ورزش

میزبانی تیم ملی فوتبال در گروی صدا و سیما

روزهای بروجرد- صداوسیمای ایران باید حق پخش تلویزیونی مسابقات پیش روی تیم ملی را به کنفدراسیون فوتبال آسیا بپردازد.

عرفان حاج‌بابایی: صداوسیمای ایران اساسا با مفهومی به اسم حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال مشکل دارد. این مشکل سال هاست که در عرصه داخلی و باشگاهی وجود داشته و صداوسیما علی رغم این که بازی های لیگ برتر را به طور زنده پخش می کند، اما طی این سال ها حق پخش واقعی را  به باشگاه های ایرانی پرداخت نکرده و تلاش های مختلف هم برای تحقق این امر ناکام مانده است. عدم پرداخت حق پخش کامل و واقعی تلویزیونی توسط صداوسیما، باشگاه های ایرانی را در آستانه ورشکستگی قرار داده اما حالا دامنه عدم علاقه صداوسیما به پرداخت حق پخش کامل و واقعی تلویزیونی مسابقات فوتبال ابعادی بین المللی پیدا کرده و این طور که از شواهد پیداست، میزبانی تیم ملی در رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ معطوف به پرداخت این مبلغ توسط صداوسیما است.

قضیه از چه قرار است؟

میرشاد ماجدی عضو هیئت رییسه فدراسیون فوتبال روز ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ در گفت و گویی که در سایت فدراسیون فوتبال منتشر شد در خصوص بحث میزبانی ایران در استادیوم آزادی از رقبای خود گفت: همه نکاتی که AFC در خصوص بحث میزبانی از فدراسیون فوتبال ایران خواسته را رعایت کردیم. در این راستا جلسات و مذاکرات بسیار زیادی برگزار شده و تقریبا به انتهای خود رسیده است. فقط مشکلی که بر سر راه وجود دارد، مبلغی است که صدا و سیما باید بابت حق پخش تلویزیونی به کنفدراسیون فوتبال آسیا پرداخت کند. در واقع AFC میزبانی در تمامی رده‌ها را منوط به پرداخت این وجه کرده است. تا جایی که می‌دانم، اکنون رئیس فدراسیون مذاکرات خوبی با صدا و سیما داشته و امیدوارم با درایتی که مسئولان صدا و سیما در خصوص اتخاذ رویه‌ای برای پرداخت وجه حق پخش به کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش خواهند گرفت، میزبانی مسابقات تیم ملی را بر عهده داشته باشیم و قول همکاری لازم را بدهند تا این بحث ملی را زودتر رفع کنیم.اگر تا چند روز آینده این مبلغ پرداخت نشود، میزبانی از ما گرفته می‌شود. خواهشم این است که با تدابیری که مسئولان صدا و سیما اتخاذ می کنند، در اسرع وقت با هماهنگی‌هایی که با فدراسیون می شود، مبلغ درخواستی AFC را پرداخت کنیم و مانند گذشته میزبانی را در استادیوم آزادی برعهده بگیریم.»

 حسن کامرانی فر سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال هم در صحبت هایی تقریبا مشابه تاکید کرده بود که میزبانی ایران در گروی پرداخت پول حق پخش تلویزیونی مسابقات توسط صداوسیما است. صداوسیمایی که قطعا قصد دارد تا مسابقات تیم ملی را برای بینندگانش پخش کند اما ظاهرا اگر بخواهد که این کار را بدون پرداخت حق پخش تلویزیونی انجام دهد، ضمانت اجرایی سخت در انتظار فوتبال ایران خواهد بود.

البته سخت گیری کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در این مورد بی دلیل نیست. آن ها سال گذشته و به دلیل بدهی های انباشته به کارگزار طرف قرارداد ای اف سی که سیگنال پخش بازی ها را به تلویزیون های مختلف می فروشد، اجازه رسمی و قانونی پخش رقابت های لیگ قهرمانان آسیا را به صداوسیمای ایران ندادند.هر چند این مسابقات از طریق راه های دیگر پخش شد! اما …

حال به نظر می آید که AFC دیگر حواله به آینده را نمی پذیرد و نقدا خواهان این است که صداوسیمای ایران به عنوان تنها رسانه ای که امکان پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال در ایران را دارد، حق پخش تلویزیونی مسابقات تیم ملی را بپردازد. حق پخشی که قبلا اگر پرداخت نمی شد، ظاهرا چندان خللی در کار پخش زنده بازی ها ایجاد نمی کرد و احتمالا اگر الان هم پرداخت نشود، باز هم پخش زنده بازی ها صورت خواهد گرفت اما با این تفاوت که اگر این پول پرداخت نشود، تیم ملی به جای استادیوم آزادی احتمالا باید در کشوری مثل قطر از رقبای آسیایی اش میزبانی کند و مسئولیت این اتفاق بر گردن رسانه ای است که خود را ملی و یار دوازدهم فوتبال ایران می داند.

منبع: خبرآنلاین

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close