اخبار بروجرد

چراغ سبز شهروندان بروجردی به وضعیت قرمز کرونا

روزهای بروجرد- عادی انگاری و کم توجهی از سوی مردم و مسوولان در ۲ماه اخیر چراغ سبزی بود که موجب شد کشور از موج پس از عبور از موج چهارم به پیک پرخطر پنجم و وضعیت قرمز کرونا برسد.

به گزارش ایرنا، از یک ماه قبل بیم آن می رفت که در پایان خرداد و اوایل تیرماه شاهد تغییر وضعیت کرونا از رنگ‌های زرد و آبی به وضعیت قرمز باشیم.

کرونا گویا تصمیم گرفته هفت خان را رد کند و امروز که به خان پنجم رسیده ایم یادمان افتاده که چرا در شرایط زرد و آبی بیخیال همه چیز شدیم و در پارک‌ها و گردشگاه‌ها بساط تفریح پهن کرده ایم.

چرا زمانی که شرایط کمی بهتر می شود یادمان می رود که کرونا همچنان وجود دارد و تا کشور واکسینه نشود نمی‌توان به استقبال شادی و عزا رفت یا درباغ‌های زیبا مهمانی و تولد گرفت.

وضعیت زرد کرونا به معنی آن نیست که می توان تشییع و مراسم ختم برای عزیز از دست رفته گرفت و یا در رستوران‌ها با یاد گذشته مهمانی برگزار کرد.

همه خوب می دانیم که کرونا در ۲سال اخیر به دلیل تداوم محدودیت‌ها برای همه اقشار به ویژه دانش آموزان، کسبه و بازاریان و همه خانواده ها خستگی روحی و جسمی به دنبال داشته اما اینکه خسته شدیم توجیه درستی برای عادی انگاری و از سرگیری زندگی روزمره نیست.

در تبلیغات انتخابات به خوبی مشاهده می شد اغلب افراد به ویژه جوانان بدون ماسک راهی ستادهای تبلیغاتی نامزدها شدند و بسیاری از مردم با حضور در بازار و بدون رعایت پروتکل‌ها بر انتشار بیشتر ویروس کمک کردند.

ضعیف بودن تبلیعات تلوزیونی در رعایت شیوه نامه های بهداشتی مبارزه با کرونا، کم توجهی از سوی مسوولان و سهل انگاری بیشتر مردم به پروتکل‌ها و از سرگیری زندگی عادی همه و همه دست به دست هم داد تا موج مسافرت‌ها در بروجرد و بیشتر نقاط مختلف کشور راه افتاده و بسیاری از رستوران‌ها، باشگاه‌های ورزشی و آموزشگاه‌های خصوصی فعالیت خود را از سر گیرند.

اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی

معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد در این خصوص گفت: با توجه به وضعیت شکننده کرونا در بروجرد،  ستاد مبارزه با کرونا این شهرستان تصمیم دارد با  اعمال محدودیت‌های جدید از ورود به وضعیت قرمز جلوگیری نماید.

احمد گودرزیان اظهار داشت: تعداد بستری‌های بیماران کرونایی در بروجرد در روزهای اخیر افزایش یافته و وضعیت فعلی پرخطر و بحرانی است و احتمال قرمزشدن وضعیت شهرستان وجود دارد.

وی اضافه کرد: از امروز ۱۴ تیرماه باید محدودیت‌های شرایط قرمز در شهرستان اعمال شود و از مراجعه ارباب رجوع بدون ماسک و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ادارات شهرستان جلوگیری خواهد شد.

فرماندار بروجرد از محدودیت فعالیت هتل‌ها، رستوران‌ها و تالارها خبر داد و بیان کرد: برگزاری هرگونه همایش و گردهمایی ممنوع است.

گودرزیان اظهار داشت: برگزاری هرگونه تجمع، مراسم ترحیم و عروسی ممنوع بوده و تردد شبانه از ساعت ۲۲ شب تا سه بامداد ممنوع می‌شود.

معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد افزود: ورود مسافران و خودروهای غیربومی کنترل و ملزم به رعایت پروتکل‌ها بوده و کسبه و بازاریان بیش از گذشته باید پروتکل‌ها را رعایت کنند و این واحدها از سوی اداره صمت و نیروی انتطامی بازرسی خواهند شد.
گودرزیان ادامه داد: اگر پروتکل‌ها را رعایت نکنند و محدودیت‌های لازم اجرا نشود وارد وضعیت قرمز و شرایط بحرانی ایجاد خواهد شد و انتظار می رود مردم همچون گذشته نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام ورزند.

معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: وضعیت شهرستان شکننده و پیک پنجم در بروجرد آغاز شده که امیدواریم به شدت پیک قبل نباشد در غیر این صورت فاجعه است.

شهرام ممدوحی تصریح کرد: ویروس دلتا قدرت سرایت و درگیری آن بیشتر است و این در حالی است که فقط ۴۰ الی ۵۰ درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد خاطرنشان کرد: تعداد بستری‌ها در مراکز درمانی و بیمارستان ها افزایش یافته و اگر این وضعیت ادامه داشته و رشد پیدا کند ظرفیت بیمارستان ایت‌الله بروجردی به زودی تکمیل خواهد شد.

ممدوحی با اشاره به انجام واکسیناسیون در شهرستان افزود: تاکنون ۶ الی هفت درصد مردم واکسینه شده‌اند در حالی‌که باید ۷۰ الی ۷۵ درصد مردم واکسینه شوند تا انتقال بیماری صورت نگیرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر واکسیناسیون افراد ۷۰ به بالا و جامانده‌ها از گروه‌های قبل در شهرستان در حال انجام است.

شمار مبتلایان به کرونای لرستان از ابتدای شیوع این ویروس تا کنون به ۱۲۲ هزار و ۵۵۷ نفر رسید.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های رومشکان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، بروجرد، دورود، الیگودرز و سلسله، دلفان، ازنا و کوهدشت در وضعیت نارنجی هستند و شهرستان های پلدختر و خرم آباد در وضعیت قرمز قرار دارند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close