لرستان

وضعیت قرمز کرونا در پلدختر / احتمال شروع پیک پنجم کرونا در لرستان

روزهای بروجرد- وضعیت پلدختر از زرد به قرمز تبدیل شده و احتمال شروع پیک پنجم کرونا از این شهرستان وجود دارد که سبب تشکیل جلسه ستاد مبارزه با کرونا این شهرستان و اعمال محدویت‌ها شد.

به گزارش تسنیم، وضعیت شیوع کرونا در شهرستان پلدختر بر اساس اطلاعات روز سه‌شنبه هشتم شهریور ماه سامانه «ماسک» قرمز اعلام شد و از آنجا که پیش از این شهرستان پلدختر در وضعیت زرد کرونایی قرار داشت جلسه فوق العاده ستاد مبارزه با کرونای شهرستان پلدختر در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار و محدودیت‌هایی برای ورود به پیک پنجم کرونا اتخاذ شد.

در این جلسه مصوب شد که هر گونه تجمع و فعالیت مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار، تالارها، بقاع متبرکه، مکان‌های‌ گردشگری و فعالیت‌ها ورزشی تا اطلاع ثانوی تعطیل و مسدود شوند.

بر اساس اعلام شبکه بهداشت و درمان روزانه بین ۲۰تا ۳۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، ۱۴ بیمار در بیمارستان بیشتری هستند و از شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از شش هزار و ۶۱۹ پلدختری به این ویروس منحوس مبتلا شدند.

پلدختر در آستانه ورود به پیک پنجم!

مریم کوشکی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان امروز در جلسه ستاد مبارزه با کرونای شهرستان پلدختر که در سالن جلسات شهدای فرمانداری برگزار شد با بیان اینکه طرح هوشمند محدودیت‌های کرونایی یک طرحی بود که از طرف قرارگاه عملیاتی کشوری مطرح و قرار شد که هر شهری که در وضعیت زرد قرار دارد باید یک سری محدودیت برای آن اجرا شود اظهار داشت: گروه‌ها و مشاغل به چهار گروه تقسیم می‌شوند، مشاغل گروه یک مشاغلی‌اند که ضروری است در شرایط قرمز هم باید فعال باشند ولی گروه‌های دوم، سوم و چهارم که بحث تجمع‌ها و باشگاه‌های ورزشی است باید تعطیل شود.

وی در مورد تبدیل وضعیت زرد شهرستان پلدختر به وضعیت قرمز افزود: پیک کرونا همین است ما چهار پیک را عبور کردیم خدا نکند وارد پیک پنجم شویم ولی به نظر می‌رسد که شروع این پیک از شهرستان پلدختر است برای همین به پلدختر آمدیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه شروع پیک چهارم از شهرستان بروجرد بود عنوان کرد: بروجرد از وضعیت زرد به نارنجی و از وضعیت نارنجی و طی دو روز قرمز شد ولی پلدختر از زرد به وضعیت قرمز درآمد، پیک یک دفعه‌ای رخ می‌دهد و بروجرد مرگ ومیر بسیار زیادی در پیک چهارم داشت چون زودتر از دیگر شهرستان‌های استان وضعیتش قرمز شد به طوری که در روز اگر ۱۷ مورد فوتی داشتیم ۹ نفر مربوط به شهرستان بروجرد می‌شد که وضعیت بسیار بدی بود که بعد از بروجرد، مرکز استان هم چون در مجاورت هم قرار داشتند وضعیتش قرمز شد .

وی با اشاره به اینکه ماهیت ویروس کرونا به این صورت است که باید تلاش‌های پیشگیرانه را در دستور کار قرار داد بیان کرد: پلدختر به سبب همجواری با استان‌های جنوبی و ترددهایی که صورت می‌گیرد باید مراقب بود، شهرستان اندیمشک و شهرهای جنوبی کشور هنوز پیک چهارم تمام نشده وارد پیک پنجم شدند.

ورودی‌های پلدختر کنترل شود

کوشکی گفت: وضعیت شهرستان پلدختر قرمز است و باید براساس طرح هوشمند عمل شود و نباید منتظر باشیم چرا از وضعیت زرد به قرمز تبدیل شد به محض تغییر رنگ شهرستان‌ها باید قانون و مقرررات به سمت قانون آن وضعیت درآمده و اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه طرح هوشمند قبلا سختگیرانه تر بود تصریح کرد: در گروه یک تشدید شدید پروتکل‌های بهداشتی باید صورت بگیرد و گروه دو در خیلی از موارد مراکز خریدی که امکان تجمع وجود دارد باید بسته شود و مصلاهای نماز جمعه هم تعطیل نیست و در شرایط جدید با ۷۰نفر و در فضای باز امکان برگزاری وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه ترددها از سمت جنوب به شهرستان پلدختر باید کنترل شود و اجازه ورود به شهرستان پلدختر داده نشود خاطر نشان کرد: امیدواریم پیشگیری کنید تا وارد یک پیک وحشتناک نشویم ولی به نظر می‌رسد که وارد پیک آن می‌شویم اما می‌توانیم با اقدامات پیشگیرانه و اجرای محدودیت‌ها تعداد مبتلایان را کاهش دهیم.

کوشکی در رابطه با آخرین وضعیت کرونای استان لرستان ظهار داشت: هم اکنون در سیر نزولی پیک چهارم کرونا هستیم و وضعیت ابتلا، بستری و مرگ نسبت به اوج پیک بسیار کمتر شده و حالت نزولی پیدا کرده است ولی کاهش ابتلا، بستری و مرگ بسیار کند بود که این هم به سبب پیکی بود که در استان‌های جنوبی کشور وجود داشت و این کند بود نشان دهنده این است که ما باید دقت بیشتری در تعداد نمونه گیری، رهگیری بیماران ورعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم.

فوت ۳ بیمار طی ۲۴ساعت گذشته در لرستان

وی افزود: عادی انگاری بیماری سبب می‌شود هنوز چهارم تمام نشده وارد پیک پنجم شویم که توصیه می‎کنیم مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و زدن ماسک، شستن دست‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را انجام دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در رابطه با آخرین موارد ابتلا به کرونا در استان لرستان عنوان کرد: از شیوع کرونا در استان لرستان تاکنون ۳۸۱ هزار و ۹۰۳ نفر نمونه گرفته شده که ۱۲۱ هزار و ۵۳۹ نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند و هزار و ۹۲۱ نفر فوت کردند و در ۲۴ساعت گذشته سه مورد فوتی قطعی بر اثر کرونا داشتیم .

مشاغل گروه‌های ۲،۳ و۴پلدختر تا اطلاع ثانوی تعطیل شد

بهمن صالحی نیا معاون سیاسی فرماندار پلدختر هم در این جلسه با بیان اینکه با توجه به تغییر وضعیت شهرستان پلدختر از زرد به قرمز و همجواری با چندین استان که در وضعیت قرمز قرار دارند باید راهکاری اندیشیده شود تا مرگ ومیر بر اثر کرونا کمتر شده و با برنامه‌ریزی شاهد کاهش خطرات باشیم اظهار داشت: همه مردم، اصناف و ادارات شهرستان باید ستاد مبارزه با کرونا را همکاری کنند تا مشکلات کمتری را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه هلال احمر، شبکه بهداشت و درمان و شهرداری ظهر امروز و غروب هشدار وضعیت قرمز را در سطح شهر پلدختر انجام دهند افزود: با توجه به قرمز شدن شهرستان پلدختر فعالیت گروه‌های شغلی دو، سه و چهار، تالارهای عروسی، حوزه‌های علمیه، مدارس و باشگاه‌های ورزشی تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

ورود پلاک‌های غیر بومی به پلدختر ممنوع شد

معاون سیاسی فرمانداری پلدختر با بیان اینکه ورود پلاک های غیربومی به شهرستان و خروج پلاک‌های بومی از شهرستان در دستور کار قرار بگیرد عنوان کرد: بخشداری‌ها و دهیاری‌ها، شبکه‌های بهداشت روستاها را گندزدایی کنند تا از ابتلای بیشتر به ویروس کرونا جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی و محیط زیست تمام مکان‌های گردشگری و زیارتگاه‌ها از جمله غار کوگان، تالاب‌های ولی عصر و تنگ فنی، امامزاده سید محمد، امامزاده سید علی، امامزاده محمد و امامزاده باباسیف الدین را مسدود کنند بیان کرد: شهرداری با همکاری پلیس راهوار و نیروی انتظامی در شهر پلدختر و دهیاری‌ها با کمک بخشداری‌ها ورودی آرامستانها را در روستاهای پرجمعیت مسدود کنند.

صالحی گفت: برگزاری مراسمات مذهبی، نماز جمعه و نماز جماعت ممنوع است و اداره ورزش و جوانان موظف است که باشگاه‌های ورزشی و تمام فعالیت‌های ورزشی را تا اطلاع ثانوی تعطیل کند.

وی تصریح کرد: شهرداری از هر گونه تجمع در پارک‌ها جلوگیری و نسبت به گندزدایی نقاطی که شبکه بهداشت و درمان تشخیص می‌دهد اقدام کند. ‌

ادارات با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند

معاون سیاسی فرمانداری پلدختر خاطر نشان کرد: از روز شنبه هفته بعد کارکنان دولت با ۵۰ درصد در محل ادارات حاضر شوند و کارکنان دستگاه‌های خدمات رسان هم براساس دستورالعمل‌های ابلاغی از مقامات بالاتر فعالیت کنند.

بهمن صالحی نیا اظهار داشت: برگزاری جلسات با ۱۵ نفر در سالن‌های سربسته انجام شود و محدودیت تردد از ساعت ۲۲شب تا سه بامداد اجرایی شود .برگزاری هر گونه همایش، تجمع تا اطلاع ثانوی در سطح شهرستان پلدختر ممنوع است.

کرونای دلتا پلاس گروه‌های سنی پایین را درگیر می‌کند

صفدر سیاوشی رئیس شبکه بهداشت ودرمان پلدختر با اشاره به اینکه روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ نفر ابتلا به کرونا در این شهرستان داریم عنوان کرد:۱۴ نفر به سبب ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان امام خمینی (ره) پلدختر بستری هستند .

وی با اشاره به اینکه تبدیل وضعیت زرد به قرمز کمی غیر طبیعی است ولی از لحاظ آمار و ارقام خیلی تغییر زیادی نداشتیم افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان پلدختر، همجواری و ارتباط با چهار استان تردد و عبور و مرور و انتقالات سبب شده کرونا از سمت پلدختر عبور کرده و نسبت به شهرهای دیگر در معرض خطر بیشتری باشیم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر عنوان کرد: این بیماری طی یک سال ونیم گذشته ثابت کرده که هر بار کاهش پیدا کرده و به ضعیف پیش می‌رود یک جهش اتفاق افتاده و در آستانه موج جدید قرار می‌گیریم همچنانی ما در آستانه آغاز موج پنجم کرونا در کشور هستیم و روزهای آینده هم بر تعداد شهرهای قرمز افزوده می‌شود.

وی با اشاره به شیوع کرونای دلتا پلاس بیان کرد:کرونای دلتا پلاس قدرت سرایت بیشتری دارد و هم طیف سنی پایین‌تری را درگیر می‌کند، در پیک‌های قبلی افراد بستری بیشتر افرادی با سن بالا بودند ولی هم اکنون در کشور و در شهرستان پلدختر طیف سنی که درگیر این بیماری شده و بستری می شوند طیف سنی پایین‌تری هستند.

سیاوشی گفت: در ماه گذشته ۱۴۲ مورد ابتلا به کرونا در شهرستان پلدختر گزارش شده، دو نفر فوت کرده و ۱۴ بیمار هم در بیمارستان بستری هستند که باید با برنامه‌ریزی و انجام اقدمات لازم از افزایش ابتلا جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: ما به تنهایی به عنوان متولی سلامت جامعه نمی‌توانیم کرونا را مهار کرده و مشکلات این بیماری را حل کنیم تمام ادارات شهرستان باید پای کار بیایند، تکرار مکررات است که بعد از یک سال ونیم از کرونا ما وظایف ادارات در ستاد کرونا را یادآوری کنیم، اگر کسی مسئولیتی پذیرفته باید تا آخر کار انجام دهد و اگر کسی هم می‌گوید که نمی‌تواند جا را برای خدمات دهی دیگران باز کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر با بیان اینکه قانون وظایف را مشخص کرده و در شرایط قرمز کرونا قانون وجود دارد که باید اجرا شود خاطر نشان کرد: مردم آگاه هستند و بالای ۸۰درصد مردم با ستاد مبارزه با کرونای شهرستان در بحث محدودیت‌های کرونایی همکاری می‌کنند .

صفدر سیاوشی با بیان اینکه خوشبختانه هنوز شرایط بحرانی نشده که باید مدیریت کنیم از این بدتر نشود اظهار داشت:آرایشگاه‌ها و مشاغلی که با جشن‌های عروسی در ارتباط هستند رعایت کنند تا تجمع در سطح شهر ایجاد نشود و به محض عوض شدن شرایط ما تغییر را اعمال و وضعیت را عوض می‌کنیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close