کنم که به خوبی از تغییرات گسترده‌ی اقلیمی منطقه حکایت می‌کند:

«دو روز بود که هوا گرمیِ بی‌سابقه‌ای داشت و مردم در زحمت بودند. هوا از دیروز تا حدی رو به بهبودی نهاده. دیروز سه ساعت بعد از ظهر درجه‌ی حرارت ۳۱ بود.»

از خبر روزنامه راز می‌توان فهمید که احتمالا دمای شهر در روزهای آغازین مرداد ماه ۱۳۲۵ چند درجه‌ای بیشتر از عدد ۳۱ بوده و مثلاً به حدود ۳۴ یا ۳۵ درجه رسیده است و همین میزان گرما، مشکلاتی را برای مردم شهر به وجود آورده بود. اما در چند روز گذشته، یعنی روزهای آغازین مرداد ماه ۱۴۰۰ شهر ما دمای بالای ۴۰ درجه و حتی ۴۴ درجه را هم تجربه کرد! مقایسه‌ی این دو عدد که یکی به مرداد ۱۳۲۵ و دیگری مرداد ۱۴۰۰ مربوط است از تغییر شگفت اقلیم منطقه در ۶۵ سال اخیر پرده برمی‌دارد.

به راستی کدام عوامل سبب شده بروجرد امروز نسبت به ۶۵ سال پیش تا این اندازه گرم شود؟!

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close