لرستان

مهرداد ویسکرمی: جایگاه نمایندگی مجلس نیازمند بازنگری است

روزهای بروجرد- نماینده خرم آباد معتقد است که امروزه جایگاه نمایندگی مجلس آسیب های متعددی را شاهد بوده و برای رفع این آسیب ها باید به تدریج به سوی بازنگری و ایجاد تحول در این جایگاه قدم برداریم.

مهرداد ویسکرمی در گفت و گو با ایسنا، درباره اهمیت جایگاه نمایندگی مجلس و ضرورتی که برای تحول در این جایگاه احساس می‌شود، گفت: قوه مقننه در کشور جایگاه بسیار مهمی دارد، معتقدم شاید در آینده با تشخیص مراجع مربوطه و با تکیه بر قانون اساسی بهتر باشد پس از ۲۰ سال، جایگاه نمایندگی مجلس کمی مورد بازنگری قرار گیرد و تحولاتی را در این زمینه شاهد باشیم.

وی افزود: از بازنگری های سال ۶۸ سال های زیادی گذشته، براساس تجربیاتی که در این مدت به دست آوردیم شاهد آسیب هایی در این حوزه بوده ایم پس شاید بهتر باشد در اصول و بندهای مربوط به قوه مقننه در قانون اساسی بازنگری هایی صورت پذیرد.

وی ادامه داد: قوه مقننه قانون گذار و ریل گذار است و ایرادات این قوه به دیگر قوا سرایت می‌کند، پس بازنگری در این جایگاه، دارای اهمیت دوچندان می‌باشد، به نظر من گاهی در انتخاب نمایندگان و در شرایط قانونی این مهم سهل انگاری می‌شود در حالی که جایگاه نمایندگی جایگاه خطیر و بسیار مهمی است و در بسیاری از موارد تناسبی میان تایید صلاحیت شدگان با آن جایگاه مهم وجود ندارد، اگرچه سخن من صرفا مربوط به این مجلس و یا ادوار گذشته نیست، حال رد صلاحیت ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس دهم شاهد این مهم می‌باشد.

نماینده خرم آباد بیان کرد: معتقدم موضوع بازنگری در جایگاه نمایندگی باید به عنوان یک گفتمان مطرح شود، یعنی باید بر روی آن کار کنیم تا به تدریج به این سو برویم که جایگاه نمایندگان و صلاحیت ها در چارچوب مصالح نظام و قانون اساسی مورد بازنگری قرار گیرد.

ویسکرمی عنوان کرد: قانون گذار ما اختیارات وسیعی به مجلس و نمایندگان آن داده است، در مقاطعی هم که در قانون اساسی گفته شده قانون تعیین کننده است بازهم نهاد مجلس منظور است، برای مثال یک اصل قانون اساسی به موضوع شوراهای اسلامی و شهر و روستا اشاره می کند و می گوید جزئیات را قانون گذار مشخص می کند، قانون گذار کیست؟ مجلس و مجلس هم می‌گوید این نظارت بر انتخابات شوراها را خود من انجام خواهم داد، آسیب از همین مقطع آغاز می‌شود که نماینده به صورت مستقیم در این بحث ذی نفع می باشد و در بحث حوزه انتخابیه تعارض منافع دارد و با این وجود مسئول نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا می‌شود، همین مشکلاتی که در انتخابات اخیر داشتیم خود شاهد بر این امر است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: قانون اساسی ما این اختیارات را به واسطه نماینده ملت بودن به نماینده مجلس داده است، اما سوال این است پس از اینکه نماینده رای مردم را کسب کرد آیا شورای نگهبان و مردم در طول ۴ سال مدت نمایندگی نظارتی بر او دارند و می توانند کاری کنند؟ صرفا بعد از ۴ سال می‌توان در صلاحیت فرد بازنگری کرد، به هر شکل معتقدم یک زاویه ای میان حق مردم و حق شخص نماینده در حال ایجاد شدن است، یعنی نماینده گاهی به جای دفاع از حقوق ملت در مسیر تامین منافع شخصی و جناحی خود عمل می‌کند، بر همین اساس است که معتقدم باید به تدریج به سوی ایجاد تحول در این مهم قدم برداریم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close