اخبار جهانپزشکی

غذاهایی که خطر سرطان و مرگ زودرس را افزایش می‌دهند

روزهای بروجرد- دو مطالعه تازه به شواهدی در مورد این که چگونه غذاهای فوق فرآوری شده ممکن است بر سلامتی ما تاثیر بگذارند پرداخته‌اند. نتیجه یکی از دو مطالعه صورت گرفته افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال (روده بزرگ) را برای مردانی با رژیم غذایی فوق فرآوری شده در آمریکا نشان داد.

به گزارش اینسایدر، نتیجه مطالعه‌ای دیگر نشان داد که غذاهای مملو از مواد نگهدارنده با مرگ زودهنگام به ویژه بر اثر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط هستند. صدها مطالعه صورت گرفته غذاهای فرآوری شده را با خطرات سلامتی از جمله سرطان، چاقی و مرگ زودرس مرتبط دانسته‌اند.

تازه‌ترین شواهد علیه غذاهای فوق فرآوری شده نشان می‌دهد که مصرف هات داگ، چیپس سیب زمینی و پیتزای منجمد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم (راست روده) را برای مردان و هم چنین مرگ زودرس به دلیل ابتلا به بیماری قلبی را در مردان و زنان افزایش می‌دهد.

دو تیم تحقیقاتی جداگانه عادات غذایی بزرگسالان را در ایالات متحده و ایتالیا مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. مطالعه صورت گرفته در ایالات متحده که نتیجه آن در مجله پزشکی بریتانیا در تاریخ ۳۱ آگوست منتشر شد به طور خاص رابطه بین غذاهای فوق فرآوری شده و سرطان روده بزرگ را مورد بررسی قرار داده بود.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، خوردن گوشت‌های فوق فرآوری شده به مدتی طولانی با ابتلا به سرطان روده مرتبط است. نتیجه مطالعه تازه نشان داد که برای مردان این خطر بیش‌تر بوده است.

تیم ایتالیایی تحقیق کننده نه تنها مصرف غذاهای فرآوری شده را بررسی کردند بله مصرف «غذاهای فاقد مواد مغذی» توسط بیش از ۲۲ هزار نفر را طی مدت پنج سال مورد ارزیابی قرار دادند. «ماریالائورا بوناچیو» سرپرست تیم پژوهش به «سی ان ان» می‌گوید: «یافته‌های پژوهش ما که در نشریه BMJ نیز منتشر شده نشان می‌دهد که غذاهای فوق فرآوری‌شده برای تعیین خطر مرگ و میر عاملی بسیار مهم هستند».

غذاهای فرآوری شده شامل همه چیز از آب میوه بسته‌بندی شده گرفته تا نان خریداری شده در فروشگاه هستند که مملو از شکر، نمک و مواد نگهدارنده اضافه شده برای افزایش مدت زمان ماندگاری‌شان می‌باشند. این مواد غذایی ممکن است به دلیل داشتن قند زیاد یا چربی ترانس ناسالم در نظر گرفته شوند، اما غذاهای فوق فرآوری شده به سطح دیگر و بالاتری از نظر نامناسب بودن برای تغذیه رسیده‌اند.

طبق نتیجه پژوهشی که در سال ۲۰۱۹ میلادی در نشریه تغذیه سلامت عمومی منتشر شد غذاهای فوق فرآوری شده حاوی مواد افزودنی نسبت به مواد طبیعی هستند.

نتیجه مطالعه‌ای که در ماه جولای در نشریه Nutrients منتشر شد نشان داد که خوردن مقدار زیادی غذاهای فوق فرآوری شده نه تنها با خطر مرگ زودهنگام مرتبط می‌باشند بلکه با بدتر شدن سلامت روانی از جمله احتمال بیش‌تر ابتلا به اضطراب یا افسردگی نیز در ارتباط هستند.

رژیم غذایی بر طول عمر تاثیر می‌گذارد

نتیجه پژوهش صورت گرفته در ایتالیا نشان داد افرادی با رژیم غذایی فوق فرآوری شده و هم چنین افرادی که رژیم غذایی‌شان به عنوان «فقیر از نظر مواد مغذی» طبقه‌بندی می‌شود بیش‌تر از سایرین در معرض خطر مرگ زودرس و ابتلا به بیماری‌های مزمن قرار دارند. این امر به ویژه در مورد بیماری‌های قلبی عروقی صدق می‌کرد که موید نتایج پژوهش‌های پیشین است مبنی بر آن که مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط هستند.

در تفکیک غذاهای فرآوری شده و غیر مغذی همپوشانی زیادی وجود داشت: بیش از ۸۰ درصد از غذاهای طبقه‌بندی شده به عنوان «فقیر از نظر مواد مغذی» همزمان فوق فرآوری شده بودند.

این موضوع نشان می‌دهد که موادی به این نوع از مواد غذایی افزوده شده که بر نتایج سلامتی تاثیر می‌گذارند. دانشمندان هنوز تعیین نکرده‌اند که آیا گروه‌های غذایی خاص در دسته مواد فوق فرآوری شده مانند نوشابه‌های گازدار حاوی شکر نیز با سطوح مختلف خطر مرتبط هستند یا خیر.

نتیجه پژوهش صورت گرفته در ایالات متحده نشان داد افرادی که از رژیم غذایی حاوی مواد غذایی فوق فرآوری شده پیروی می‌کردند در مقایسه با افرادی که کم‌ترین میزان مواد غذایی فرآوری شده را مصرف کرده بودند درصد بیش‌تری در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار داشتند. با این وجود، نویسندگان مقاله متوجه شدند مردان ممکن است بیش‌تر از گوشت‌های فرآوری شده استفاده کنند که به نوبه خود می‌تواند ارتباط خاص‌تری را نشان دهد.

 

 

منبع: فرارو

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close