ورزش

معینی: قوانین جدید فیفا فوتبال را جذاب‌تر می‌کند

روزهای بروجرد- یک کارشناس و مدرس فوتبال می‌گوید قوانین جدید فیفا باعث جذابیت و بهبود کیفیت فوتبال خواهد شد و این قوانین حاصل سال‌ها تحقیق و بررسی گروهی از کارشناسان است.

فریدون معینی، کارشناس و مدرس فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره قوانین جدید فیفا که قرار است در قالب یک تورنمنت دوستانه به صورت آزمایشی اجرا شود گفت: فکر می‌کنم تغییراتی که فیفا در حال بررسی آن است، تا درصد بالایی برای آینده فوتبال مفید است. این تغییرات است که باعث کیفیت کار می شود. قانونی که باعث افزایش تعداد تعویض ها از سه به پنج شد، به جذابیت فوتبال کمک کرده است. بازیکنانی هستند که گاها در شرایط ایده آل نیستند و اگر محدودیت در تعویض مانند گذشته وجود داشت، شانس تعویض و تغییر تاکتیک از مربی گرفته می شد.

وی ادامه داد: ذخیره‌های امروز واقعا ذخیره‌هایی نیستند که کیفیت کمتری دارند. کما اینکه بعضی‌ها با همین تعویض‌ها تغییرات عمده‌ای در تیم ایجاد می‌کنند. این شرایط تا حدودی مانند قوانین حاکم بر فوتسال است که احتمالا آزمایش ثابت خواهد کرد قوانین جدید به نفع فوتبال است یا مشکلاتی دارد.

این مدرس با بیان اینکه همواره تغییرات با مخالفت افکار عمومی همراه است، گفت: تغییرات و تفکرات جدید معمولا مخالفانی دارد. وقتی گالیله گفت که زمین مرکز هستی نیست و به دور خورشید می‌چرخد، می‌خواستند او را اعدام کنند. کسانی موفق می‌شوند که همیشه تغییراتی را برخلاف شرایط حاکم انجام داده‌اند. فوتبال هم ورزش جذابی است و اصلا نمی‌توان آن را با پنج سال قبل مقایسه کرد. به نظرم این تغییرات به نفع فوتبال خواهد بود.

او با اشاره به تغییر مدت زمان هر نیمه فوتبال از ۴۵ به ۳۰ دقیقه مفید است، اظهار کرد: فکر می‌کنم زمان مفید هر مسابقه فوتبال در حدود ۶۰ تا ۶۵ دقیقه است. وقتی داور برای هر صحنه‌ای سوت می‌زند، وقت مفید بازی کم می‌شود. یکی از راهکارهایی که وقت تلف شده را از بین می‌برد، همین قانون است. این مشکل در برخی جوامع بیشتر مدنظر قرار دارد و اتلاف وقت بیش از هر جای دیگری انجام می‌شود.

وی درباره قانون فیفا برای شروع مجدد مسابقه از نقطه اوت به وسیله پا هم گفت: به یاد دارم که ۲۵ سال پیش فیفا این قانون را امتحان کرد و دو سال کارشناسان در مجارستان به بررسی آن پرداختند اما نهایتا مصوب نشد و نتیجه خوبی نگرفتند.

معینی در پاسخ به این سوال که منتقدان می‌گویند اگر اوت با پا زده شود، می‌توان توپ را از هر نقطه‌ای به روی دروازه ارسال کرد و تاکتیک از بین می‌رود، گفت: شاید علت این تفکر این است که مدافعان امروزی به راحتی اجازه نزدیک شدن توپ به محوطه جریمه را نمی‌دهند اما همین ضربات به تعداد موقعیت‌ها و گل‌ها اضافه خواهد کرد و به زیبایی فوتبال هم کمک می‌کند. به یاد داریم که وقتی علیزاده اوت می‌انداخت چقدر احتمال گلزنی افزایش یافته بود.

این کارشناس فوتبال با دفاع از قانون تعلیق پنج دقیقه بازیکن در صورت دریافت کارت زرد گفت: با این قانون بازیکنان بیشتر به فکر سلامت فوتبال خواهند بود و خطایی نمی‌کنند که تیمشان ۱۰ نفره یا کمتر شود. مربی‌ها هم به این فکر می‌افتند که نباید به بازیکن خودی دستور خطا بدهند که سرعت بازی گرفته شود. به یاد ندارید زمانی که مارادونا بازیکن بود، مدام او را با خطا متوقف می کردند و جلوی هنرنمایی او را گرفته بودند. این قانون محافظت بزرگی برای بازیکنان بااستعداد است.

وی در واکنش به اینکه همین تغییرات از ۱۵۰ سال قبل تاکنون باعث جذابیت فوتبال شده است گفت: فوتبال امروزی شباهتی به فوتبال اولیه ندارد. به یاد دارم در یک دیدار تیم ملی با هدایت قطبی سنگاپور را با ۶ گل شکست داد اما زمان مفید همین مسابقه ۴۵ دقیقه بود. اگر سنگاپور وقت را تلف نمی‌کرد گل‌های بیشتری هم می‌خورد.

معینی تاکید کرد: فیفا کارشناسان خوبی دارد و وقتی در یک سمیناری نظرات آن‌ها را شنیدم تعجب کرده بودم که چقدر کار کرده‌اند و به این ایده‌ها رسیده‌اند. این قوانین حاصل سال‌ها بررسی است و بدون مطالعه اعلام نشده است. با این همه وقتی به مرحله آزمایش رسید ممکن است تغییرات دیگری هم داشته باشد و نکات جدیدی را ببینند اما مطمئنا به نفع فوتبال است.

تغییرات جدیدی که قرار است در تورنمنت چهارجانبه با حضور چهار تیم لایپزیش، آیندهوون، آلکمار و کلاب بروخه آزمایش شود به این شرح است:

۱- زمان بازی به دو وقت ۳۰ دقیقه ای مفید تغییر خواهد کرد.

۲- پرتاب اوت به جای دست با پا انجام خواهد شد.

۳-بازیکن دارای کارت زرد به مدت پنج دقیقه از بازی بیرون خواهد ماند.

۴- تعویض نامحدود خواهد بود.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close