لرستان

اختلافات قومی و تخریب زمین ها علت اغلب آتش سوزی‌های عمدی

روزهای بروجرد- با توجه به قرار گرفتن مزارع در حاشیه مراتع و جنگل‌های استان در برخی موارد آتش سوزی در مزارع به مراتع و جنگل‌ها سرایت و به محیط زیست خسارت جبران ناپذیری وارد می‌کند، بنابراین از همه کشاورزان درخواست می‌کنیم که از هرگونه آتش سوزی در پسماند مزارع ” کاه و کلش باقیمانده محصول” خودداری کنند.

نبی الله قائد رحمتی: پرتاب سیگار یا کبریت ، تفرج و تفریح، بازی کودکان، سهل انگاری زارعین عبور قطار از دلایل غیر عمدی آتش سوزی است، اختلافات قومی و عشیره‌ای، تخریب اراضی توسط افراد سود جو، رویکرد افزایش رشد علوفه و آتش زدن کاه و کلش نیز از دلایل عمدی آتش سوزی‌ها است.

لرستان دارای ۷ منطقه تحت مدیریت، ۶ منطقه شکار و صید ممنوع و ۳ زیستگاه حساس و دارای توان اکولوژیکی بالا است.

مساحت کل منابع طبیعی استان اعم از جنگل و مراتع، دو میلیون و ۱۰۱ هزار و ۶۷۱ هکتار است که از این میزان ۸۸۴ هزار و ۳۵۷ هکتار مرتع و یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۱۴ هکتار به جنگل‌ها اختصاص دارد.

از یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار اراضی جنگلی ۳۲۲ هزار و ۱۴۰ هکتار جزو مناطق تحت مدیریت اعم از پناهگاه حیات وحش،  آثار طبیعی ملی، منطقه حفاظت شده هستند و مدیریت آنها با محیط زیست است، همچنین ۱۳۶ هزار و ۹۹۳ هکتار  مناطق شکار و صید ممنوع و زیستگاه‌های حساس با ارزش اکولوژیکی بالا است.

یکی از مواردی که محیط زیست را تهدید می‌کند آتش سوزی است، از علل طبیعی آتش سوزی می‌توان به رعد و برق اشاره کرد، عوامل غیر طبیعی نیز شامل عمدی و غیر عمدی است. 

براساس گزارشات و آتش سوزی‌های سنوات قبل و فرم‌های تکمیل شده ارسالی توسط مسوولان مناطق و تجزیه و تحلیل صورت گرفته بیشترین آتش سوزها در بعد از ظهر و از ساعت ۱۷ به بعد و در مسیرهای گردشگری و محل‌های اتراق گردشگران و ایام تعطیل در مناطق تحت مدیریت رخ می‌دهد. 

بنابراین در ایام تعطیلات مسیرهای گردشگری و مسیل های اطراق گردشگر آن گشت و کنترل مداوم همراه با اعلام توصیه‌های محیط زیست و نصب بنر جهت پیشگیری و اطفا حریق‌های احتمالی صورت می‌گیرد.

یکی از مواردی که منجر به آتش سوزی می‌شود، آتش زدن پسماند و بقایای مزارع کشاورزی است این اقدام  علاوه بر آسیب به بافت ارزشمند خاک و از بین بردن میکرو ارگانیزم‌های مفید خاک و تاثیر منفی بر حاصلخیزی خاک مزارع، موجب آلودگی هوا و انتشار گازهای آلاینده در محیط زیست می‌شود.

با توجه به قرار گرفتن مزارع در حاشیه مراتع و جنگل‌های استان در برخی موارد آتش سوزی در مزارع به مراتع و جنگل‌ها سرایت و به محیط زیست خسارت جبران ناپذیری وارد می‌کند، بنابراین از همه کشاورزان درخواست می‌کنیم که از هرگونه آتش سوزی در پسماند مزارع ” کاه و کلش باقیمانده محصول” خودداری کنند.

اداره کل حفاظت محیط‌ زیست لرستان در راستای جلوگیری از آتش سوزی اقدام به افزایش گشت و کنترل مناطق توسط اکیپ های واکنش سریع در نقاط بحرانی، شناسایی نقاط بحرانی وحساس در مناطق تحت مدیریت کرده است.

ایجاد آتش بر در مناطق تحت مدیریت و نصب تابلوهای هشداری در زیستگاه ها و مناطق حساس به حریق، اطلاعیه‌های پیشگیری  و مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی در سایت محیط زیست و رسانه ها،استقرار تجهیزات اطفاء حریق در پاسگاه‌های محیط بانی، ساماندهی جوامع بومی، محلی و تشکل های فعال حوزه محیط زیست در جهت پیشگیری و مقابله با حریق، تشکیل تیم های عملیاتی واکنش سریع جهت اطفاء حریق در مناطق تحت مدیریت استان از دیگر اقدامات انجام شده است.

همچنین به منظور پیشگیری، آمادگی و مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی در مناطق احتمالی تحت مدیریت حدود ۱۰۰ نفر نیرو( کارشناس و محیط بان) در قالب ۲۰ تیم واکنش سریع تشکیل و در حالت اماده باش هستند.

خودداری از رها کردن مواد پلاستیکی و شیشه‌ی در طبیعت، جنگل‌ها و مراتع، روشن نکردن آتش در عرصه‌های طبیعی از مواردی است که باید مردم رعایت کنند.

همچنین شهروندان از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان‌های مستعد آتش سوزی و تیراندازی هوایی و زمینی با هدف مشخص در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری کنند.

نکته مهم اینکه شهروندان هنگام مشاهده آتش سوزی به نزدیکترین اداره و یا پاسگاه محیط زیست و منابع طبیعی مراجعه و یا با سامانه ۱۵۴۰ این اداره کل و یا سامانه ۱۵۰۴ اداره کل منابع طبیعی استان تماس برقرار کنند.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close