ورزش

یوفا قانون «گل زده در خانه حریف» را لغو کرد

روزهای بروجرد- اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا اعلام کرد از این به بعد در تمام تورنمنت‌های باشگاهی اروپایی، قانون گل زده در خانه حریف محاسبه نخواهد شد.

به گزارش یورونیوز، مسئولان یوفا به قانونی خاتمه دادند که در این سال‌ها باعث صعود و البته حذف بسیاری از تیم‌ها در مراحل حذفی لیگ قهرمانان اروپا و همچنین لیگ اروپا شده بود.

پیشتر در صورتی که دو تیم در مجموع دو بازی رفت و برگشت با یکدیگر مساوی می‌کردند، گل‌های زده تیم مهمان در خانه حریف دو برابر حساب می‌شد و به این ترتیب تیم صعود کننده به مرحله بعدی آن رقابت‌ها مشخص می‌شد.

اکنون بر اساس تصمیم جدید یوفا، در صورتی که تیم‌ها بعد از پایان دو ۹۰ دقیقه مسابقه به تساوی دست یابند، بازی به وقت‌های اضافی و در نهایت به ضربات پنالتی کشیده خواهد شد. قانون گل زده بیشتر در خانه حریف از سال ۱۹۶۵ در یوفا اجرایی شد و حالا پس از حدود ۵۷ سال کنار گذاشته می‌شود.

احتمالا مهمترین خاطره ایرانیان از قانون گل زده در خانه حریف، بازی رفت و برگشت مقابل استرالیا در مرحله مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ است. جایی که شاگردان والدیر ویرا با استفاده از این قانون توانستند به مدد گل‌های زده بیشتر در خانه حریف به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه راه یابند. البته فیفا هنوز تصمیم تازه‌ای در خصوص تغییر این قانون اتخاذ نکرده است.

از مهمترین مواردی که در ده سال اخیر تیمی از قانون بهره برده می‌توان به بازی سال ۲۰۱۳ دو تیم بایرن مونیخ و آرسنال اشاره کرد. جایی که مونیخی‌ها در بازی رفت با نتیجه ۳-۱ آرسنال را در لندن شکست دادند اما در خانه با حساب ۲-۰ بازی را واگذار کردند. با این حال بایرن مونیخ با همان یک گل زده در خانه حریف موفق شد حریف خود را حذف کند و در نهایت هم به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپای آن سال دست یابد.

یوفا اعلام کرده از فصل جدید این قانون برای تمام بازی در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا و همچنین مسابقات تازه تاسیس «لیگ کنفرانس اروپا» اجرایی می‌شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close