لرستان

خشکسالی یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به زراعت لرستان خسارت زد

روزهای بروجرد- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: کاهش بیش از ۴۰ درصدی بارندگی و خشکسالی سال زراعی جاری یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش زراعت دیم و آبی این استان وارد کرده است.

“غلامعلی فتحی” در گفت و گو با ایرنا افزود: بارندگی سال زراعی جاری در لرستان ۳۴۰ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است به نحوی که خشکسالی کنونی در استان طی ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است و اکثر شهرستان های لرستان در طبقه بندی “فوق خشکسالی شدید” قرار گرفته اند.

به گفته کاهش قابل توجه بارندگی ها در لرستان موجب شده است دیم کاری این استان که سطح قابل توجهی از آن به گندم و جو اختصاص دارد  امسال به شدت دچار آسیب شود.

وی افزود: ۱۹۵ هزار هکتار مزارع دیم لرستان را گندم و ۱۱۶ هزار هکتار آن را جو تشکیل می دهد که امسال به دلیل کاهش بارندگی ها با افت بی سابقه میزان تولید مواجه شده است. به نحوی که از حدود ۱۹۶ هزار هکتار گندم دیم استان شاید تنها ۱۰ هزار هکتار قابل برداشت باشد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه اواخر فروردین تبعات خشکسالی شدید در استان نمایان شد اظهار داشت: درآخرین جمع بندی، کل خسارت وارده خشکسالی به زیربخش های کشاورزی لرستان چهار هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان برآورد شده که بخش زراعت با یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بیشترین آسیب را دیده است.

فتحی تصریح کرد: همچنین خسارت خشکسالی در حوزه باغبانی استان بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان، دام و طیور بیش از یکهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، آبزیان ۱۷۰ و منابع طبیعی بیش از ۴۵۰میلیارد تومان برآورد شد.

وی با اشاره به اینکه گزارش خسارت های خشکسالی در لرستان به مسوولان ملی ارسال شده است ادامه داد: همچنین پیشنهاداتی از سوی استان مبنی بر امهال تسهیلات، تخصیص اعتبار برای اعطای وام جدید سرمایه در گردش و خرید علوفه و مایحتاج، خرید لوله و انتقال آب برای عشایر و باغداران، خرید تانکر چرخدار، لایروبی قنوات، بهسازی کانال های آب و خرید دام سبک و مازاد دامداران و عشایر استان عنوان شده است.

فتحی افزود: پیگیری هایی صورت گرفت و موضوع به معاون اول رییس جمهوری انتقال داده شد که قرار است این خسارت ها در سطح ملی در هیات دولت مطرح و اعتباراتی مصوب شود.

۸۰۰ هزار هکتار زمین زراعی در لرستان وجود دارد که تنها ۲۵ درصد آن آبی است درحالیکه متوسط زمین های زراعی آبی در کشور حدود ۴۵ درصد عنوان می شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close