اخبار لرستان

رییس جهاد کشاورزی لرستان: سهم استان از سدهای کشور نیم درصد است

روزهای بروجرد- رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۱۱ درصد آب، ٤.٧ درصد زمین، حدود ٢.٢ درصد جمعیت و ١.٧ مساحت ایران به این استان اختصاص دارد اما سهم آن از سدهای کشور نیم درصد است.

به گزارش ایرنا اسفندیار حسنی مقدم در جلسه تحقق شعار سال مبنی بر «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» افزود: این نیم درصد با ۱۱ درصد آب کشور همخوانی ندارد و چنانچه سهم استان در تخصیص حداقل یک و نیم میلیارد مترمکعب محقق شود «خشکسالی» و «ترسالی» استان را تهدید نمی کند.

وی ۲ مانع توسعه بخش کشاورزی استان را نبود منابع مالی و عدم تخصیص حقابه توسط وزارت نیرو اعلام کرد و گفت: برای پشتیبانی از تولید و رفع موانع نیاز به منابع مالی است که از طریق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، اعتبارات دولتی و تسهیلات بانکی محقق می شود.

وی ادامه داد: با تشکیل ستاد سرمایه گذاری بخش کشاورزی در استان زمینه استفاده از سرمایه‌گذاران فراهم و در این راستا پرورش گاو هفت هزار راسی، گوسفند داشتی طبقاتی شهرستان دورود و پرورش ماهیان خاویاری رومشکان انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت:  همچنین طبق بند «ذ» ماده ۳۳، بانک‌های غیر تخصصی موظف هستند ۱۵ درصد منابع خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند که چنانچه ۵۰ درصد این امر محقق شود نزدیک به یکهزار میلیارد تومان پول به کشاورزی استان تزریق می شود.

حسنی مقدم گرفتن حقابه و تخصیص آب از وزارت نیرو را اولویت مهم برای لرستان دانست و افزود: مسئله مهم دیگری که در بحث توسعه استان بسیار حائز اهمیت می‌باشد گرفتن حقابه است چراکه رواناب ها در لرستان مهار نمی شود و از سیل و خشکسالی آسیب می بیند.

وی تصریح کرد: ۴۰ درصد اقتصاد این استان بر پایه کشاورزی است و  ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت آن بطور مستقیم و غیر مستقیم از زیربخش‌های این حوزه ارتزاق می‌کنند.

وی اضافه کرد: در راستای تحقق شعار سال، استعدادیابی و امکان سنجی پرورش گیاهان دارویی از جمله گل محمدی، زرشک، موسیر و زعفران انجام می شود و الگوهای کشت شده در سطح استان نشان می‌دهد کشت گیاهان دارویی در زمین های کوچک معیشت خانواده ها را تامین کرده است و باید روی این الگوها کار شود.

حسنی مقدم همچنین گفت: انجام کشاورزی حفاظتی، توسعه گلخانه ها، احداث سردخانه جهت ذخیره سازی میوه و گوشت، جلوگیری از زوال جنگل های زاگرس، تعیین تکلیف ۱۱ ایستگاه پمپاژ به بخش خصوصی در قالب ماده ۲۷، واگذاری مجتمع های شیلاتی به سرمایه‌گذاران، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری، مکانیزه کردن کشاورزی، تامین علوفه دامداران، روستاییان و عشایر و اصلاح نظام جامع دامپروری باید با جدیت در استان صورت گیرد.

از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی لرستان تنها حدود ۲۵ درصد دیم است در حالیکه متوسط زمین های آبی کشاورزی در کشور ۴۵ درصد می باشد.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close